2011-10-31, 22:47
Medlem
Akademikernbloggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesheitis
Hur har den svenska ekonmin sett ut dom senaste 15 åren? Och hur kommer det se ut dom närmsta 15 åren, får vi sämre BNP eller vad tror eller hur spekulerar ni.

Lägger dom dessutom SAABs fabriker i Kina, så ligger vi ännu sämre till??
Små orolig medborgare..

Nej det är nog ingen fara ska du se, ett fattigt land kommer vi nog aldrig att bli igen innan naturresurserna tar slut. Men det dröjer.
Citera
2011-10-31, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.V.S-red
Det där är ren och skär lögn! Så här är det:

En procent av av befolkningen äger idag drygt 30% av svenskarnas totalta förmögenhet.
Sedan åttiotalet har den rikaste procenten fördubblat sin andel av svenskarnas totala förmögenhet.
Sveriges hundra rikaste personer ökade sin gemensama förmögenhet från 189 miljarder år 1996 till ofattbara 1130 miljarder kronor år 2006. Denna koncentration av rikdom beror bl.a. på att lönerna pressats ner för att öka vinsterna.
Nej.
Det beror på att massorna ser till att inte ha några egendomar. Man ser till att konsumera upp det man få som inkomst och belånar eventuella materiella tillgångar.
Det är tom så att när folk skaffar bostad ser man till att belåna den så mycket det går och så ser man till att ha amorteringsfria lån så att man absolut inte ska råka skaffa sig någon tillgång. På samma sätt med bil/båt. Och så handlar man på kreditkort för att maximera skulderna (och minimera tillgångarna).

Citat:
Vi måste formera motstånd mot högerpolitiken för att inte riskera att få det som i USA på sikt.
Vem är det som driver folk till att inte ackumulera tillgångar/sparande? Höger eller vänster?

Vem är det som vill ha förmögenhetsskatt så att man straffar sparande och driver folk till att bli proletärer? Är det höger?

Vem är det som är mest entusiastisk inför skatt på sparande (dvs skatt på inkomst av kapital)?

Jag vet inte om du sprider desinformation av okunskap eller avsiktligen. Men det råder ingen som helst tvekan om att vänstern gör vad de kan för att hålla folk medellösa.

Om du vill få en mer jämn fördelning av TILLGÅNGAR så måste du rösta på partier som inte straffar sparande. Och de hittar du inte till vänster.

Du får i stället formera motstånd mot vänsterpolitiken som driver folk till att bli egendomslösa.
Citera
2011-10-31, 23:46
Medlem
sinologens avatar
Citat:
Det där är ren och skär lögn! Så här är det:

En procent av av befolkningen äger idag drygt 30% av svenskarnas totalta förmögenhet.
Sedan åttiotalet har den rikaste procenten fördubblat sin andel av svenskarnas totala förmögenhet.
Sveriges hundra rikaste personer ökade sin gemensama förmögenhet från 189 miljarder år 1996 till ofattbara 1130 miljarder kronor år 2006. Denna koncentration av rikdom beror bl.a. på att lönerna pressats ner för att öka vinsterna. När företagen minskar sina lönekostnader så minskas samtidigt köpkraften i ekonomin. För varje enskilt företag framstår den stora delen av befolkningen inte som anställda utan som konsumenter men samtidigt skall dessa ges så låg lön som möjligt vilket ständigt skapar återkommande överproduktionskriser. Totalt sett har löneandelen inom industrin för att ta ett aktuellt exempel pressats ner från 55% år 1980 till 41% år 2005 och inom tjänstesektorn från 55% till 50% under samma period och byggindustrins löner ner till 40% under 25 års tid. Skulle löneandelen idag vara den samma av profiten som år 1989 så skulle vi ha hela trehundra miljarder mer i statskassan, vilket ger reallönesänkningar på närmare en biljon kronor. Pengarna går till dom rika i form av aktieutdelningar. Senast nu Nordea men ser man bakom i tiden så blir omfördelningen mycket tydlig. Mer och mer av det vi producerar går till profiter åt den rikaste klicken i samhället.

Vi måste formera motstånd mot högerpolitiken för att inte riskera att få det som i USA på sikt.
Om du menar ett företags totala lönekostnader så behöver en sänkning av dessa inte innebära att lönen för den enskilda arbetaren blir lägre.
10 för 30' eller 5 för 50'? Kostnaderna lägre, alla parter nöjdare. Att lönekostnaderna har kunnat minskas leder även till att företagen är mer konkurrenskraftiga eftersom det är rätt besvärligt i Sverige att sitta med högra overhead-kostnader.

Slutligen, i den här sortens diskussioner passar det alltid bra med ett citat. Kvinnans politik i övrigt är jag inte vidare bekant med så se det inte som ett uttalat stöd för allt hon ställde sig bakom men hon uttrycker sig väldigt kraftfullt. Vem pratar jag om? Thatcher såklart.

"Rather the poor were poorer, provided the rich were less rich".
http://www.youtube.com/watch?v=rv5t6rC6yvg&feature=related
1:02
Citera
2011-11-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej.
Det beror på att massorna ser till att inte ha några egendomar. Man ser till att konsumera upp det man få som inkomst och belånar eventuella materiella tillgångar.
Det är tom så att när folk skaffar bostad ser man till att belåna den så mycket det går och så ser man till att ha amorteringsfria lån så att man absolut inte ska råka skaffa sig någon tillgång. På samma sätt med bil/båt. Och så handlar man på kreditkort för att maximera skulderna (och minimera tillgångarna).
Skulle detta vara dåligt???? Det är det absolut bästa som finns för en ekonomi.

Citat:
Vem är det som driver folk till att inte ackumulera tillgångar/sparande? Höger eller vänster?
Vem är det som vill ha förmögenhetsskatt så att man straffar sparande och driver folk till att bli proletärer? Är det höger?
Vem är det som är mest entusiastisk inför skatt på sparande (dvs skatt på inkomst av kapital)?
Det är skatt på allt annat. Löneskatt, företagsskatt osv. Varför inte på kapital? Varför ska det vara ett undantag?
Citat:
Jag vet inte om du sprider desinformation av okunskap eller avsiktligen. Men det råder ingen som helst tvekan om att vänstern gör vad de kan för att hålla folk medellösa.
Folk? Du menar rika
Citat:
Om du vill få en mer jämn fördelning av TILLGÅNGAR så måste du rösta på partier som inte straffar sparande. Och de hittar du inte till vänster.
Sparande är destruktivt. Men omfördelning är positivt.
Citat:
Du får i stället formera motstånd mot vänsterpolitiken som driver folk till att bli egendomslösa.
Så mer bidrag och mer omfördelning gör att man får mindre tillgångar? Knappast.
Citera
2011-11-01, 10:20
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Skulle detta vara dåligt???? Det är det absolut bästa som finns för en ekonomi.
Du har helt missat pågående skuldkris? Hög konsumtion är bra så länge den är ansvarsfull/långsiktig, att inte spara en krona och sätta sig i skuld över öronen är inte ansvarsfullt och fungerar inte långsiktigt. Det som händer nu i världen är att alla skötsamma personer "solidariskt" får rädda de oskötsamma. Som vanligt kommer de allra rikaste komma undan på olika sätt och det är istället den skötsamma medelklassen som får ta smällen.

Citat:
Det är skatt på allt annat. Löneskatt, företagsskatt osv. Varför inte på kapital? Varför ska det vara ett undantag?
För att det är konfiskation/stöld och uppmuntrar återigen till oansvarsfullt beteende. De rikaste kommer som vanligt undan och de oskötsamma uppmuntras att vara fortsatt oskötsamma. Den skötsamma medelklassen får "solidariskt" betala för alla. Titta på de länder som har praktiserat detta i större skala, har det gått bra? T.o.m. finansministrar till vänster har erkänt att detta är skadligt för ekonomin men att dom har propagerat för det pga populistiska skäl, en stor del av väljarskaran tror att det är bra och vill ha "omfördelningar i rättvisans namn" trots att det är mycket negativt för samhället som helhet och i slutändan drabbar alla.

Citat:
Folk? Du menar rika
Din definition på rik är säkerligen väldigt skruvad och inkluderar gissningsvis alla som har positivt kassaflöde.

Citat:
Sparande är destruktivt. Men omfördelning är positivt.
Omfördelning från skötsamma till oskötsamma så alla blir oskötsamma och medellösa?

Citat:
Så mer bidrag och mer omfördelning gör att man får mindre tillgångar? Knappast.
Du predikar i princip att du ska kunna göra vilken skit som helst och jag ska få betala och sopa upp efter all din skit. Eller omvänt, jag gör precis vad jag vill och du får betala för allt och ta alla negativa konsekvenser av mitt handlande. Fantastiskt! Är du fullblodskommunist eller bara jättejättevänster?

Vad väljer du mellan:
A) Ett samhälle där alla har en fantastisk grundstandard självklart inkluderande bra mat, bra boende, bra sjukvård, massa prylar, bil, osv men med enorma skillnader där de allra rikaste badade i Champagne, bodde i guldslott och åkte runt månen regelbundet för nöje osv
B) Ett samhälle där alla har det lika förjävligt
Senast redigerad av Gargamelik 2011-11-01 kl. 10:26.
Citera
2011-11-01, 15:24
Medlem
Låt mig börja med en historia. En dam fick motorstopp. En bil med en herre blev stående bakom och kom inte fram. Han började tuta frenetiskt. Efter en stund gick damen bak till bilen och sa." Ok, nu byter vi. Jag sitter här bak och tutar. Så försöker du starta bilen"
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Du har helt missat pågående skuldkris? Hög konsumtion är bra så länge den är ansvarsfull/långsiktig,
Efter 911 gick GW B ut och sa "fortsätt spendera" Varför. För att ett samhälle som inte spenderar är mycket negativt för ekonomin.
Citat:
att inte spara en krona och sätta sig i skuld över öronen är inte ansvarsfullt och fungerar inte långsiktigt.
Vad snackar du om. Precis varför ska alla spara? Vad är anledningen?
Citat:
Det som händer nu i världen är att alla skötsamma personer "solidariskt" får rädda de oskötsamma.
Ganska typiskt att de som har lyckats komma högre på stegen pengar o prylar anser att de är moraliskt bättre. Varför? Faktum är att ser man till verkligt arbete. Så som stå vid en maskin och stämpla plåt eller likanande så är det mycket värdefullt för samhället. Men det betalas dåligt.
Citat:
Som vanligt kommer de allra rikaste komma undan på olika sätt och det är istället den skötsamma medelklassen som får ta smällen.
Rika kommer undan ja. Inte bra. Medelklassen ska inte klaga , det går relativt bra för dem. Framför allt de som har levt i rätt ålder. Byggt hus när det var som mest fördelaktigt osv. Dvs 40-50-talister borde det vara mest.

Citat:
För att det är konfiskation/stöld och uppmuntrar återigen till oansvarigt beteende.
Vad är "oansvarsfullt beteende"? Låt oss säga att alla ska bli netto sparare. Blir lite jobbigt då dessa pengar kommer att ruttna på banken. För om ingen är netto lånare, ja då blir det så. Sedan att det i praktiken är så att spararen snyltar lite smått på lånaren är en annan femma. Ren matte säger att sparare kan i princip komma att äga allt om det får hålla på ett tag. Är det rättvist?
Citat:
De rikaste kommer som vanligt undan och de oskötsamma uppmuntras att vara fortsatt oskötsamma.
Gissa vem som tjänar på detta? Jo de rika och "skötsamma".
Citat:
Den skötsamma medelklassen får "solidariskt" betala för alla. Titta på de länder som har praktiserat detta i större skala, har det gått bra? T.o.m. finansministrar till vänster har erkänt att detta är skadligt för ekonomin men att dom har propagerat för det pga populistiska skäl,
Pratar du om Grekland nu?
Citat:
en stor del av väljarskaran tror att det är bra och vill ha "omfördelningar i rättvisans namn" trots att det är mycket negativt för samhället som helhet och i slutändan drabbar alla.
Ren o skär BS. Det är precis tvärtom.
Citat:
Omfördelning från skötsamma till oskötsamma så alla blir oskötsamma och medellösa?
Det är så här va. Finns det 100 st tomter med mark. Ja då kommer någon/några att äga dessa även i morgon. Det är rent praktiskt omöjligt att göra alla "medellösa". Det man kan ändra är fördelningen. En kan äga 99st, någon annan 1st och resten inga. Eller så kan man fördela mer bland folk.

Citat:
Du predikar i princip att du ska kunna göra vilken skit som helst och jag ska få betala och sopa upp efter all din skit. Eller omvänt, jag gör precis vad jag vill och du får betala för allt och ta alla negativa konsekvenser av mitt handlande. Fantastiskt! Är du fullblodskommunist eller bara jättejättevänster?
Det vore bra om du kunde vara lite mer konkret så att man kan besvara .
Citat:
Vad väljer du mellan:
A) Ett samhälle där alla har en fantastisk grundstandard självklart inkluderande bra mat, bra boende, bra sjukvård, massa prylar, bil, osv men med enorma skillnader där de allra rikaste badade i Champagne, bodde i guldslott och åkte runt månen regelbundet för nöje osv
B) Ett samhälle där alla har det lika förjävligt
Ditt antagande bygger på en felaktig premiss. Om att det är fördelaktigt att ge rika mer pengar eller att en stigande flod lyfter alla båtar och då pga att man har haft en stor ojämlikhet. Så är inte fallet utan tvärtom. En större omfördelning leder till bättre utveckling. Vilket tror du är bäst. En storbonde som äger 1000 ha mark och fördelar arbetet på 100 personer. Eller 100 personer som har sin egen lilla bit att sköta? Gissa varför sovjet faila.
Citera
2011-11-01, 17:13
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Låt mig börja med en historia. En dam fick motorstopp. En bil med en herre blev stående bakom och kom inte fram. Han började tuta frenetiskt. Efter en stund gick damen bak till bilen och sa." Ok, nu byter vi. Jag sitter här bak och tutar. Så försöker du starta bilen"
Ehh... på vilket sätt är det relevant för diskussionen att damen kör en skitbil och blockerar vägen för alla andra?

Citat:
Vad snackar du om. Precis varför ska alla spara? Vad är anledningen?
Trollar du? Har du hört talas om konjunkturcykler, efter 7 bra år kommer 7 dåliga? Man lägger undan i de bra åren så man har något att ta av i de dåliga åren.

Citat:
Ren o skär BS. Det är precis tvärtom.
Nej, finns massor av studier som visar detta. När Sverige hade förmögenhetsskatt försvann alla pengar till Schweiz och alla andra konstruktiva ställen förutom banken i Sverige. Länder som praktiserat detta ännu hårdare är de kommunistiska länderna, har det gått bra för dom?

Citat:
En kan äga 99st, någon annan 1st och resten inga. Eller så kan man fördela mer bland folk.
Helt extremt exempel på ultra kapitalism/slaveri som inte hör till diskussionen och som jag inte sett någon här propagera för. Däremot är det flera -inklusive jag- som ifrågasätter att vissa ska få leva precis hur slösaktigt dom vill och sedan är det skötsamma personer som betalar för kalaset. Jag är varken rik eller ultra kapitalist, jag propagerar däremot för ANSVAR.

Citat:
Om att det är fördelaktigt att ge rika mer pengar eller att en stigande flod lyfter alla båtar och då pga att man har haft en stor ojämlikhet.
Om en apa äter ett flygplan på Sydpolen, kan man höra en pingvin idissla i Sydkorea? Du svarar inte på några frågor och din logik är ungefär lika bra som den psyksjuka, religiösa och aggresiva tanten på tunnelbanan imorse.

Tillbaka till ursprungsdiskussionen tack
Citera
2011-11-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ehh... på vilket sätt är det relevant för diskussionen att damen kör en skitbil och blockerar vägen för alla andra?
Det är relevant pga att det är enkelt att sitta i bilen och tuta. Men det hjälper liksom inte problemet. Det är samma sak med de som har det lite bättre. Det tror faktiskt att de är både smartare och förtjänar att leva rikare än andra. ungefär som USA tror att gud gillar USA bättre än andra länder.

Citat:
Trollar du? Har du hört talas om konjunkturcykler, efter 7 bra år kommer 7 dåliga? Man lägger undan i de bra åren så man har något att ta av i de dåliga åren.
Jag tycker att vi ska lägga undan lite el under sommaren så att vi har till vintern. Nej, det är inte så ekonomi funkar. Ska det bli någon BNP ja då krävs det omsättning av varor och tjänster. Att det är inte sant, det du beskriver. Vilket beror på ett felaktigt ekonomiskt system. Som skapar en ryckighet. Och inte ens ditt förslag verkar att funka mera. Anders Borg är inte för det. För då skulle han "något att ta av i de dåliga åren" börja ta av lagren i ladorna nu. Du skrev ju själv att det är dåliga år nu. Istället sparar han mer än någonsin.
Citat:
Nej, finns massor av studier som visar detta.
någon källa. Jag är allvarligt intresserad av det.
Citat:
När Sverige hade förmögenhetsskatt försvann alla pengar till Schweiz och alla andra konstruktiva ställen förutom banken i Sverige.
Blev det något lyft för att pengarna återkom? Det tycks mig som att svenska företag säljs till utlandet i en rask takt.
Citat:
Länder som praktiserat detta ännu hårdare är de kommunistiska länderna, har det gått bra för dom?
låt oss dra stora slutsatser. Jag tror att ägare av gröna volvos är vegetarianer.
Citat:
Helt extremt exempel på ultra kapitalism/slaveri som inte hör till diskussionen och som jag inte sett någon här propagera för. Däremot är det flera -inklusive jag- som ifrågasätter att vissa ska få leva precis hur slösaktigt dom vill och sedan är det skötsamma personer som betalar för kalaset. Jag är varken rik eller ultra kapitalist, jag propagerar däremot för ANSVAR.
jaha ok, men varför och hur?
Citat:
Om en apa äter ett flygplan på Sydpolen, kan man höra en pingvin idissla i Sydkorea? Du svarar inte på några frågo
även där. jag svarar massor det är du som svävar. Men ok.
Citat:
och din logik är ungefär lika bra som den psyksjuka, religiösa och aggresiva tanten på tunnelbanan imorse.
Eller så är det så att den inte passar din förutfattade "fakta" om hur livet och universum är.
Så är det för alla. Även mig. Man får ta en nypa salt. Och försöka förstå.
Citera
2011-11-01, 19:45
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
ungefär som USA tror att gud gillar USA bättre än andra länder.
Aah, det klassiska USA-hatet från en person som aldrig varit där

Citat:
Du skrev ju själv att det är dåliga år nu. Istället sparar han mer än någonsin.
Jag skrev definitivt inte att det är dåliga år nu, i synnerhet inte i Sverige. Däremot skrev jag att det är en pågående skuldkris vilket det är, denna har precis börjat och kan bli otrevlig. Borg lägger undan därför att det är fortfarande går bra för Sverige och för att skuldkrisen kan bli otrevlig down the road (därmed inte sagt att jag är något Borg-fan).

Citat:
Blev det något lyft för att pengarna återkom?
Pengarna har aldrig återkommit. Jag rekommenderar att du läser på om svensk ekonomisk historia under 1900-talet, i synnerhet 60-70-80-talen och hur klimatet såg ut för näringsliv, företagare, entreprenörer etc under denna tid.

Citat:
Det tycks mig som att svenska företag säljs till utlandet i en rask takt.
Och det kan inte vara pga att det i princip är omöjligt att bli rik på företagande i Sverige och att Sverige fortfarande har världens högsta skatter när det gäller företagande? Har du någon koll på hur mycket en svensk företagare betalar i skatt?

Citat:
Eller så är det så att den inte passar din förutfattade "fakta" om hur livet och universum är.
Så är det för alla. Även mig. Man får ta en nypa salt. Och försöka förstå.
Vad bra att du förklarar för mig hur livet, universum och nationalekonomi fungerar
Citera
2011-11-01, 20:44
Medlem
Våra företag flyttar sin produktion till Asien, asiaterna kommer hit och köper företagen. Vad tror du framtiden blir då?!!!

Vi sitter fast i en trögflytande industrisamhälls byråkrati och planerar inte för framtiden genom att utbilda våra barn från tidig ålder i framtidens storindustri, digital teknik.
Asiaterna kommer att spöa oss med hästlängder i framtiden. Tror jag.
Vi är på U-landskurs.

En annan tråd handlar om att 9 av 10 utomeuropeiska studenter dissar Sverige numera.. Finns det något tydligare tecken.?? Invandringen håller också på att dirigeras om stod det i Metro häromdagen.
Citera
2011-11-01, 21:22
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
En annan tråd handlar om att 9 av 10 utomeuropeiska studenter dissar Sverige numera.. Finns det något tydligare tecken.?? Invandringen håller också på att dirigeras om stod det i Metro häromdagen.

Med tanke på den kvaliteten på de utomeuropeiska studentkohorter som kommit Sverige, huvudsakligen för att det är gratis, gör det nog ganska mycket detsamma kära du. Jag älskar btw att Metro's kristallkula kan sia så perfekt om framtiden, kanske lottorader?
Citera
2011-11-01, 21:27
Medlem
Citat:
Aah, det klassiska USA-hatet från en person som aldrig varit där
Du ska inte måla på mig åsikter. Det är ett känt faktum att många i USA tycker så. Inget unikt. Även svenskar är ganska övertygade om sin egen förträfflighet.
Citat:
Jag skrev definitivt inte att det är dåliga år nu, i synnerhet inte i Sverige. Däremot skrev jag att det är en pågående skuldkris vilket det är, denna har precis börjat och kan bli otrevlig. Borg lägger undan därför att det är fortfarande går bra för Sverige och för att skuldkrisen kan bli otrevlig down the road (därmed inte sagt att jag är något Borg-fan).
Så du anser att det går bra just nu. (7.2% arbetslöshet) men att det kan bli problem ganska snart. Noterat
Citat:
Pengarna har aldrig återkommit. Jag rekommenderar att du läser på om svensk ekonomisk historia under 1900-talet, i synnerhet 60-70-80-talen och hur klimatet såg ut för näringsliv, företagare, entreprenörer etc under denna tid.
Så trotts att pengarna inte återkom så går det alltså bra för landet. Är det det du säger?
Citat:
Och det kan inte vara pga att det i princip är omöjligt att bli rik på företagande i Sverige och att Sverige fortfarande har världens högsta skatter när det gäller företagande? Har du någon koll på hur mycket en svensk företagare betalar i skatt?
Pratar du om eon eller swedbank eller Nisses korvmoj? Ja, företagare lider något oerhört. Medan arbetare vältrar sig i lyx. Framförallt ensamstående mammor och arbetslösa. Detta är skandal.
Reallönerna ökar mycket dåligt i landet. Ändå så går det ganska bra för landet. Så någon måste tjäna dessa pengar? Vem kan det vara?
Citat:
Vad bra att du förklarar för mig hur livet, universum och nationalekonomi fungerar
Om du är öppen för ny input så kanske du kan lära dig något. Men verkar inte så. Du har redan allt klart för dig om hur allt funkar. Jag har inga stora förhoppningar om att kunna peta in ens någon liten bit information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in