2012-01-03, 12:30
Medlem
Fhoobs avatar
Visst har gnaget gjort en bra värvning. Men det verkar inte finnas någon hejd på hybrisen. Ska bli otroligt intressant att se vad ni går för den kommande säsongen. Allt annat än SM-Guld för er borde vara en jävla besvikelse om man lyssnar till er.
Citera
2012-01-03, 12:38
Medlem
Andreas Alm fokuserade 2011 på att få ihop vårat lag. En bra grund då är att få ihop defensiven, och Alm prioriterade att innermittfältarna skulle sätta hög press och agressivitet. Detta var egentligen AIKs koncept 2011, likt 2009 - sätt hög press, högt tempo, använda snabba yttrar och mata in inlägg och bollar på några av våra bollskickliga anfallare. 2009 var det Obolo, 2011 Banguras. Jag tror att 2012 kan komma att formeras på liknande sätt, där Borges får Obolo och Banguras roll. Blir ungefär som att man lirar 4-4-1.

Tror knappast vi behöver fler innermittar, har fullt med back-ups där dessutom i form utav Daniel Tjernström och flera junisar som vill testa på högre nivå.

Nej, Nisse och Lorentzon har gjort det riktigt bra som yttrerbackar. Dock har vi egentligen ingen klockren cover om någon av dessa skulle åka på avstängning eller skada.
Citera
2012-01-03, 13:22
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhoob
Visst har gnaget gjort en bra värvning. Men det verkar inte finnas någon hejd på hybrisen. Ska bli otroligt intressant att se vad ni går för den kommande säsongen. Allt annat än SM-Guld för er borde vara en jävla besvikelse om man lyssnar till er.

Kommer Markus Jonsson tillbaks är jag beredd att titulera oss som riktiga aspiranter till SM-guldet. Just nu är vi underdogs, men bör nå en hög placering.

Sen är det roligt att gårdare pratar så mycket om hybris i våra läger. Själv dyrkar ni er tränare som gud, trots att han inte åstadkommit ett jävla skit. Du själv hyllade också Toivo som en av allsvenskans bästa mittbackar, något jag verkligen inte skriver under på.
Citera
2012-01-03, 13:24
Medlem
showtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhoob
Tycker nog alla deras värvningar har varit bra. Får dom igång anfallsspelet är dom definitivt en favorit till guldet.
Citera
2012-01-03, 13:26
Medlem
DonDrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Kommer Markus Jonsson tillbaks är jag beredd att titulera oss som riktiga aspiranter till SM-guldet. Just nu är vi underdogs, men bör nå en hög placering.

Om AIK är underdogs, vilka skall då anses vara favoriter? HIF igen?
Citera
2012-01-03, 13:30
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDraper
Om AIK är underdogs, vilka skall då anses vara favoriter? HIF igen?

Jag håller nog fortfarande Helsingborg som favorit sett till truppen. Sen är det alltid svårt att försvara ett SM-guld.

Sen har vi lag såsom Malmö, AIK, Elfsborg och Sillstryp (framförallt om man landar Gerzic) som alla har potential att vinna.

För att AIK ska vara lika solklar kandidat till SM-guldet som Hif hade det behövts en beprövad striker. Nu bygger mycket på att någon av de unga vi har med hög potential verkligen tar för sig.

Edit: Anledningen till att jag hellre väljer Jonsson än en utpräglad och beprövad målskytt är att vi fortfarande sanerar vår ekonomi. Vi måste släppa fram unga för att lyckas ro hem affärer som med Banguras.
Citera
2012-01-03, 14:16
Medlem
FabioAugustos avatar
Jag tror Djurgården ska akta sig för att ha övertro på sina talanger. Det har trots allt varit rätt höga förväntningar/förhoppningar på andra DIF-talanger de senaste åren, men det har bara varit Hellquist som etablerat sig i startelvansnacket, resten har försvunnit. Det är dessutom nästan helt omöjligt att skola in mer än en eller möjligen två unga spelare i startelvan varje säsong.

Jag tror också hårt på KFFs talanger, men inte som de enda möjliga startalternativen utan som de spelarna som kan fylla på bänken när det blir skador. Har väldigt svårt att se något annat än bottenstrid om Jarl, Bergström, Kebba, Gustafsson, Riddez och eventuell Nymann är de försvararna som ska spela tillsammans med Toivio. Framförallt om det även är en ny målvakt och delvis ny mittfälts- och anfallsuppsättning. Det är visserligen alltid någon spelare som kommer prestera klart över förväntan under en säsong, men sånt är alltid svårt att förutspå.

Olsson har dessutom aldrig spelat ytterback och Vaiho har helt enkelt aldrig haft potential att bli något mer än möjligen en medioker Allsvensk målvakt på sikt. Matwiejew är betydligt mer lovande.
Citera
2012-01-03, 14:24
Medlem
a.e.gs avatar
Flavio såld till Kina.

Edit: Länk http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=4982
Senast redigerad av a.e.g 2012-01-03 kl. 14:30.
Citera
2012-01-03, 14:32
Medlem
Speytos avatar
Alltid bra att länka till källor... http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=4982
Citat:
Innan den årslånga utlåningen till A.D. São Caetano kom AIK och Flávio överens om en förlängning av hans avtal och det nya avtalet gällde till och med 2013. Externa parter/klubbar har del av kontraktet med Flávio, vilket tidigare redovisats i AIK Fotboll AB:s finansiella rapporter. Försäljningen har ingen betydande påverkan på AIK Fotboll AB:s resultat.

Lite otydligt men som jag uppfattat så får AIK inte något pröjs för honom? :/
Citera
2012-01-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Olsson har dessutom aldrig spelat ytterback

Vem?
Citera
2012-01-03, 14:38
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speyto
Alltid bra att länka till källor... http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=4982

Lite otydligt men som jag uppfattat så får AIK inte något pröjs för honom? :/

Någon liten krona lär det bli men Agent 03 och hans gammla klubb ska ha sin del också. Han satt dock på en fet lön så att bli av med den får väll anses som vinsten i denna affär.
Citera
2012-01-03, 15:24
Medlem
Karatepungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Jag håller nog fortfarande Helsingborg som favorit sett till truppen. Sen är det alltid svårt att försvara ett SM-guld.

Sen har vi lag såsom Malmö, AIK, Elfsborg och Sillstryp (framförallt om man landar Gerzic) som alla har potential att vinna.

För att AIK ska vara lika solklar kandidat till SM-guldet som Hif hade det behövts en beprövad striker. Nu bygger mycket på att någon av de unga vi har med hög potential verkligen tar för sig.

Edit: Anledningen till att jag hellre väljer Jonsson än en utpräglad och beprövad målskytt är att vi fortfarande sanerar vår ekonomi. Vi måste släppa fram unga för att lyckas ro hem affärer som med Banguras.

Tror IFK får det lite svårare i år. Visst, dom har ett starkt lag på pappret men tålamodet med nuvarande tränare och delar av truppen (Speciellt med Gerzic) lär ju inte vara överdrivet långt. Blev ju ett jävla tjut om JOs avgång några omgångar in i förra säsongen och då har han ändå vunnit SM-guld med klubben.

Tror och hoppas att 2012 blir ett stökigt år för skattefusk.

Förutom AIK så tror jag på Ellos och MFF. HeIF lär väl åka på CL-sjukan.

För övrigt tycker jag Lorentzon var stabil under andra halvan av förra säsongen så jag är inte speciellt orolig över den positionen. Men visst, Jonsson vore ju en förstärkning. Kanske inte avgörande för AIKs guldchanser dock....

EDIT 3M kr för Flavio enligt DK. Men vi gick alltså +- 0 på affären. 50% externt finansierat.

Dock tappar vi väl en lön i klass med CBs?

Flavio - mannen som fixa Clecio. Skönt att slippa fettona.
Senast redigerad av Karatepung 2012-01-03 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in