2013-10-13, 11:48
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reallifeproblems
För att första gången så hade jag tänkt ta HH färjorna ner och sedan bron på vägen hem (för att undvika att bli igenkänd i tullen :P )

Finns det några avgifter om man tar bron hem? Hur är tullen där? Antar att man måste betala för att åka över, hur mycket? måste man alltid betala eller bara ibland?

Menar du Öresundsbron? Den kostar alltid, 180 spänn för en överfart vill jag minnas. Tull finns även på bron.
Citera
2013-10-14, 19:44
Medlem
Någon som har koll på hur pass känsliga dom är på färjan Trelleborg-Sassnitz? Tänkte köra en bil som är 2.4m hög, men priset på färjan för "transportbil" blir ca 2100kr, skulle jag istället boka en personbil <2m blir priset 399. Kan jag klara mig på en vanlig personbilsbiljett eller är dom hårda på sånt?
Citera
2013-10-15, 06:15
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plee
Någon som har koll på hur pass känsliga dom är på färjan Trelleborg-Sassnitz? Tänkte köra en bil som är 2.4m hög, men priset på färjan för "transportbil" blir ca 2100kr, skulle jag istället boka en personbil <2m blir priset 399. Kan jag klara mig på en vanlig personbilsbiljett eller är dom hårda på sånt?
Två normän i en 4m hög lastbil kommer till en landsvägsbro med skylten "höjd max 3.6m"
Föraren till kompisen:
- Ser du nån polis?
- Nei
- Då kör vi!

Förstår du nu skillnaden mellan 2.4 och 2.0m?
Citera
2013-10-15, 14:44
Medlem
Skillnaden är att bokar du under 2m så räknar bolaget med att du ska kunna stå på övredäck och lär således skicka upp dig tar det sen imot så ja då har ni problem.
Citera
2013-10-18, 09:27
Medlem
Senast jag åkte färjan med personbil så stog vi blandat med lastbilar, isåfall har ju höjden ingen betydelse mer än annat pris på biljett
Citera
2013-10-18, 18:14
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plee

När man väl kört igenom biljettbåset är det ju ingen som har koll på att man verkligen ställer sig i den kö man egentligen blivit tilldelad. Brukar inte själv åka Sassnitzrutten, men om det är lika slappt som i Puttgarden borde man nu teoretiskt kunna snabbt scanna av kön för husbilar och liknande, och sen elegant glida in där.

Men det är en stor chansning för att spara ett par hundringar... Jag hade inte gjort det.
Citera
2013-10-19, 17:37
Medlem
Kodijacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrgito
340kg sprit?

Vet inte hur det är i Stockholm, men här på västkusten säljs det knappt någon sprit alls. Kanske dom som säljer till minderåriga får sålt det. Men de personerna förtjänar kompanistryk och flera år bakom lås och bom.
Citera
2013-10-20, 21:03
Medlem
ROFLCHOPTERs avatar
Har försökt söka både här och på google men inte hittat något. Är ute efter spritbuss från Göteborg till Tyskland. De enda jag hittat när jag sökt är bussar från Borås och Varberg.
Citera
2013-10-27, 12:27
Medlem
Tänkte åka över till sassnitz om någon vecka, kollade lite på deras bordershop och enligt stenalines sida har dom knappt något alls där? Någon som vet om dom bara uppdaterar dåligt eller om det verkligen knappt finns någon sprit där?

http://www.stenalinebordershop.se/
Citera
2013-10-27, 22:53
Medlem
Det är så att jag var i Tyskland och handlade en del öl och sprit för ett tag sedan och kom nu på att jag inte kan minnas att jag lämnade in någon exportdeklaration vid köpet.

Kan man då få betala panten i efterhand?
Citera
2013-10-29, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inque
Det är så att jag var i Tyskland och handlade en del öl och sprit för ett tag sedan och kom nu på att jag inte kan minnas att jag lämnade in någon exportdeklaration vid köpet.

Kan man då få betala panten i efterhand?
Nej
Citera
2013-10-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pikapik
Tänkte åka över till sassnitz om någon vecka, kollade lite på deras bordershop och enligt stenalines sida har dom knappt något alls där? Någon som vet om dom bara uppdaterar dåligt eller om det verkligen knappt finns någon sprit där?

http://www.stenalinebordershop.se/
Det är inget lysande utbud, men tillräckligt bra för genomsnittsbunkraren väl? De flesta stora märken finns, men det finns en del gapande hål. Cachaca t.ex., Tequila på literflaska, Bols likörer...

Butiken är inte så stor, men de kan leva gott på läget vid landgången och obefintlig konkurrens. De har ju inte hållit på så länge, så man fär väl hoppas att de kan expandera sortimentet. Genomströmningen av resenärer är ju inte så stor som i Puttgarden.

Om man vill ha bättre sortiment, och har tid, kan man åka till Bergen, där finns en Real-stormarknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in