2011-10-31, 13:00
Medlem
Hallå!

För drygt en vecka sedan slutade jag på mitt numera föredetta jobb. Jag hade jobbat där lite mer än ett år.

Först hade jag en "behovsanställning" dvs extrajobb. Denna anställning hade jag i 11-12 månader.
Jag jobbade i stort sett alltid fyra dagar i veckan. Ibland så var det dåligt med jobb, så då fick jag gå hemma eftersom det inte fanns uppgifter till mig då.

Sedan fick jag en provanställning med kravet på att jag skulle jobba skift. Varannan vecka dag, varannan kväll. Jag kände redan från början att det var inget för mig, men jag provade ändå.
Efter 1,5-2 månader sade jag upp mig och efter två veckors uppsägningstid så slutade jag.

Nu till saken. Jag och min sambo skall ha barn (första barnet för båda två) den 11/11.
Jag ringde till FK för att fråga hur det går till med föräldrapenning. Hur dom kommer fram till vilken ersättning jag skall få etc.

Dom sa då att jag skulle börja med att skriva in mig på arbetsförmedlingen om jag inte redan gjort det. Annars försvinner den SGI jag jobbat upp.

Men nu är det så att jag har en deltidsanställning som jag haft i snart sex år. Jag är deltidsbrandman och antal timmar beror ju på hur många larm man åker på. Vi har 5 timmars övningstid varje månad. Utöver det har vi cirka 7 dygns jour/beredskap. Sedan kanske man åker på 15 larm, eller inget alls. Min ersättning ligger på cirka 4-5000:-/mån efter skatt. Sedan tillkommer den lön man får vid larm.

Måste jag ändå skriva mig på arbetsförmedlingen?

Min plan är att leva på föräldrapenning och pengarna från brandkåren tills någongång efter nyår, då jag bör ha hittat ett nytt ordinarie arbete.

Om det har någon betydelse så är jag varken med i facket eller någon A-kassa.

/G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in