2011-11-02, 14:03
Medlem
Jelis avatar
Införskaffade mig en moped när jag var 15 år fyllda, otrimmad fortfarande allt går fint och sånt. Den blev stulen för några veckor sen, låst vid en parkering. Alltid går smooth, värdet uppskattas till 10000 kr minus självrisken på 4000 kr. Totalt ska jag få ut 6000 kr.Här kommer vi till problemet, Trygg Hansa vill inte betala ut kontanter utan vill att jag ska köpa ett nytt 'fordon' för 6000 så betalar. Tänk om jag inte är i behov av något nytt skitfordon för 6000 kr? Klassas det som bedrägeri eller falsk marknadsföring eller något? Det var en helförsäkring.
Citera
2011-11-02, 14:08
Medlem
Danielxbf32s avatar
Ja det kan de, det står i försäkringsvillkoren.
Citera
2011-11-02, 14:09
Medlem
Bargents avatar
Från Trygg-Hansas villkor för mopedförsäkring:

Trygg-Hansa avgör på vilket sätt du ska få ersättning:
• reparation
• kontant ersättning
• återanskaffning, dvs inköp av likadant eller närmast motsvarande egendom.
Vid återanskaffning eller reparation avgör vi också var inköp respektive reparation ska göras. Vi
avgör även vilken reparationsmetod som ska tillämpas. Reparationen ska vara fackmann
Citera
2011-11-02, 14:20
Medlem
Danielxbf32s avatar
Anledningen till att denna typ av villkor finns är för att motverka försäkringsbedrägerier, annars är det lätt att köpa en moped köra den en sommar och sen när man tröttnar på den så blir den "stulen".
Citera
2011-11-02, 15:56
Medlem
Jelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Från Trygg-Hansas villkor för mopedförsäkring:

Trygg-Hansa avgör på vilket sätt du ska få ersättning:
• reparation
• kontant ersättning
• återanskaffning, dvs inköp av likadant eller närmast motsvarande egendom.
Vid återanskaffning eller reparation avgör vi också var inköp respektive reparation ska göras. Vi
avgör även vilken reparationsmetod som ska tillämpas. Reparationen ska vara fackmann

Vad kollar de på när de gör bedömningen? Singlar slant?
Citera
2011-11-02, 16:02
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeli

Omständigheterna. T.ex. Försäkringsobjekt med påtagliga incitament för att omsättas typ alla IPhones som "tappas" så fort en ny modell kommer ut eller alla mopeder som "stjäls" när sommaren är slut.
Citera
2011-11-02, 16:44
Medlem
Citat:
Första värderingen är oftast låg, är värderingen felaktig så ska du ta reda på varför och även kolla om du kan få en handlare att värdera modell och årgång vid normalt slitage. Ta en diskussion med trygg-hansa och för denna med sakliga argument. Har aldrig upplevt trygg-hansa omöjliga.

Sedan kan du ju inte ingå några juridiska avtal om du är under 18 isåfall får du lämna bollen till den förälder som är ansvarig för försäkringen. dvs låta dem ringa. Oftast upplever man det som att varken försäkringsbolag eller försäkringstagare har någon verklighetsförankrad uppfattning om vad objekt kostar eller är värda, så sanningen kanske går att hitta däremellan.
Citera
2011-11-02, 19:41
Medlem
Messerschmitts avatar
Min erfarenhet är att försäkringsbolag ofta är generösa i sin bedömning av ett fordons värde.

Förresten, hur kan du anse att deras sätt att ersätta är bedrägeri? Det framgår ju av försäkringsvillkoren hur ersättning kan lämnas vid stöld. Alla försäkringstagare har rätt att läsa villkoren innan man ingår ett avtal, men de flesta är för lata för det...

Falsk marknadsföring? Har de sagt i sin reklam att fordon alltid ersätts med kontanter? Nej, just det.
Senast redigerad av Messerschmitt 2011-11-02 kl. 19:44.
Citera
2011-11-03, 12:51
Bannlyst
Citat:
Införskaffade mig en moped när jag var 15 år fyllda...värdet uppskattas till 10000 kr...

Inte illa att en minst sju år gammal moped är värd så mycket. Hursomhelst, falsk marknadsföring? Hur tänkte du här?

Som det redan skrivits, se till att läs villkoren innan du klagar allt för mycket...
Citera
2011-11-04, 18:59
Medlem
Jelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Inte illa att en minst sju år gammal moped är värd så mycket. Hursomhelst, falsk marknadsföring? Hur tänkte du här?

Som det redan skrivits, se till att läs villkoren innan du klagar allt för mycket...
http://scootershop.com/catalog/images/scooter_aprilia_sr50factory.jpg
Var en sådan här.

Jo jag vet, men det jobbiga är att om jag vill ha en ny moped är det ganska omöjligt att hitta en för 6000 om man inte vill ha någon moped gjord av en kines i rishatt.
Citera
2011-11-04, 23:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
http://scootershop.com/catalog/images/scooter_aprilia_sr50factory.jpg
Var en sådan här.

Jo jag vet, men det jobbiga är att om jag vill ha en ny moped är det ganska omöjligt att hitta en för 6000 om man inte vill ha någon moped gjord av en kines i rishatt.

Försäkringsbolaget ersätter dig för värdet av den begagnade ca 7 år gamla mopeden, med avdrag för självrisk enligt försäkringsavtalet, värderingen görs på det sätt som regleras i avtalet eller på det sätt som försäkringsbolaget bestämmer. Ersättningen betalas ut på de villkor som anges i avtalet.

Att du vill ha en ny moped har ingenting med saken att göra, det står ingenting om din vilja i försäkringsavtalet.

I svaret har jag utgått från att du registrerade dig på Flashback när du var 18 år, då var mopeden 3 år gammal och är idag alltså ca 7 år, du borde enligt detta resonemang vara ca 22 år.
Citera
2011-11-05, 15:25
Medlem
Jelis avatar
Du förstår inte... det är inte min vilja att köpa en ny moped, för att få ersättningen måste jag göra det. Tror ni de är helt kompromisslösa eller borde jag ringa och snacka? Jag är 18 år, reggade mig kanske när jag var 14... så jag är helt grön i vuxenlivet om man säger så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in