Citat:
Jo, fast fritt flytande vatten som i kroppens vävnader saknas väl i regel i brasved, även om såklart även den har sitt vatteninnehåll. Blod, till exempel, har inte ved i sig. Å andra sidan finns det ju förstås vittnesmål om "Förintelsen" som visar på att detta är "brännbart material"; judinnan Rachel Auerbach skall ju till exempel ha menat att mänskligt blod "was found to be a first-class combustion material" . . .

Saken är den att torr ved har dels drastiskt lägre fuktinnehåll än människokroppen, dels är det vatten som finns mycket mer homogent utspritt i trämassan; det formar inte stora vätskekroppar som måste förångas innan kringliggande material kan antändas. Skall den vara lika vattenhaltig som en människa måste veden vara ordentligt våt, och våt ved brinner som bekant(?) inte heller den något vidare.
http://www.globalwood.org/tech/tech_moisture.htm
Citat:
Sedan avdunsta vatten vid kraftig värme, för det andra så var många kroppar led av vattenbrist. Så jag tro knappast deras kroppar innehöll till hälften av vatten. Sedan är knappast räknas som fast material.
Har man mer än kanske 5-10 % vattenbrist (alltså, om man har förlorat denna andel av kroppens totala vätskemängd i friskt tillstånd) kan man i regel inte stå på benen. Såvitt jag förstått kunde enligt de vanligen citerade vittnena de judar som skall ha gasats i regel själva inträda i gaskammaren med friskt mod, så detta är nog en trygg övre gräns på hur uttorkade de kan ha varit. Redan förluster av enstaka procent är nog så allvarliga, och kan ge upphov till mycket kraftiga symptom.
Citat:
Men nu är de byggda annorlunda, sedan enligt vittnen så putades in en ny kropp ungefär var 20 minuter. Så när en 3:e kropp putas in efter 40 minuter, så har första kroppen brunnit redan i 40 minuter. I och med de putar in en ny kropp så tillför du också ny brännrbart material (kroppen) medan kropp nr 2 brinner med sin energinnehåll. Nr 3 har kanske brännt slut med sin energi, troligtviss nr 4 är kommen till aska. Det är väl höftbenet som tar längst tid att bränna till aska, om jag inte var fel för mig. Så jag tro inte på det krävs 20 - 30 kg koks .... eftersom de ville kunna kyla ner ugnarna pågrund av de var överhettade, sedan att de hade ca 3 kroppar inne samtidigt i olika brännfaserstadier. Ugnarna behövdes inte värmas upp mer än om morgerna precis som de beskrev, men mellan kropparna behövdes det knappast "värmas" upp mer.
Jo, så heter det ju, och det är säkert inte omöjligt att det hände att man brände flera kroppar på en gång. (Helt oavsett om massgasningar förekom eller inte så fanns det som bekant perioder när man hade många lik som man ville bli av med.) Men att göra det förändrar ju inte i grund det förhållandet att var och en av kropparna i och för sig saknar tillräckligt energiinnehåll för att förbränna ens sig själv i en redan uppvärmd ugn, långt mindre några andra. Både totalmassan och den på den följande minimienergin för förbränning förblir ju desamma i båda fallen.
Som redan tidigare poängterats behövs stödbränsle inte enbart för att värma upp ugnen på morgnarna, utan även för att tillföra energi till själva förbränningen av vävnaderna
Citat:
jadu !! om humanitet sätt avrätta, så är det knappast miljarder patroner som tillverkades.. det är 1 000 miljoner, eller 1 000 000 tusen eller 1 000 000 000 st. Ändå nämnde du ett par miljarder. Sedan var det så de utrotade inte judarna, det fanns några x miljoner kvar. Annars står jag kvar i mitt förra svar om det...
Jo, att judarna inte verkligen blev utrotade är väl känt, annars funnes det ju inte hundratusentals "överlevare" kvar än idag 70 år senare, det är helt rätt som du säger. (En judisk forskare vid namn Finkelstein har skrivit om detta i sin bok "Förintelseindustrin", vilken jag för övrigt varmt rekommenderar.) Dock så påstås det ju vanligen att ett antal miljoner (väl mellan 1-2 och sisådär 12-15, beroende på vem på den "troende" sidan som man frågar) blev avrättade i "Förintelseläger" under kriget, och därtill dog det några miljoner till så att det sammanlagt blir Sex Miljoner Judar™ som skall ha bragts om livet av NS-regimen. Det är också den saken vi diskuterar här.
När jag skrev "miljarder" menade jag just det, tusentals miljoner. Det gick åt ordentligt med ammunition när hela världen stod i brand och miljoner soldater kämpade för livet från Arktis till Afrika och från Albanien till Australien. Den förnämlige ekonomihistorikern Tooze tabulerar en del av de tyska rustningarna i sitt mästerverk The Wages of Destruction, och han anger bland annat den för armén tillgängliga mängden ammunition som 6.67 miljarder patroner i oktober 1939. I maj 1940 hade det antalet stigit till 8.86 dito; hur mycket man gjorde av med däremellan vet jag inte på rak arm, men att produktionen uppgick till hundratals miljoner patroner i månaden står klart. Just den saken har dock ganska marginell betydelse i det här sammanhanget, så jag går inte in på den i större detalj än så här och nu.
Senast redigerad av Menschenkind 2013-10-04 kl. 14:10.
Senast redigerad av Menschenkind 2013-10-04 kl. 14:10.

eftersom de andra 2 är inte klara.
Jag påstår inte att saker är omöjliga eller ej för ro skull, och skulle det vara så att jag har fel (eller ljuger) så borde ju det vara ganska så lätt att avslöja. (Liksom å andra sidan jag själv, med min ganska ringa bildning, tycker mig ha genomskådat Herkulesbigs argumentation här i tråden.) Det är däremot intressant att jämföra vad som är fysiskt möjligt med vad som påstås av diverse "ögonvittnen" när man skall till att undersöka historiska historier. Det är väl inte konstigare att syna till exempel påstådda eldsprutande skorstenar och naturlagstrotsande kremeringar i sömmarna än att ifrågasätta någon som säger sig ha observerat en flygande DeLorean i ett villaområde?