2016-08-21, 22:03
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Man skulle ha någon släng av Aspergerer när man handlar därnere, göra tabeller över olika kedjors priser på internetsidorna och jämföra med priserna i butikerna på plats men även ha koll på vad det kostar hemma på Systembolaget. Köpte en flaska en gång, tror det var någon sorts Redbreast, som senare visade sig vara billigare på systemet. Inte mycket, några kronor bara, men ändå :-P
Vet inte, men misstänker att priserna på sidorna inte rör sig lika mycket som i butikerna, att de håller koll på konkurrenternas priser på viss vanliga sorter som folk oftast köper volymer av.

Absolut, sen brukar jag signa upp för deras nyhetsbrev innan jag åker över, där brukar det finnas lite special deals på öl, fast på max10 flak etc.

I somras när jag köpte var det Gin 1 liter för 4,99€, max 3 liter. Köptes självklart 3, perfekt att ha med sig på alla sommarfester o bjuda på GT:s.
Citera
2016-08-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag betalar som sagt alltid med kort. Kontanter är för tattare,bönder och hästhandlare.

Men o andra sidan så syns det inte på banken, vilket är till en fördel för många som inte vill att något sådant ska synas. Själv har jag varit nere där minst 150 gånger & vet att det absoluta bästa sättet att betala för varorna är att betala kontant, dock ej med svenska pengar utan med Euro för att slippa den dyra kursen dom tar ut, gäller även kortavgiften som kan vara flera procent p.g.a. att dom tror att det är ett kreditkort man använder, vilket det i många fall inte är, utan ett vanligt bankkort.
Citera
2016-09-19, 20:05
Medlem
Havsgetens avatar
Tjena!

Vi är 3 polare som ska dra ner och handla på oss en del så vi har ett lager.
Det är vår första resa ner dit, vilka historier går hem hos tullen när man lastar ca 900kg alkohol? Om man nu har den oturen och dom väger av bilen och frågar
Citera
2016-09-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havsgeten
Tjena!

Det är vår första resa ner dit, vilka historier går hem hos tullen när man lastar ca 900kg alkohol? Om man nu har den oturen och dom väger av bilen och frågar
Givet att bilen är godkänd för den lasten och ni är över 20 så är det bara att ange att det är för egen konsumtion.
Citera
2016-09-20, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havsgeten
Tjena!

Det är nu i och med legkontrollerna vid gränsen en förhållandevis stor risk att ni kontrolleras och får frågan om var ni varit, säg bara som det är, att ni har varit i Tyskland och köpt dricka.

Se till att ni har bra koll på vilket som är vems om de frågar, ha era egna kvitton och var trevliga så kommer det gå utmärkt. 300 kg per person är ingenting, så de kommer säkerligen inte ens fråga så mycket, men om de gör det, försök inte ljuga ihop någonting om att ni ska ha fest eller så utan säg att det ska räcka för er själva och som bjuddricka till folk som kommer på besök.

Och viktigast av allt, se till att räkna på vikten. Jag ha ofta pratat med tullen med betydligt mer vikt och aldrig fått problem där, men jag har däremot åkt fast på vägning i Jönköping. Tänk på att föraren räknas på 70 kg och passagerarna inte räknas alls om ni slår på regnumret. Ha gärna några kilon i extra marginal också, för siffrorna är inte så exakta.
Citera
2016-09-20, 09:09
Medlem
Havsgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porslinskanin
Det är nu i och med legkontrollerna vid gränsen en förhållandevis stor risk att ni kontrolleras och får frågan om var ni varit, säg bara som det är, att ni har varit i Tyskland och köpt dricka.

Se till att ni har bra koll på vilket som är vems om de frågar, ha era egna kvitton och var trevliga så kommer det gå utmärkt. 300 kg per person är ingenting, så de kommer säkerligen inte ens fråga så mycket, men om de gör det, försök inte ljuga ihop någonting om att ni ska ha fest eller så utan säg att det ska räcka för er själva och som bjuddricka till folk som kommer på besök.

Och viktigast av allt, se till att räkna på vikten. Jag ha ofta pratat med tullen med betydligt mer vikt och aldrig fått problem där, men jag har däremot åkt fast på vägning i Jönköping. Tänk på att föraren räknas på 70 kg och passagerarna inte räknas alls om ni slår på regnumret. Ha gärna några kilon i extra marginal också, för siffrorna är inte så exakta.

Tack för det snabba svaret! Det ska vi givetvis tänka på, vore dumt att göra dumma misstag.
Har ni några tips på bra vägar ner? Ska man ta färja och isåfall vilken? Vi vill ha billigast möjliga, och gärna snabbast väg vi funderar på att stanna till Calles i Burg och kanske hinna med någon fin omtalad schnitzel
Citera
2016-09-21, 00:35
Medlem
Ska åka via Helsingborg. Är det någon speciellt tid man ska prova time för att minska risken att tullen är på plats. Har åkt två gpnger förut och ingen tull har funnits på plats. En gång i rusningstrafik och en gång mitt i natten. Tips?
Citera
2016-09-22, 10:07
Medlem
Doiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakeman88
Ska åka via Helsingborg. Är det någon speciellt tid man ska prova time för att minska risken att tullen är på plats. Har åkt två gpnger förut och ingen tull har funnits på plats. En gång i rusningstrafik och en gång mitt i natten. Tips?

Nej, de finns inga speciella tider de står där.
Men dock så står polisen där hela tiden pga tillfällig gränskontroll.
Citera
2016-09-23, 19:06
Medlem
Hur funkar det om jag åker som enda 20 åring tillsammans med några 19 åriga kompisar? Vi vill köpa enbart för privat bruk men det kommer ju definitivt att gå över de där 10 literna i starksprit. Om man skulle skapa ett fejk-evenemang på facebook om ett bröllop eller en födelsedagsfest eller liknande, går tullgubbarna på det om man kommer tre ungdomar (varav jag som enda 20 åring har betalat för hela kalaset) med 25 liter starksprit och lite öl och vin?
Citera
2016-09-24, 10:13
Medlem
Någon som varit nere nyligen? Räcker det med körkort för att komma tillbaka ifrån Tyskland in i Danmark?
Citera
2016-09-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rilleboy142
Någon som varit nere nyligen? Räcker det med körkort för att komma tillbaka ifrån Tyskland in i Danmark?

Åkte från Puttgarden till Röby vid 7 imorse. Kontroll då. Vi hade pass redo, behövde inte ens visa dom när vi var så förberedda med dom. Släpptes rakt igenom.

Gick värre för en skåpbil från Borlänge. Hade nog en övervikt på något ton. Blev ett jävla liv.

Har nog aldrig sätt en så pass mycket packad skåpbil någonsin.
Citera
2016-09-28, 22:32
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rilleboy142

Åkte med buss till Heligenhafen igår. Klev på en Polis (grymt snygg brud) på hemresan efter bron i Helsingborg. Räckte att visa körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in