Låt mig börja med en historia. En dam fick motorstopp. En bil med en herre blev stående bakom och kom inte fram. Han började tuta frenetiskt. Efter en stund gick damen bak till bilen och sa." Ok, nu byter vi. Jag sitter här bak och tutar. Så försöker du starta bilen"
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Du har helt missat pågående skuldkris? Hög konsumtion är bra så länge den är ansvarsfull/långsiktig,
Efter 911 gick GW B ut och sa "fortsätt spendera" Varför. För att ett samhälle som inte spenderar är mycket negativt för ekonomin.
Citat:
att inte spara en krona och sätta sig i skuld över öronen är inte ansvarsfullt och fungerar inte långsiktigt.
Vad snackar du om. Precis varför ska alla spara? Vad är anledningen?
Citat:
Det som händer nu i världen är att alla skötsamma personer "solidariskt" får rädda de oskötsamma.
Ganska typiskt att de som har lyckats komma högre på stegen pengar o prylar anser att de är moraliskt bättre. Varför? Faktum är att ser man till verkligt arbete. Så som stå vid en maskin och stämpla plåt eller likanande så är det mycket värdefullt för samhället. Men det betalas dåligt.
Citat:
Som vanligt kommer de allra rikaste komma undan på olika sätt och det är istället den skötsamma medelklassen som får ta smällen.
Rika kommer undan ja. Inte bra. Medelklassen ska inte klaga , det går relativt bra för dem. Framför allt de som har levt i rätt ålder. Byggt hus när det var som mest fördelaktigt osv. Dvs 40-50-talister borde det vara mest.
Citat:
För att det är konfiskation/stöld och uppmuntrar återigen till oansvarigt beteende.
Vad är "oansvarsfullt beteende"? Låt oss säga att alla ska bli netto sparare. Blir lite jobbigt då dessa pengar kommer att ruttna på banken. För om ingen är netto lånare, ja då blir det så. Sedan att det i praktiken är så att spararen snyltar lite smått på lånaren är en annan femma. Ren matte säger att sparare kan i princip komma att äga allt om det får hålla på ett tag. Är det rättvist?
Citat:
De rikaste kommer som vanligt undan och de oskötsamma uppmuntras att vara fortsatt oskötsamma.
Gissa vem som tjänar på detta? Jo de rika och "skötsamma".
Citat:
Den skötsamma medelklassen får "solidariskt" betala för alla. Titta på de länder som har praktiserat detta i större skala, har det gått bra? T.o.m. finansministrar till vänster har erkänt att detta är skadligt för ekonomin men att dom har propagerat för det pga populistiska skäl,
Pratar du om Grekland nu?
Citat:
en stor del av väljarskaran tror att det är bra och vill ha "omfördelningar i rättvisans namn" trots att det är mycket negativt för samhället som helhet och i slutändan drabbar alla.
Ren o skär BS. Det är precis tvärtom.
Citat:
Omfördelning från skötsamma till oskötsamma så alla blir oskötsamma och medellösa?
Det är så här va. Finns det 100 st tomter med mark. Ja då kommer någon/några att äga dessa även i morgon. Det är rent praktiskt omöjligt att göra alla "medellösa". Det man kan ändra är fördelningen. En kan äga 99st, någon annan 1st och resten inga. Eller så kan man fördela mer bland folk.
Citat:
Du predikar i princip att du ska kunna göra vilken skit som helst och jag ska få betala och sopa upp efter all din skit. Eller omvänt, jag gör precis vad jag vill och du får betala för allt och ta alla negativa konsekvenser av mitt handlande. Fantastiskt! Är du fullblodskommunist eller bara jättejättevänster?
Det vore bra om du kunde vara lite mer konkret så att man kan besvara .
Citat:
Vad väljer du mellan:
A) Ett samhälle där alla har en fantastisk grundstandard självklart inkluderande bra mat, bra boende, bra sjukvård, massa prylar, bil, osv men med enorma skillnader där de allra rikaste badade i Champagne, bodde i guldslott och åkte runt månen regelbundet för nöje osv
B) Ett samhälle där alla har det lika förjävligt
Ditt antagande bygger på en felaktig premiss. Om att det är fördelaktigt att ge rika mer pengar eller att en stigande flod lyfter alla båtar och då pga att man har haft en stor ojämlikhet. Så är inte fallet utan tvärtom. En större omfördelning leder till bättre utveckling. Vilket tror du är bäst. En storbonde som äger 1000 ha mark och fördelar arbetet på 100 personer. Eller 100 personer som har sin egen lilla bit att sköta? Gissa varför sovjet faila.