Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-01, 09:36
Medlem
Hej, när jag startade datorn för en liten stund sen så betedde den sig mycket märkligt. I princip bara virusprogrammet som "startades" upp direkt men då var de inaktiverat, inga andra program ja har på datorn som brukar startas i samband med uppstart startades.., sen när jag kollade task så fanns det inget namn under fliken "användare". Gick inte starta chrome eller någonting heller.

Först efter 10 min började det ploppa upp program nere i hörnet men virusskyddat är fortfarande inaktiverat och går inte att få igång.., någon ssom vet vad som kan vara fel? Är lite rädd att starta om datorn ifall den inte går att starta alls då, testade startade om direkt när de blev sådär men det blev sama sak då.. Jag är en fattig student som inte bara kan köpa ny dator vid behov så snabb hjälp skulle uppskattas jättemycket!
Tack

/Tgo
Citera
2011-11-01, 09:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det var en mager beskrivning på specen.

Operativsystem? Vad säger loggboken?
Citera
2011-11-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det var en mager beskrivning på specen.

Operativsystem? Vad säger loggboken?

Tack för snabbt svar! Vad menas medLoggboken? Har windows XP och datorn är väl 2,5 år gammal skulle jag tro, har alltid gått snabbt att starta upp den men fattade fort att något var fel då inga program ploppade upp och de stod "avast har stoppats eller är i ett inkonsekvent läge" och sen omöjligt få igång det igen, vet inte vad som är fel den funkade utmärkt igår innan jag stängde av den. Den har ibland (någon gång i månaden) kunnat starta om av sig själv sen kommit nåt meddelande "datorn har återställts efter ett allvarligt fel" senast de hände var i förrgår så kanske har något med det att göra. Något virus som slagit ut virusskyddet eller bara fel på datorn?
Citera
2011-11-01, 09:55
Medlem
Anakinskywalkers avatar
Rent spontant låter det som om du har fel på själva windows XP installationen. Men det kan vara annat också.

Testa att vid uppstart (alltså från att datorn är helt avstängd) trycka på F8 med ungefär en sekunds mellanrum. Om du gjort det rätt så kommer det att ploppa upp en ruta där du kan välja olika alternativ (Starta windows normalt o.s.v.) där ska du välja "Felsäkert läge".

När datorn har kommit in till skrivbordet så testar du att starta något valfritt program.

Skriv sen vad som händer.
Citera
2011-11-01, 09:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows

//Mod

Utför en online-scan av något valfritt program som innefattar antivirus/antispywareprogram.

Det kan vara allt ifrån någon/några infekterade filer till en XP-krasch som orsakar detta. Har man lite otur så kan något inom hårdvaran vara sönder eller på väg att gå sönder, te.x HDD.
Citera
2011-11-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anakinskywalker
Rent spontant låter det som om du har fel på själva windows XP installationen. Men det kan vara annat också.

Testa att vid uppstart (alltså från att datorn är helt avstängd) trycka på F8 med ungefär en sekunds mellanrum. Om du gjort det rätt så kommer det att ploppa upp en ruta där du kan välja olika alternativ (Starta windows normalt o.s.v.) där ska du välja "Felsäkert läge".

När datorn har kommit in till skrivbordet så testar du att starta något valfritt program.

Skriv sen vad som händer.

Oj, glömde skriva att alla program startade upp efter ca 10 min, ganska lång tid då detta brukar ske ganska omgående efter inloggningen. Den funkar att använda nu men virussskyddet vägrar att starta igång står att det inte är kontaktbart osv. Möjligt det kan vara något fel på installationen för tyckt den betett sig lite konstigt ibland men ändå funkat bra att använda.

Den höll på att krångla för lite mer än ett halvår sen, var rädd då att den skulle lägga av men jag kunde "återställda datorn till en tidigare tidpunkt" och tog bort lite program och sen dess har den funkat bra.., fick trycka av och på datorn flera gånger då innan skrivbordet startades upp men det var som sagt över ett halvår sen.
Citera
2011-11-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tråd -> Windows

//Mod

Utför en online-scan av något valfritt program som innefattar antivirus/antispywareprogram.

Det kan vara allt ifrån någon/några infekterade filer till en XP-krasch som orsakar detta. Har man lite otur så kan något inom hårdvaran vara sönder eller på väg att gå sönder, te.x HDD.

Jag tror inte det är något virus eller spyware utan får mer känslan det är något fel på datorn, den var begagnad när jag fick den men bara används som jobbdator. Antar jag gör bäst i att spara allt jag vill ha kvar någonstans än på datorn? Något tips på bra gratis sida att scanna datorn förresten? Vet jag har sökt innan utan att hitta något som verkat seriöst men gör ett test igen att hitta något.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in