Citat:
Varför skriver du det till mig? Jag har inte uttalat något om huruvida det är bra eller dåligt. Jag konstaterar att verkligheten är beskaffad på ett visst sätt.
Ursprungligen postat av estone
Skulle detta vara dåligt???? Det är det absolut bästa som finns för en ekonomi.
Din invändning borde du ha riktat till virrpannan jag svarar. Han/hon uttrycker uppfattningen att det är dåligt.
Med det gör du inte. I stället riktar du irrelevanta invändningar mot det jag skriver.
Jag och troligen majoriteten av läsarna drar då slutsatsen att du har ett irrationellt och emotionellt betingat motstånd mot det jag skriver men saknar en rationell grund för sakliga invändningar.
Citat:
Har jag inte uttalat mig om. Jag bara konstaterar att vänstern driver folk till att vara egendomslösa.
Det är skatt på allt annat. Löneskatt, företagsskatt osv. Varför inte på kapital? Varför ska det vara ett undantag?
Citat:
Nej jag menar naturligtvis folk. Har du överhuvudtaget läst vad jag skriver.
Folk? Du menar rika
Majoriteten vill slippa bestraffning och ser till att vara egendomslösa. En minoritet är rebelliska och ackumulerar egendom trots bestraffningarna.
Typiskt idag för gamla människor som upplevt fattigdom under barndomen. Då sparar dom trots vänsterns bestraffningar.
Citat:
Du får ha vilka föreställningar du vill. Om du ser tillgångar som negativt har du en svår förklaringsbörda när du då inte invänder mot virrpannan som vill öka folks tillgångar.
Sparande är destruktivt. Men omfördelning är positivt.
Så mer bidrag och mer omfördelning gör att man får mindre tillgångar? Knappast.
Så mer bidrag och mer omfördelning gör att man får mindre tillgångar? Knappast.
Omfördelning ökar naturligtvis inte majoritetens tillgångar iom att dom är fostrade i att uppbyggnad tillgångar bestraffas. Det enda du uppnår är att du stjäl av gamla människor och ger till folk som lever över sina tillgångar.
Så mottagarna av stöldgodset kommer i stället att dricka mer alkohol, röka mer, åka mer taxi osv. Och de gamla spararna tvingas betala för detta.
Ska vi lägga på minnet att du anser att det är bra?