2011-10-30, 22:09
Medlem
Quoters avatar
Text från hd.se.

"Dan Håkansson, Glumslöv. Den 8 september 1977 gav sig 33-årige Dan Håkansson ut i en segelbåt på sundet för att fiska sill. Glumslövsbon har aldrig hittats."

Hittade man hans båt? Har det försvunnit fler personer med segelbåtar i samma område?
Citera
2019-10-03, 06:34
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Text från hd.se.

"Dan Håkansson, Glumslöv. Den 8 september 1977 gav sig 33-årige Dan Håkansson ut i en segelbåt på sundet för att fiska sill. Glumslövsbon har aldrig hittats."

Hittade man hans båt? Har det försvunnit fler personer med segelbåtar i samma område?

Länken till HD-artikeln är naturligtvis död. När man idag gugglar efter information om Dan Håkansson får man summa två träffar - den här FB-tråden plus nedanstående notis.

http://forsvunnapersoner.blogspot.com/2014/05/dan-hakansson.html
Citat:
På eftermiddagen den 8 september 1977 gav sig 33-årige Håkansson ut i en segelbåt på sundet för att fiska. Några timmar senare drev hans båt på en dansk fiskebåt nordväst om Ven.
I den herrelösa båten låg ett par tofflor och en termos med varmt kaffe.
Håkansson har aldrig hittats.

Det är tämligen klart att Håkansson trillade / hoppade i sjön och drunknade, men varför hittades han inte? Hur brukar det gå med folk som drunknar i Sundet? Det är nära till land oavsett var det sker, men jag kan tänka mig att strömmen snabbt kan transportera kropparna långt bort. Ni som bor i närheten vet säkert bättre.
Senast redigerad av Ördög 2019-10-03 kl. 06:48.
Citera
2019-10-03, 21:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sundet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Länken till HD-artikeln är naturligtvis död. När man idag gugglar efter information om Dan Håkansson får man summa två träffar - den här FB-tråden plus nedanstående notis.

http://forsvunnapersoner.blogspot.com/2014/05/dan-hakansson.html

Det är tämligen klart att Håkansson trillade / hoppade i sjön och drunknade, men varför hittades han inte? Hur brukar det gå med folk som drunknar i Sundet? Det är nära till land oavsett var det sker, men jag kan tänka mig att strömmen snabbt kan transportera kropparna långt bort. Ni som bor i närheten vet säkert bättre.

Jag bor inte i närheten av Sundet men vet att det finns starka strömmar där.

Här ett fall där två personer tillsammans med en segelbåt försvann för alltid. Ingen vet vad som hände men det som ligger närmast till hands är att de båda ynglingarna drunknade.

(FB) Seglarna som försvann: Stephan Svensson o. Thomas Bjerler Helsingborg 1966
Citera
2025-08-13, 21:44
Medlem
Kernelpanics avatar
Dan dödförklarades samma datum som han försvann och gifte sig redan 1964...

Kod:
19440305-XXXX

Håkansson, Dan Håkan Erik

Strandnäsv 11
261 63  Glumslöv

Död 8/9 1977.

Kyrkobokförd i Glumslöv, Landskrona kn (Malmöhus län, Skåne).

Född 5/3 1944 i Kallinge kbfd (Blekinge län, Blekinge).

Gift man (25/4 1964).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Kvistofta, Landskrona kn (Skåne län, Skåne)

Ostandardiserad födelseplats:
Kallinge (Blekinge län)

Källor:
RTB 83, SPAR 90

Post-ID:
SDB7_05429740
Citera
2025-08-25, 21:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
1970.

Enligt SBF 1970 var Dan Håkansson även mantalsskriven i Glumslöv fast då under en annan adress.
Citera
2025-08-26, 10:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Barn.

Förutom hustrun efterlämnade han också parets gemensamma barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in