Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-31, 21:08
  #1
Medlem
Tjena!

Köpte ett supernintendo begagnat med massor av spel. Men jag får inte igång det. Jag har försökt några gånger varje dag nu i nästan 2 veckor och frågat polare m.m men jag får inte igång det.

Jag funderar om jag fick med rätt kablar. Strömkabeln är inga problem, problemet är det med scarten och dem kablarna. Jag har en tjocktv med scartuttag. Dem sladdarna jag fick med var:

Den man sätter in i supernintendot och från den kabeln kommer det ett scartuttag som jag antar jag sätter i tven. Men sen i det scartuttaget följer det yttligare en kabel med rött och vitt huvud som hänger löst när kabeln är i från supernintendot till tven. Den kabeln som sitter i nintendot som är scartkabeln så finns det plats brevid där att sätta 1 kabel i den som troligen blir svart då? Så man får svart,röd och vit kabel men jag fattar ingenting allstå?

Någon som har samma modell som vill förklara hur man gör? Hade varit så otrolig tacksam ifall någon ville hjälpa mig.

Edit: Sen följde det med någon grå dosa som det står SEGA och på den finns det 1 antennuttag, sen 1 uttag där det står Computer där intaget är rött. Sedan en sladd som hänger löst som ska i någonstans.


l_l------scart------röd,vit kabel
Citera
2011-10-31, 21:33
  #2
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Nu minns jag inte riktigt om det finns någon switch bakom konsolen,står den i felläge så då får du ingen bild, gör sen en kanalsökning
Citera
2011-10-31, 21:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Nu minns jag inte riktigt om det finns någon switch bakom konsolen,står den i felläge så då får du ingen bild, gör sen en kanalsökning

Juste. Det glömde jag skriva. Det finns en switch ja, tror du man behöver göra en kanalsökning? Jag har på AV på tven och tror det räcker? Men ska försöka lite igen och få igång det.

Tack på förhand !
Citera
2011-10-31, 21:45
  #4
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeq
Juste. Det glömde jag skriva. Det finns en switch ja, tror du man behöver göra en kanalsökning? Jag har på AV på tven och tror det räcker? Men ska försöka lite igen och få igång det.

Tack på förhand !
Prova switchen i olika lägen,starta sen spelet och gör en kanalsökning eller så väljer du källan från TVn och testar AV1 eller AV2 där du har scarten kopplad om den hittar spelet, annars så gör en kanalsökning bara.
Citera
2011-10-31, 21:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Prova switchen i olika lägen,starta sen spelet och gör en kanalsökning eller så väljer du källan från TVn och testar AV1 eller AV2 där du har scarten kopplad om den hittar spelet, annars så gör en kanalsökning bara.

Gjorde det och inget resultat, ibland när jag har testat har ibland ljudet kommit och ibland har dålig bild kommit så jag tror inte att konsollen är paj. Det jag mest funderar är på hur kablarna ska sitta, för när man vet det kan man ju hålla på med switchen och kanalsökningarna för då vet man att kablarna är rätt. Men frågan är. Tar jag kabeln in i nintendot och scarten in i tven så hänger 2 kablar löst som sitter fast i huvudet på scarten, den som sitter i tven.

Hoppas någon har likadana kablar som har en lösning.
Citera
2011-10-31, 22:03
  #6
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeq
Gjorde det och inget resultat, ibland när jag har testat har ibland ljudet kommit och ibland har dålig bild kommit så jag tror inte att konsollen är paj. Det jag mest funderar är på hur kablarna ska sitta, för när man vet det kan man ju hålla på med switchen och kanalsökningarna för då vet man att kablarna är rätt. Men frågan är. Tar jag kabeln in i nintendot och scarten in i tven så hänger 2 kablar löst som sitter fast i huvudet på scarten, den som sitter i tven.

Hoppas någon har likadana kablar som har en lösning.


Om du inte får en bild så skulle jag rekkomendera denna kabel (om du inte har )som du kopplar direkt bara in i antennuttaget till TVn från konsolen och gör en kanalsökning.

http://medium.tradera.com/290/109244290_1.jpg
Citera
2011-10-31, 23:03
  #7
Medlem
Jasså, tror du den funkar om jag köper den? För jag tänkte köpa en sån kabel där det är en vanlig där änden på den kabeln går in i supernintendot och på andra änden är vanlig scart så då tänkte jag att köper jag den kabeln borde det funka. Inte massa andra kablar som sitter fast i kablarna o.sv.

Men då köper jag nog den kabeln du tipsa mig om imorgon ifall jag inte fått något svar där jag kan spela direkt med dem kablar jag har :P

Edit: Tack hemskt mkt för din tid du la ner!
Citera
2011-11-02, 20:39
  #8
Medlem
SodRs avatar
Hade liknande problem med ett N64 jag köpte begagnat en gång. Det var inget fel på konsolen, dock så var kontaktytan där man sätter i spelen (och spelet också) så skitigt/slitet etc så jag inte fick någon bild. Trodde givetvis att konsolen var paj men efter en grundläggande rengöring med spritad topz på både konsolkontakten där man trycker i kassetterna samt nogrann rengöring av spel så fick jag bild. Denna miss hade man ju lätt upptäckt om konsolerna bara hade haft någon form av dashboard... Rekommenderar att du prövar detsamma.

Detta hände mig även när jag köpte ett SNES spel för något år sedan. Personen som hade det hade ingen aning om det fungerade eller ej och när jag kom hem och inte fick någon bild trodde jag att spelet var kaputt. Men efter ett jävla gnidande på kassetten så fick jag bort som ett lager "beläggning" på kontaktytan och spelet (Super Metroid f.ö.) har gått som en klocka sedan dess.
Citera
2011-11-04, 17:02
  #9
Medlem
WERYs avatar
Detta låter bara konstigt och det är dags att reda upp detta mer.

Det finns alltså en switch på baksidan av konsolen som är till för att man ska kunna ändra konsolens interna RF-signaler. Den använder man om man ska installera spelet på tunern i TVn och då använder man ingen Scart. För att RF-jacket ska fungera så ska man använda en RF-kabel från Nintendo eller en sån där "slät" antennsladd(den utan någon switch-dosa)

Använder man scart så finns det ett stort multiuttag vid sidan om och det är ett uttag som är unikt för Nintendos konsoler(Super Nintendo, Nintendo 64 och GameCube). Då ska man använda en särskild kabel som passar i det jacket och vars ändar antingen är en gul C-video + 2 audio RCA-kontakter som kan sättas direkt i TVn eller en Scartkloss. Sen finns samma variant fast där C-video kontakten är utbytt mot en S-Video för den som vill spela med bättre bild. Sedan finns det en RGB-kabel och det är en enda stor sladd innehållande de kablar som krävs och detta går direkt till en Scart-kontakt som man sätter i TVn. Har man någon av Scart-kablarna så använder man aldrig tunern då det är helt olika signal som inte kan blandas. Omvänt gäller att om man har RF så kan den inte blandas med scart utan rätt sak på rätt ställe erfordras

Har man då lösa RCA-kablar som passar i NES och DVD-spelare så funkar dessa ej med Snes. Det bruna RF-jacket på baksidan av Snes kan således inte användas till annat än RF
Citera
2011-11-05, 14:55
  #10
Medlem
Masturblijas avatar
Använde SNES scart överhuvudtaget? Jag trodde den gick i vanlig antennuttag.
Citera
2011-11-10, 21:06
  #11
Medlem
WERYs avatar
Ja men det var ändå vanligare att folk hade RF-kabel då dessa medföljde basenheterna medan de olika scart-kablarna fick köpas vid sidan av. Sen så har multijacket på baksidan en grå "lucka" som man kan ta bort och då kan man sätta i dessa kablar istället. När jag började samla på Snes så valde jag att köra med scart istället för RF. Än så länge har jag bara C-Video men ska även skaffa in S-Video och RGB-kabel för Snes
Citera
2013-07-30, 16:00
  #12
Medlem
Hej. Jag har en liten fråga, vet någon här om denna strömkabel fungerar till supernintendo? Jag är inte riktigt säker på att den kommer fungera. Hoppas någon här har mer information till mig.

Här är länken http://www.kjell.com/sortiment/el/st...ledInformation
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback