2013-10-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
d00rkey skrev om Förintelsen i Varförtråden alldeles nyss:

https://www.flashback.org/sp45632100

Du tror att jag inte VILL förstå att det skedde, och då förstår jag inte det obegripliga i att det KUNDE ske, t ex de enkla sambanden som Herkulesbig beskriver ur Sonderkommando/stokerperspektivet:

https://www.flashback.org/sp45624617

Vill man däremot veta att det skedde, så måste det ha kremerats på det sättet som förekom, och då blir det begripligt att det gick...

Herkulesbig igen:

Med andra ord, typ :

Man ökar med det man har kvar, värme, så att kroppen ska kunna brinna. Och värme är ju strålningseffekt, och lyckas du öka tillräcklig värme så styr inte temperaturen reaktionen längre utan eld utlöses. Eld utlöser värme i form av strålning,och då kan den inte styras till objektet den ska hänföras till. Så då kan du inte bestämma vilken kropp du ska värma upp, och resten av värmen går åt som spillovärme. Och jo värme är ju strålningseffekt, remember? Och träffar den ett annat objekt - kropp 2,3 - så värms värmestrålningen den också istället för att gå ut i luften som spillvärme.

Gick det upp ett ljus nu då?

Så då behövs ingen koks eftersom du inte bestämmer vilken kropp du ska värma upp eftersom värmestrålningen träffat en annan kropp...

Elementärt, som Sherlock Holmes skulle ha sagt.

Men så pass enkla samband VILL inte "revisionisten" förstå (se d00rkey ovan).

Herkulesbig koxar på det rationella istället för på svammel och bortförklaringar:

Sonderkommandos borde ha varit rationellare.

Maria Hanel såg jämt...:

http://www.resurs.folkbildning.net/oer/Aldrig-igen/mariah.html

För lite gas och för mycket koks (?) gav jämt skrik ur ugnarna ock röda flammor ur skorstenen.... snacka om att elda för kråkorna!!

Eller var det för att värmestrålningen träffat ett annat objekt(kropp 2,3) ?

Men det spelar kanske ingen roll - röda flammor kräver inget koks?

Svinen koxar på flera pärlor!! Ju biggare dom är desto flera ljus som går upp!!

Suveränt inlägg, Erleb. En mycket effektfull exponering -- Och därmed också i och för sig själv vederläggning -- av såväl "ögonvittnets" skepparhistorier som de moderna, fromt troende antirevisionisternas och okritiska etablissemangslakejernas säregna kombination av godtrogenhet och dubbeltänk. Ibland är det medveten illvillighet, men väl vanligen bara ängslig konformism i kombination med intellektuell lättja som får så beklagansvärt många att svälja dessa motsägelsefulla påståenden med hull och hår. Annars är det ju en lätt sak även för en hederlig jude och son till "överlevare" -- Som knappast kan beskyllas för "antisemitism" eller överdriven intellektuell distans till "Förintelsen" -- som Norman Finkelstein att se att många "överlevares" berättelser är helt horribla och mytomana skräckfabler:

http://www.serendipity.li/more/finkel1.html
Citat:
I sometimes think that American Jewry "discovering" the Nazi Holocaust was worse than its having been forgotten. True, my parents brooded in private; the suffering they endured was not publicly validated. But wasn't that better than the current crass exploitation of Jewish martyrdom? Before the Nazi Holocaust became the Holocaust, only a few scholarly studies (by Raul Hilberg, Viktor Frankl and Ella Lingens-Reiner) were published on the subject.

But this small collection of gems is better than the shelves upon shelves of shlock that now line libraries and bookstores. Both my parents, although daily reliving that past until the day each died, lost interest by the end of their lives in the Holocaust as a public spectacle. One of my father's lifelong friends was a former inmate with him in Auschwitz, a seemingly incorruptible leftwing idealist who on principle refused German compensation after the war. Eventually he became a director of the Israeli Holocaust museum Yad Vashem. Reluctantly and with genuine disappointment, my father finally admitted that even this man had been corrupted by the Holocaust industry, tailoring his beliefs for power and profit. As the rendering of the Holocaust assumed ever more absurd forms, my mother liked to quote (with intentional irony) Henrv Ford: "History is bunk". The tales of "Holocaust survivors" — all concentration camp inmates, all heroes of the resistance — were a special source of wry amusement in my home.

[ . . . ]

Because survivors are now revered as secular saints, one doesn't dare question them. Preposterous statements pass without comment. Elie Wiesel reminisces in his acclaimed memoir that, recently liberated from Buchenwald and only 18 years old, "I read the Critique of Pure Reason — don't laugh! — in Yiddish." Leaving aside Wiesel's acknowledgment that at the time "I was wholly ignorant of Yiddish grammar," The Critique of Pure Reason was never translated into Yiddish. "The truth I present is unvarnished," Wiesel sighs, "I cannot do otherwise."

Tyvärr förutspår jag att även denna liksom många andra av dina "pärlor" kommer att ratas och förtrampas av "svinen" och förbli oläst och okommenterad av "hundarna" . . .
Senast redigerad av Menschenkind 2013-10-12 kl. 15:27.
Citera
2013-10-12, 18:28
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Nej, det utgår snarare en rökridå av svårbegriplighet. Nu rör vi oss visserligen inte riktigt på högstadienivå längre, men fysiken är fortfarande enkel nog för att jag tycker att jag skall kunna hänga med utan större problem. Kanske är det för att du ibland tycks ha litet problem med språket, så att det också blir svårt att förstå vad du säger, men det verkar som om du inte riktigt har förstått ett par saker. Så är till exempel "spillvärme" all "förlorad" värme som inte bidrar till processen ifråga, den må sedan gå åt till att värma luft, mark eller vad det vara må -- Inte enbart den som går ut i luften. Kanske är du bekant med begreppet "verkansgrad", det som anglosaxarna kallar "efficiency"?

http://fi.edu/guide/hughes/energyconservation.html

Sedan verkar ju långtifrån all utgående värme på ugnens väggar och tak. Mycket av den reflekteras tillbaka in mot förbränningsobjektet; det är ju just detta som gör att förbränning i ugn är effektivare än dylik under bar himmel, och ugnen är speciellt konstruerad för att leda om och spegla värme som annars skulle ha försvunnit som spill, både i form av upphettad luft och direkt strålning.

Jag begriper tyvärr inte ett ord av vad du försöker säga här. (Med en lätt överdrift; orden förstår jag förstås, men inte sammanhanget.) Det är väl ingen som har påstått att man nödvändigtvis kylde ugnarna mellan varje kremering? Däremot vet vi ju tack vare bland annat ett av LaurentiusLucidors mer hjälpsamma inlägg tidigare i tråden att det krävdes regelbunden daglig vila och rensning av ugnarna, också när de skulle operera på sin angivna maxkapacitet.

Vad har du för grund för antagandet att mindre värmespill nödvändigtvis blir resultatet om det finns mer material i ugnen? Beroende på dess interna utformning -- Vilken jag, som jag villigt skall erkänna, inte är värst bekant med -- kan detta tvärtom leda till ökat spill, då den avvikande geometrin på innehållet då kan inverka menligt på luftflödena och mönstren i värmestrålningens reflexion som jag nämnde litet kort ovan. Samtidigt kan införandet av nytt, kallt material i en pågående förbränning "stjäla" värme från denna och därmed avbryta hela eller delar av den; i sådant fall krävs åter större energitillförsel för att nå samma jämvikt i processen.

Nu är vi dock långt över både högstadie- och gymnasienivåerna, mer på en utbildad ingenjörs arbetsfält. Så jag skall villigt erkänna att utan mycket mer information än vad jag har sett av så här långt vågar åtminstone inte jag göra några mer specifika beräkningar angående detta. Två konstateranden tycker jag mig dock kunna komma med och ställa mig bakom med viss säkerhet:

1) Jag finner ditt resonemang, som efter vad du skriver tycks bygga på ytterst grumliga föreställningar om termodynamikens lagar, allt annat än övertygande så här långt, samt

2) Även om man antar att förbränningsprocessens verkansgrad blir högre med din metod så ser jag ingen som helst anledning att ens överväga tanken att den skulle minska bränsleåtgången med en storleksordning eller mer. (Från ca 30 kg till de ca 2 kg som Van Pelt och andra vill föredra.) Det finns helt enkelt inte sådana marginaler i kremeringsprocessen att detta skall kunna vara trovärdigt.

(Det känns för övrigt som om du tar till kremeringstiderna något i underkant, men det är av mindre betydelse just i detta sammanhang.)
Ja det är sant att svenska språket är inte min starka sida, samtidigt som jag lider av dyslexi.
Men till topic igen, så kan vi gå hur långt in i fysikvärlden som helst. Men finns ingen poäng av förklara djupt ingående. Jag bara försöker få få dig inse det inte kan stämma, att om en kropp krävs 30 kg koks, så krävs inte 2 kroppar 60 kg. Du verka förstå fysiken världen, då borde du inte komma med en sådan missvisande uppgift som det kan bli.

Visst reflektera det tillbaks innedömet också, med en visst förlust. Det är ju ändå strålning av värme, så den uppför sig som strålning. När objekt blir uppvärmd till en viss tempratur, och den inte styrs längre, så går det över till eld. Japp jag känner till "verkansgrad" har nämnt det för dig några gånger. Men när du eldar något som kan bara objektet suga åt sig en viss mängd värme i taget, resten går ut i luften(reflektera) som "spillvärme" till det träffa på ett annat objekt.

Är du med så långt?

Så när du har har ett stekjärn som du startar, så tar det sin tid innan den är varm, eller? Det kräver en viss mängd energi för det. Men värmen stannar inte kvar den fortsätter ut som spillvärme, eller?? Ska jag behöva förklara i mer detaljerad?? hehehe ...

När du sedan lägger på en "kall" kotlett så kyls stekjärnet ner en viss del. Men värms upp igen snabbt. Kotletten värms upp och men fortfarande leverera spisen samma mängd energi ( ström). Stämmer eller hur? Resten av värmen som spisplattan leverera som inte når kotletten försvinner ut i luften (spillvärme). Om du hade lagt i stället kalla 3 kotletter, så kyls plattan ner igen men värms upp snabbt igen. Det är de tillfällen det går åt mer ström(tid). Men när plattan är varm så steker de tills de är färdiga. Spisen leverera samma mängd värme(ström), men mindre spill eftersom kotletterna tar större yta av stekjärnet. Är du med så långt?

Men om man nu ser en kotlett är färdig och tar väck den, så uppstår det igen en nedgång av tempraturen , eftersom kotletten varit en isolerad faktor. Sedan på råga allt så läggs en ny kall kotlett på stekjärnet, samtidigt järnet har värmts upp igen. Så kotletten blir snabbt uppvärmt och börja brännas(stekas). Japp det är tillfällen som det dra mer ström och tar längre tid igen. Men som sagt innan det börja bli för djupt ingående. Men i princip leverara spisen samma mängd energi (ström) som innan. Bara det är fler som delar på den.....

Poängen är om en kotlett dra en viss mängd ström, skulle 3 st kotletter dra 3 gånger mer ström??
Nej!! men däremot längre tid kanske att steka dem. Men det är så lite så det är inte ens lönt räkna ut det.

Enligt eran teori, som jag har uppfattat det som: Så lägger man på en kotlett väntar på den är klar, då tar man väck den först. Sedan lägger man på en ny kotlett, även om det hade fått plats med en till ( de har ju förmåga krympa av vatten försvinner som ånga ) Då förstår jag det går åt 3 gånger mer ström, eftersom det finns ju mycket mindre yta som används, det mesta av värmen försinner ut!! Ja, jag vet värmen försvinner inte , utan strålningen sprider ut sig värmer andra saker också och reflektera med en viss % i förlust. Hänger du med nu ?? eller ska jag försöka förklara mer ingående... ? som du säger vi kan få det hur invecklat som helst, med olika vinklar. Men de är stora drag vad som gäller.
Om byttar ut kotletter med kroppar och stekjärnet med ugnen. Så är det ett dålig exempel, men samma princip i grunden.

Citat:
Det är väl ingen som har påstått att man nödvändigtvis kylde ugnarna mellan varje kremering?
Nej det har ingen vad jag vet, men den blir avkyld väl, när det inte finns mer att bränna? och bara aska finns kvar och du ska tömma den? Enligt er så tar det en timme bränna en kropp fullständigt till aska, man kunde bara bränna en kropp i taget. Därför jag skrev de 2 scenarierna som jag gjorde. Finns väl bara de 2 scenarier vad jag kan komma på , eller vet du någon mer?

1) Antingen så elda man på för hålla upp värmen. Men då eldade du också för värma upp en kropp, som nästan kommit bli till fullständigt aska!!
2) Eller slutar man när kroppen blivit till aska, för kunna tömma den (?) och förberedda nästa kropp till kasta in i ugnen, men då har ugnen svalnat av.
Bägge två alternativ är verkligen oekonomiska, eller rationellt.

Nej det har jag ingen aning om hur mycket det skulle minskas, men inte sjutton går det åt 30 kg koks per kropp. Men däremot van pelt's 2 kg?? hmmmm lite svårt tro på det också måste jag säga.
Citera
2013-10-12, 18:54
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
[...]
Enligt eran teori, som jag har uppfattat det som: Så lägger man på en kotlett väntar på den är klar, då tar man väck den först. Sedan lägger man på en ny kotlett, även om det hade fått plats med en till ( de har ju förmåga krympa av vatten försvinner som ånga ) Då förstår jag det går åt 3 gånger mer ström, [...]
Du missar en sak, Herkulesbig, men som jag är övertygad om att du förstår (uppenbarligen till skillnad från en del andra)!

Somliga "revisionist"anhängare eller -wannabes tycks hävda att principen är att man låter spisen (ugnen) kylas av helt mellan varje kotlett... Ja, är det ju helt självklart att det går åt tre gånger så mycket energi för att steka tre kotletter som för att steka en. Men om man redan har en upphettad stekpanna, som krävdes för att steka kotlett nr 1, så går det absolut inte åt tre gånger så mycket energi! Inte ens hälften skulle jag vilja hävda!

Alltså (fast nu kommer jag inte ihåg siffrorna vad det gäller bränsleåtgång):
Edit: Jag har ändrat siffrorna för att överensstämma med dina, Herkules. /edit
Om man säger att det krävs t ex 30 kg koks (bränsle) för att helt kremera en kropp så är det rena jävla dumheter att komma och påstå att det skulle krävas 60 kg för att kremera två eller 90 kg för att kremera tre (etc)!

Det var förvisso ett tag sedan jag såg denna "revisonistiska" teori läggas fram så här pass uppenbart, men den har i alla fall framförts som ett huvudsakligt argument för att det skulle krävas betydligt större mängder bränsle än det finns uppgifter på för att kremera alla Förintelsens kroppar i t ex Auschwitz Birkenau.

Edit:
Citat:
[...] Det är väl ingen som har påstått att man nödvändigtvis kylde ugnarna mellan varje kremering? [...]
Nej, men det hävdas likväl emellanåt att det skulle ha krävts mängder bränsle som det i verkligheten varken krävs eller krävdes. (Se ovan.)
Senast redigerad av d00rkey 2013-10-12 kl. 19:04.
Citera
2013-10-13, 13:25
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jag tror dessvärre att du argumenterar för döva öron, Herkulesbig, alternativt slänger pärlor för svin!

Svinen koxar på flera pärlor!! Ju biggare dom är desto flera ljus som går upp!!

Tyvärr förutspår jag att även denna liksom många andra av dina "pärlor" kommer att ratas och förtrampas av "svinen" och förbli oläst och okommenterad av "hundarna" . . .

Det är "jag" som är dövörad alternativt pärlesvin enl d00rkey - Herkulesbig är den som levererar pärlorna som eventuellt (det är mera sånt jag koxar på!! -se ovan) chikanerar heligheterna...spills the beans, som det heter på engelska...rosar revismarknaden?

Min mångåriga erfarenhet på forat är att kastarna tar mest illa vid sig när de kastade pärlorna "träds på tråd" igen och deras värde och äkthet prövas på nytt - revision kallas det visst...de hatar att bli citerade.

Du citerar Matteus 7:6 :

Citat:
"Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er." (Matteus 7:6)

Vi FB-hundar vänder oss om efter pärlorna med sökfunktionen, alltså. Sliter på pärlemorn, tuggar på bevisen.

Citat:
Då vissa arter av ostron invaderas av parasiter eller av någon annan anledning blir irriterat av ett främmande objekt som djuret inte kan bli kvitt, till exempel ett sandkorn, inleds en process där det främmande föremålet kapslas in i successiva lager av pärlemor. Processen kan pågå under flera år och till slut ge upphov till att en pärla bildas.
http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4rlemor

När vi nu är inne på liknelser: "Förintelsen" är den pärlemor av myter och lögner som gett glans och lyster runt ett korn av sanning. Revisionismen det nya retmedlet som får musslan att återuppta inkapslingstekniken. Internet har lyckats öppna skalet...

Nu gäller det att få förlåten att rämna runt heligheterna i templen, och få pärlorna genomlysta.

Förre postaren quark skrev så här om en viss typ av pärlkastare:

Citat:
Det mest besvärande för icke-revisionister tycker jag är de starka historierna från ålderdomshemmen som kommer fram nu.
https://www.flashback.org/sp3211062

Herkulesbig har hört starka historier från morfar:

Citat:
Själv hade jag min morfar i tysk tjänst under kriget, som hundvakt på ett läger i öst.
Han blide förflyttad till et läger i Danmark. Han berättade en del i sina mardrömmar.
Han blide alkoholiserad.... Men själv var i början tveksam , just för min morfar kunde inte göra något sådant. Sedan det som stod i böckerna om 6 miljoner blide gasade i Auschwitz fick mig reagera. Där började jag forska, men kommer fram det faktiskt hände...

https://www.flashback.org/sp41500563

"Starka historier" från dottersonen är samma princip i grunden som det som besvärade quark ovan:

Citat:
Om byttar ut kotletter med kroppar och stekjärnet med ugnen. Så är det ett dålig exempel, men samma princip i grunden.
https://www.flashback.org/sp45645864

Citat:

Går det upp ett ljus nu då?

Ljus över mängden bränsle som det i verkligheten varken krävs eller krävdes? :

Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey:

Citat:
[...] Det är väl ingen som har påstått att man nödvändigtvis kylde ugnarna mellan varje kremering? [...]
Nej, men det hävdas likväl emellanåt att det skulle ha krävts mängder bränsle som det i verkligheten varken krävs eller krävdes. (Se ovan.)

Citat:
Eftersom tegelväggen blir uppvärmd, så inne i ugnen måste varit uppvärmd rejält. Det innebär det måste gå åt mindre koks.
Det med 30 koks per kropp stämmer ej då. För den är uträknad på en "uppvärmd" ugn. Jag frågade tidigare hur mycket uppvärmd var den? Det har en stor betydelse.

https://www.flashback.org/sp45620666

Eftersom vadå?

Uppvärmd rejält? Då stämmer det med 30 koks per kropp, eftersom koksen/kroppen(?) är uträknad på en "uppvärmd" ugn.

Citat:
"...hur mycket uppvärmd var den? Det har en stor betydelse".

Citat:
Jag frågade tidigare hur mycket uppvärmd var den?

"Tidigare":

Citat:
Eftersom tegelväggen blir uppvärmd, så inne i ugnen måste varit uppvärmd rejält.

Då går det åt 30 koks per kropp?

Eftersom:

Citat:
För den är uträknad på en "uppvärmd" ugn.

................

Vad krävs för att verkligheten ska stämma? Koll på kotletterna ger koll på bränslet som måste varit/gått åt vid Förintelsen?

Citat:
Med tro att man för varje kotlett behöver öka spisens värme , eller det skulle ta längre tid om har 3 kotletter i stället för 1 kotlett. LOL..
Inte för jag vet hur de gör med de steker kotletter. Men jag vill steka så många jag kan på en gång, när en av de 3 är klar, så bytar jag ut den till en ny. Inte går det åt mer ström för det...... eftersom de andra 2 är inte klara.
https://www.flashback.org/sp45640303

Citat:
Jag tror dessvärre att du argumenterar för döva öron, Herkulesbig, alternativt slänger pärlor för svin!

Våra vänner "revisionisterna" vill helt enkelt inte förstå så pass enkla samband. De har redan bestämt sig!

Projektion?

Citat:
Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva hur en person som inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer dessa egenskaper för att försvara sin självbild.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)
Senast redigerad av Erleb 2013-10-13 kl. 13:28.
Citera
2013-10-14, 13:09
Medlem
Citat:
Du missar en sak, Herkulesbig, men som jag är övertygad om att du förstår (uppenbarligen till skillnad från en del andra)!

Somliga "revisionist"anhängare eller -wannabes tycks hävda att principen är att man låter spisen (ugnen) kylas av helt mellan varje kotlett... Ja, är det ju helt självklart att det går åt tre gånger så mycket energi för att steka tre kotletter som för att steka en. Men om man redan har en upphettad stekpanna, som krävdes för att steka kotlett nr 1, så går det absolut inte åt tre gånger så mycket energi! Inte ens hälften skulle jag vilja hävda!

Om man säger att det krävs t ex 30 kg koks (bränsle) för att helt kremera en kropp så är det rena jävla dumheter att komma och påstå att det skulle krävas 60 kg för att kremera två eller 90 kg för att kremera tre (etc)!

Det var förvisso ett tag sedan jag såg denna "revisonistiska" teori läggas fram så här pass uppenbart, men den har i alla fall framförts som ett huvudsakligt argument för att det skulle krävas betydligt större mängder bränsle än det finns uppgifter på för att kremera alla Förintelsens kroppar i t ex Auschwitz Birkenau.

Låt oss inte bland ihop begreppen, bäste kotlettkock. Det misstag du (och Herkulesbig, om jag nu har dechiffrerat hans inlägg korrekt) tycks göra här är att ni blandar ihop total energiåtgång med verksam energiåtgång, det vill säga ni tar inte hänsyn till processernas respektive verkansgrad.

Värmer du kotletter i en stekpanna så är det självfallet så att en stor del av värmen går åt till att först värma pannan. Det är inte kontroversiellt. Samma energi går dock åt specifikt till att värma en kotlett som en annan, 2 x 1 = 2. Det går med andra ord (för att vara överydlig) åt lika mycket verksam energi i processen (stekningen) i båda fallen.

På samma vis är det med koksugnen. 30 kg är ju som sagt beräknat på en ugn som redan gått varm; herrarna räknar alltså på det motsvarande till strömmen som går för att steka i en redan het panna, vilket vissa antingen inte förstått eller förtiger. Denna siffra förändras inte nämnvärt nedåt av att man eldar mer, då energikostnaden för att värma upp ugnen till tjänstetemperatur är konstant. Totalenergin utslagen per kremering (stödbränsle för förbränning av X antal kroppar plus bränsle för upphettning av 1x ugn) kommer dock att förändras uppåt om man eldar mindre, då den initiala upphettningsenergin då fördelas på färre poster (även om den i sig naturligtvis förblir konstant). Mattogno påtalar detta i en artikel som bemöter invändningar från Zimmermann mot hans beräkningar:

http://www.vho.org/aaargh/fran/techniques/CMpreliminarieng.html
Citat:
Now we come to the Zimmerman awkward attempt to "refute" my thermic balance of the Birkenau ovens. The point of departure for the calculation of coke consumption is the effective consumption of the Gusen oven per 677 cremations (31 October-12 November), that is, on the average, approximately 30.5 kg of coke per cadaver.

Zimmerman states that from 26 September to 15 October in the same oven there were 203 cadavers cremated [in reality, there were 193] with a consumption of 153 wheelbarrows of coke, which amounts to 9,180 kg of coke, on the average, 45 kg per cadaver [in reality 47.5]. In the cremation lists at Gusen, in the column "Karren Koks", is clearly indicated: "1 K.= 60 kg" and allows the transformation in kg the number of wheelbarrows.

The consumption differential depends upon the fact that during the period from 26 September to 15 October the cremations were less frequent: on the 27th, 28th and 30th of September, and on the 2nd, 4th, 5th, 7th, 9th, 11th, and the 12th of October there were cremations and the oven cool-down; on the rest of the days the average daily number was 52, for an average of 26 per muffle.

A cold oven, before resuming the production temperature, accumulates a considerable quantity of calories in its refractory walls, therefore when the frequency of cremations is meager, the consumption of fuel is greater. For example, the 8 consecutive cremations carried out by Engineer R. Kessler on 05 January 1927 in the Dessau crematory (regarding which he published very detailed diagrams of the cremation process and of coke consumption), required on the average 54.5 kg of coke per cremation, of which however, a good 25 were debited to the heating up of the oven. (The consumption of coke was 200 kg of coke per heating up of the oven, and 236 kg for the 8 cremations). If the oven was already cold [sic, men av sammanhanget menar han helt uppenbart "hot"], the coke consumption would be at 29.5 kg per each cadaver.

En avkyld ugn kräver alltså inte 30 kg koks för att bränna en kropp, åtminstone inte i Kesslers experiment. Snittvärdet där, inräknat energiåtgången för att först värma upp ugnen, blir snarare i ordningen 55 kg för 8 kroppar. Och brände man bara en så skulle energiåtgången per kropp med herrarnas kotlettmetod lätt beräknas till omkring 230 kg koks (200 + 30). En hög och bra siffra för "onda förnekare" som vill minimera antalet kremeringar, eller hur; varför utgår vi inte från den? Jo, för sådant statistiskt trixande varken höjer eller sänker ju förstås själva den faktiska processenergin när förbränningen väl har inletts. Denna kommer att förbli mer eller mindre konstant, motsvarande omkring 30 kg koks.

Eller, för att rätt besvara D00rkeys argument--

Citat:

--Så kan vi ju ställa upp det såhär pass enkelt och pedagogiskt:

Total bränsleåtgång för kremering av 3x hypotetiska D00rkey-kroppar:

Uppvärning av ugn: ~200 kg koks
Bränning av 3x kroppar à ~30 kg koks/st, summa 90 kg

Summa: 290 kg koks

Summa utslagen per kropp: ~87 kg koks

Sedan har vi den specifika bränsleåtgången för kremering av 3x hypotetiska kroppar i en redan uppvärmd ugn:

Uppvärmning av ugn samt kremering av 3x kroppar: ~290 kg koks
Minus uppvärmning av ugn: ~-200 kg koks

Summa: 90 kg koks

Summa utslagen per kropp: 30 kg koks

För att citera en annan skribent, går det upp ett ljus nu?

Summa summarum: Håller man bara isär begreppen så framstår sambandet bränsleåtgång/kremering som alldeles enkelt, och klart och tydligt verifierbart från samtida dokumentation. (Se för citat ur denna Mattogno, som jag redan hänvisat till.) Det är alltså inte, som de "troende" brukar pläga påstå, så att "revisionisterna" blandar ihop äpplen och päron -- Det gör tvärtom de själva, då de inte vill sätta sig in i vad som faktiskt hävdas, utan hellre bekvämt avfärdar sina motståndare som "nazister" och "antisemiter" utan att ta ställning till sakargument.
Senast redigerad av Menschenkind 2013-10-14 kl. 13:16.
Citera
2013-10-14, 14:11
Medlem
Citat:

När vi nu är inne på liknelser: "Förintelsen" är den pärlemor av myter och lögner som gett glans och lyster runt ett korn av sanning. Revisionismen det nya retmedlet som får musslan att återuppta inkapslingstekniken. Internet har lyckats öppna skalet...

Nu gäller det att få förlåten att rämna runt heligheterna i templen, och få pärlorna genomlysta.

Förträffligt formulerat inlägg, den tankebilden får jag lov att spara till andra sammanhang . . . Ja, onekligen är det revisionismen som är den verkliga "drivkraften" för den mer seriösa och relativt historiskt inriktade apologetik som utgör en liten del av den miljardomsättande globala Förintelse™-industrin. Denna är det som ständigt tvingar Holocaust-forskarna till reträtt, alternativt tvingar dem att "öka insatserna" för att skrämma motståndare till att inte "syna handen". Så talas det ju till exempel numera återigen på sina håll om gaskamrar i Buchenwald, ett rykte som ingen mindre än IfZ:s gamle överkucku Martin Broszat avfärdade redan på 1960-talet:

http://www.scrapbookpages.com/DachauScrapbook/GasChamber/BroszatLetter.html
Citera
2013-10-15, 00:09
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Citat:

Förträffligt formulerat inlägg, den tankebilden får jag lov att spara till andra sammanhang . . . Ja, onekligen är det revisionismen som är den verkliga "drivkraften" för den mer seriösa och [...]
Halleluja! Eller kanske hellre "Heil Hitler"!?
Denierbud och hans likar skola göra er fria!

Whoopie!! ... ? ...
(Vi övriga ler lite lätt överseende.)
Citera
2013-10-15, 10:30
Medlem
Citat:
Halleluja! Eller kanske hellre "Heil Hitler"!?
Denierbud och hans likar skola göra er fria!

Whoopie!! ... ? ...
(Vi övriga ler lite lätt överseende.)

Inte var det väl Youtube-videon specifikt som jag talade om? Jag noterar dock det talande i att du som vanligt föredrar personangrepp och försök att förlöjliga framför vederhäftig diskussion. Men så gick det ju också illa för ditt kotlett-argument, så kanske är det säkrare att undvika sakfrågorna och hålla sig till sådant man kan . . .

Mattogno har som sagt annars åstadkommit en ingående dokumentation och teknisk undersökning av krematoriekapaciteten i Auschwitz och diverse sådana besvärande detaljer som en till synes alltför låg bränsleåtgång för krematorierna, som orsakar problem för de gängse höga dödstalen. Vill man inte läsa hela hans studie, som jag länkat till tidigare, har jag för mig att det skall finnas en sammanfattning i Rudolfs introduktionsverk, Dissecting The Holocaust:

http://vho.org/GB/Books/dth/
Citera
2013-10-15, 14:32
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...] Jag noterar [...] det talande i att du som vanligt föredrar personangrepp och försök att förlöjliga framför vederhäftig diskussion. Men så gick det ju också illa för ditt kotlett-argument, så kanske är det säkrare att undvika sakfrågorna och hålla sig till sådant man kan . . .

Mattogno har som sagt [...]
Citat:
[...] 30 kg är ju som sagt beräknat på en ugn som redan gått varm; [...]
Att jag av principskäl aldrig litar på "revisionister", Mattogno i det här fallet, så skulle det ju vara till gagn för din "sak" om du kunde presentera någon form av allmänt och vetenskapligt vedertaget stöd för påståendet ovan.
Citera
2013-10-15, 20:30
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Att jag av principskäl aldrig litar på "revisionister", Mattogno i det här fallet, så skulle det ju vara till gagn för din "sak" om du kunde presentera någon form av allmänt och vetenskapligt vedertaget stöd för påståendet ovan.
Alltså var det mattogno's siffror, tyckte det väl var rejält överdrivit. Att han ändrar i sin forskning är inget nytt :
Här hur det går till med hans forskning .. http://holocaustcontroversies.blogspot.se/2008/05/mattognos-abuse-of-history.html
Citera
2013-10-16, 13:14
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Värmer du kotletter i en stekpanna så är det självfallet så att en stor del av värmen går åt till att först värma pannan. Det är inte kontroversiellt. Samma energi går dock åt specifikt till att värma en kotlett som en annan, 2 x 1 = 2. Det går med andra ord (för att vara överydlig) åt lika mycket verksam energi i processen (stekningen) i båda fallen.

Kort och gott i en sammanfattning så tror du att det åtgår lika mycket ved per kropp för en kropp som för 20 kroppar. Vedåtgången för 20 kroppar blir den för en kropp x 20.
Troligen tror du då också att om det åtgår en tändsticka för en vedklabb så måste man ha 20 tändstickor för att tända 20 vedklabbar.
Säker är jag inte, men man kan nästan tro det som du argumenterar.

/VV
Citera
2013-10-18, 17:47
Medlem
Citat:
Alltså var det mattogno's siffror, tyckte det väl var rejält överdrivit. Att han ändrar i sin forskning är inget nytt :
Här hur det går till med hans forskning .. http://holocaustcontroversies.blogspot.se/2008/05/mattognos-abuse-of-history.html

Ja, för propagandaministrarna på Holocaust Controversies är ju alltid att lita på . . . Gänget som ligger bakom den där bloggen måste höra till det mest patetiska på den "troende" sidan. Den monomant självhatande tysken Roberto Muehlenkampf, till exempel, har ju hemsökt otaliga e-postlistor och Internet-fora i snart femton år nu för att kunna sprida sitt torrt repeterade evangelium överallt och till alla; jag minns hans voluminösa medverkan som den frimodige Scott Smiths självutnämnde nemesis på Marcus Wendels numera tyvärr sorgligt degenererade tramsforum, på den tiden när det ännu hette Third Reich Forum och fortfarande hade någorlunda intelligent och hederlig moderering:

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=2&t=217

Sedan är det förstås fullt möjligt att Mattogno misstagit sig angående ett eller annat, han är ju bara människa han också, och har som bekant oförtröttligt givit ut den ena banbrytande studien efter den andra under flera års tid. Men jag ser ingen anledning för honom att förfalska herr Kesslers uppgifter; de borde ju vara lätta att kontrollera för alla forskare med tillgång till den relevanta bibliotekstjänsten, så att ljuga om dem vore ju rent kontraproduktivt för hans surt förvärvade trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in