2011-11-02, 21:44
Medlem
Hej

Så som rubriken lyder behöver jag alltså hjälp med att byta olja i styrningen. Jag behöver råd och vägledning om hur jag ska göra. Jag har nämligen bytt styrleden och det känns att det är dags för oljan också.

tack på förhand
Citera
2011-11-02, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrinityMaster
Hej

Så som rubriken lyder behöver jag alltså hjälp med att byta olja i styrningen. Jag behöver råd och vägledning om hur jag ska göra. Jag har nämligen bytt styrleden och det känns att det är dags för oljan också.

tack på förhand
Jag förstår inte varför du skulle behöva byta olja i styrservon, enda gången jag bytt i min gamla bil som jag haft i 18 år, var när ett rör brast och oljan sprutade ut.
Bromsolja däremot byter man för den tar upp fukt med tiden
Citera
2011-11-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kidon
Jag förstår inte varför du skulle behöva byta olja i styrservon, enda gången jag bytt i min gamla bil som jag haft i 18 år, var när ett rör brast och oljan sprutade ut.
Bromsolja däremot byter man för den tar upp fukt med tiden

Tror du helt seriöst att det inte är nödvändigt att byta servo olja i sin gamla bil ??
Citera
2011-11-02, 22:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tror du helt seriöst att det inte är nödvändigt att byta servo olja i sin gamla bil ??

Jag har aldrig bytt nån servoolja och inte heller sett något behov av det. Spara dom pengarna till nåt vettigt i stället.
Citera
2011-11-02, 22:57
Medlem
**moonshine**s avatar
Så länge oljan inte är missfärgad eller luktar bränt finns ingen anledning att byta!
Citera
2011-11-02, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ja finns ingen anledning att byta den oljan om den inte uppvisar några defekter.
Samma sak med växellåda (manuell) där byter man heller inte olja, och det står till och med i verkstadshandboken (byte av oljan ej förutsedd) som du förstår jag har heller inte bytt den.
Olja i motor samt bromsolja bör däremot bytas tillsammans med oljefilter.
Kan upplysa om att jag på dessa 18 år inte ens bytt kylarvätska (viss påfyllning har skett) när du byter kylarvätska 50%vatten 50%glykol så syresätter du samtidigt hela kylarsystemet genom att du tillsätter nytt vatten. Kan även tillägga att jag aldrig någonsin har haft något problem med detta.
Tändstift är en annan sak, det finns en villfarelse att dessa skall bytas vid 1000mil det är rena nojan
under förutsättning att du köper kvalitetsstift så funkar dagens stift minst 4000mil om det inte är något knas med motorn förståss, bilen drar mindre bensin med nya stift ha skitsnack mät upp det själv om du har lust.
Så länge du inte har några problem med att starta bilen så behöver du inte byta stift före 4000mil
Jag köpte en MC en gång den skulle in på service efter 10mil!!!! då skulle tändstift samt bränslefilter
motorolja och oljefilter bytas, jag köper motorolja och oljefilter det andra är bara ett försök att tjäna pengar.
Att märkesverkstäder vill att servicen skall vara omfattande och saker bytas är ju självklart, det är deras levebröd.
Dom fordon som jag äger/har ägt har jag enbart följt serviceschemat så länge garanti fanns/finns kvar
sedan har jag fixat den saken själv.
Genom detta så har jag inte heller dom kostnader för fordonen som räknas fram av motortidningar och liknande, skulle jag ha det fick jag nog allt minska ner min fordonspark.
Citera
2011-11-03, 02:37
Medlem
Asgarvads avatar
Ska du skruva själv med din Toyota ska du köpa en reparationshandbok tex: http://www.skruvat.se/Haynes-Reparat...ka-P41947.aspx
Den innehåller allt du behöver veta och inköpspriset tjänar du snabbt igen.
Citera
2011-11-03, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Ska du skruva själv med din Toyota ska du köpa en reparationshandbok tex: http://www.skruvat.se/Haynes-Reparat...ka-P41947.aspx
Den innehåller allt du behöver veta och inköpspriset tjänar du snabbt igen.

Du hittar ingen sådan på svenska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in