2012-04-19, 06:47
Medlem
Dra ner till tyskland o handla och var VÄLDIGT noga med inte ha övervikt!!har själv torskat på det (17%) övervikt 2000 i böter men slapp lämna kvar något.."gränsen" för personlig konsumtion är ca 10 liter starksprit så dubblar du det gånger 3.så får du med dig en del.
Fredag&lördag är dom på "G" lite mera och innan storhelger..bron är chansen större att bli stoppad i.så ta helsingborg-helsingör 795kr underdagen biljett...
vet en gubbe som åkte från sundsvall varje månad med kärra))

Glöm tallinn!!den billiga vodkan smakar inget vidare o dyrt är det .samma med bärsen
Citera
2012-04-19, 10:47
Medlem
asfaltgosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fastride
Dra ner till tyskland o handla och var VÄLDIGT noga med inte ha övervikt!!har själv torskat på det (17%) övervikt 2000 i böter men slapp lämna kvar något.."gränsen" för personlig konsumtion är ca 10 liter starksprit så dubblar du det gånger 3.så får du med dig en del.
Fredag&lördag är dom på "G" lite mera och innan storhelger..bron är chansen större att bli stoppad i.så ta helsingborg-helsingör 795kr underdagen biljett...

Glöm tallinn!!den billiga vodkan smakar inget vidare o dyrt är det .samma med bärsen

Nja det det där med bron stämmer inte riktigt. Risken att åka fast är betydligt större i Helsingborg.
2011 beslagtog tullen i HBG 21 031 sprit, i MÖ 18 578, HBG 27 230 Vin, i MÖ 13 420, HBG 154 123 öl, MÖ 47 152
Citera
2012-04-19, 20:13
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
Du behöver inte köpa så många flak för att dom skall köra ut, allt du förutbeställs körs ut på baksidan....
Annars så kan man ju dra in i butiken och söka sig till kassan och där lämna en lista med vad du vill att dom skall plocka ihop och betala skiten...

Sen går du ut och hugger en vagn och går in i butiken igen och plockar lite "smågodis" av enstaka flaskor och när du är klar med det och betalat så är ofta ordern färdigplockad.
Funkar utmärkt om man kommer på natten i alla fall.

Bra att veta:
1. Se till att du inte har övervikt, det är i praktiken det enda du kan åka dit för.
2. Ta med kontanter och skit i att använda kortet.
3. Se till att du är på plats i samband med öppningen så går allt mycket snabbare, både på butiken och ute på vägarna.

precis så!
Citera
2012-04-19, 20:14
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:

Håller med fullständigt! Bron e värdelös. Glöm Tallin
Citera
2012-04-19, 20:21
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:

Man får dessutom tillbaka 200 spänn på biljetten om man åker tebax inom ett par timmar. Så jag brukar åka hemmifrån på morgonen är i helsingborg vid lunch, framme i burg med alla färjor o allt före kl 18.00 tebax på färjan kl 20-21 nåt sånt har jag för mig. tebax i sverige innan 23.00 på samma kväll.

Åka på natten o vänta till de öppnar nästa dag e fett jobbigt.
Citera
2012-04-20, 13:08
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Min favorit i Burg är Nielsens som ligger snett bakom Calles. Ta vänster i första rondellen och fortsätt 100 meter så ligger det på höger sida. Bättre utrymme, stort sortiment och oftast lägre priser. De är dock inte bra på nätreklam. Doppelkorn har de.
http://www.nielsensdiscount.de/

Tack för tipset, ja, Nielsen's var bättre än Calles.
Citera
2012-04-20, 13:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfaltgosse
Nja det det där med bron stämmer inte riktigt. Risken att åka fast är betydligt större i Helsingborg.
2011 beslagtog tullen i HBG 21 031 sprit, i MÖ 18 578, HBG 27 230 Vin, i MÖ 13 420, HBG 154 123 öl, MÖ 47 152
Helt rätt! Dock så har en fågel viskat i mitt öra att under helgen så kommer tullen på Öresundsbron vara förstärkt och kontrollera extra noga. Ha detta i åtanke, törstiga FB:are!
Citera
2012-04-20, 19:07
Medlem
Hallå Flashback!

Ska till Tyskland med sambon och inhandla en laglig mängd (total last) öl för ett par större familjeevenemang i sommar, men blir inte klok på hur mycket vi får ta med oss.

Åker i en V70N T5 -00 med följande siffror:

Tjänstevikt 1700kg
Maxlast 410kg
Totalvikt 2110kg

Då jag endast har B-kort så är totala bruttovikten oväsentlig.

Högsta totalvikt på släpet för B-kort 1390kg.

------

Jag får alltså lasta 410kg i bilen inklusive mig själv och sambon? Vilket innebär ~260kg öl i bilen?

Släpet lär antagligen bli ett sådant hyrt från antagligen Statoil eller en lokal släpvagnsservice här i stan.

Låt oss ponera att vi hyr detta släp (http://www.statoil.se/FrontServlet?s=solros&state=solros_dynamic&viewid= 2045636&contentid=2045637&showMenu=0_0_2) med en maxlast på 690kg.

Är dessa 690kg inklusive vikten på släpet?

Vilket i sin tur innebär att jag totalt sett får lasta in 950kg öl? Jag vet att totalvikten på 3500kg ej lär överskridas hur vi än vrider och vänder på det. (Edit; 111 lock totalt)

Bugar och bockar för alla svar!
Citera
2012-04-20, 21:10
Medlem
Snart nalkas årets första resa ner mot Tyskland. Den här gången åker jag ner med en polare som vill åka till Flensburg och calles som ligger där. Nu är min fråga - är det någon som varit där? Och i så fall hur är deras utbud?

Tacksam för svar!
Citera
2012-04-21, 12:43
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Hallå Flashback!

Ska till Tyskland med sambon och inhandla en laglig mängd (total last) öl för ett par större familjeevenemang i sommar, men blir inte klok på hur mycket vi får ta med oss.

Åker i en V70N T5 -00 med följande siffror:

Tjänstevikt 1700kg
Maxlast 410kg
Totalvikt 2110kg

Då jag endast har B-kort så är totala bruttovikten oväsentlig.

Högsta totalvikt på släpet för B-kort 1390kg.

------

Jag får alltså lasta 410kg i bilen inklusive mig själv och sambon? Vilket innebär ~260kg öl i bilen?

Släpet lär antagligen bli ett sådant hyrt från antagligen Statoil eller en lokal släpvagnsservice här i stan.

Låt oss ponera att vi hyr detta släp (http://www.statoil.se/FrontServlet?s=solros&state=solros_dynamic&viewid= 2045636&contentid=2045637&showMenu=0_0_2) med en maxlast på 690kg.

Är dessa 690kg inklusive vikten på släpet?

Vilket i sin tur innebär att jag totalt sett får lasta in 950kg öl? Jag vet att totalvikten på 3500kg ej lär överskridas hur vi än vrider och vänder på det. (Edit; 111 lock totalt)

Bugar och bockar för alla svar!
Tjänstevikt är tankad bil inklusive förare, utöver detta får du ha last + passagerare som ej överstiger maxlasten. Alltså 410 kg i ditt fall

Du kan lasta 690kg på släpet om det är maxlast. Sedan får bilens totalvikt och släpets totalvikt ej överstiga 3500kg, men det gör det ju inte i ditt fall. Så lämnar du tanten hemma så kan du lasta 1100kg om jag räknat rätt.

Jag fick ej hyra släp när jag frågade om det var ok att ta det till Tyskland, frågade på två ställen.
Citera
2012-04-21, 15:28
Medlem
Jimmysws avatar
Ni som smugglar större mängder sprit, hur gör ni för att det inte skall synas vid ev. tullkontoll? Lägger ni spriten under en massa öl?
Citera
2012-04-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Tjänstevikt är tankad bil inklusive förare, utöver detta får du ha last + passagerare som ej överstiger maxlasten. Alltså 410 kg i ditt fall

Du kan lasta 690kg på släpet om det är maxlast. Sedan får bilens totalvikt och släpets totalvikt ej överstiga 3500kg, men det gör det ju inte i ditt fall. Så lämnar du tanten hemma så kan du lasta 1100kg om jag räknat rätt.

Jag fick ej hyra släp när jag frågade om det var ok att ta det till Tyskland, frågade på två ställen.

Mjaaa...
Maxlasten är beräknad efter en förare på 75 kilo i en fulltankad bil, så om du väger mer än 75 kilo så måste du dra av detta från lastvikten. Och eventuell passagerare är givetvis även denne räknad som last.

För övrigt så var jag på Nielsen Dicscount i Burg senast för första gången, ett besök rekommenderas även om deras utlastning hade mer att önska....
En hel del billigare än Calles.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in