2011-10-31, 20:15
Medlem
Hej!

Letar efter min första bil. Ska främst användas till pendling till jobbet. Ska kolla på denna imorgon http://www.blocket.se/kalmar/Renault_Megane_36980269.htm?ca=18&w=1
vad tror ni om den? Några erfarenheter eller tips?
Citera
2011-10-31, 20:22
Medlem
Kolla så att motorn fungerar och låter/ser bra ut. Kolla lacken och ev. lagningar av rost. Kolla dessutom så att all elektronik fungerar, annars kommer det bli väldigt dyrt att fixa.
Kolla så att bilen är skattad och besiktigad. Är den inte det, så kan du nästan räkna med att slänga fram några tusen i reparationer.
Dessutom, vinterdäcken skall sitta på eller åtminstone följa med i priset.
Citera
2011-10-31, 20:24
Medlem
tack! Vad säger ni om modellen då? Hyffsat problemfri eller är det ett problembarn?
Vilka andra modeller i prisklassen 20-35 tusen ska man hålla utkik efter?
Citera
2011-10-31, 20:25
Medlem
Noxids avatar
Den duger väl, men inte mer!

Positivt:

* Relativt låga kostnader vid lagning.. eller?..

*Billig försäkring om du tecknar den på tex dina föräldrar, för jag antar att du är ganska ung eftersom det är din första bil.

Negativt:

* Ful
* Tråkig
* Klen motor

Har jag missat något?
Citera
2011-10-31, 20:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Kolla när kamremmen är bytt senast och att man bytte vattenpumpen samtidigt...
Citera
2011-10-31, 20:54
Medlem
Frinks avatar
Dessa bilar har kamremsbyte var femte år, detta byte om man räknar in vattenpumpen, vilket man SKA byta på en renault samtidigt, går utan problem lös på 10k på märkesverkstad.
När renault kör kampanjer kan det bli så billigt som 7-8k.

Bilen du tittar på är just nu 10 år gammal och säljaren har inte skrivit att kamremmen är nybytt.
Räkna ut resten själv
Citera
2011-10-31, 21:05
Medlem
okej..tack så jättemycket. Mycket bra tips. Den finns i staden jag bor i så ingen press på att jag behöver köpa får väl fråga o kolla att servicebok finns o så antar jag.
Citera
2011-10-31, 21:17
Medlem
okej..tack så jättemycket. Mycket bra tips. Den finns i staden jag bor i så ingen press på att jag behöver köpa får väl fråga o kolla att servicebok finns o så antar jag.
Citera
2011-11-01, 12:30
Medlem
Ska snart iväg o kolla på bilen, känner mig alltmer tveksam. Återkommer här efter att testkört den. Har också hittat en Pegueot 206 hos en bilhandlare. Den har gått 13000 mil och de ska 29000 för den. Tror ni den är bättre och kanske rentav billigare i längden?
Citera
2011-11-01, 16:35
Medlem
Janne-Taikons avatar
Småbilar för 30-35' finns det ohyggligt mycket av, själv har jag bara dåliga erfarenheter med Peugote men jag har hört här att vissa tycker att de är skitbra, är som allt annat i världen, vissa tycker saker och ting är king, andra bara bajs.

När det gäller bilköp för den oerfarne, du kommer alltid att torska cash på en bil, spelar egentligen inte så stor roll vilken bil du köper, pajjar den så kostar det oavsett märke, men det är klart, vissa märken kostar mer än andra.
Citera
2011-11-01, 23:08
Medlem
blev ingen av dem. Renaulten hade inte bytt kamrem på 10000 mil. Känns som man skulle köpt ett sjunkande skepp. Den andra var redan såld. Tack för all hjälp ändå, jag får leta vidare!
Citera
2011-11-03, 20:39
Medlem
Mr-Emiros avatar
Köp för i helv*** inte en Renault Megane om det inte står RS i fronten alt. baken som förstabil.
Visst är den billig (det enda bra?) men det finns så många andra bättre beg. bilar att få i den prisklassen. Använd sökfunktionen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in