Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-30, 17:43
  #1
Medlem
arboreliuss avatar
Hej!

Min dator har krånglat av och till de senaste veckorna, och nu idag la den av helt och hållet i stort sett.

När man startar den så går den igång som den ska, jag kan logga in, skrivbordet kommer upp och sedan fryser den. Allt utom musen fastnar, dvs jag kan röra pekaren över skärmen, men oavsett vad jag klickar på så händer ingenting.

Om man startar den i felsäkert läge så fungerar den.

Jag har kört systemåterställning till den äldsta återställningspunkt jag kunde hitta. (Ca en månad gammal, även fast jag har den inställd på automatisk återställningspunkt en gång i månaden. Var är de gamla?)

Jag har även plockat bort alla program från autostart, men det hjälper inte.

Vad kan det vara som är fel, och vad kan jag göra åt det?
Citera
2011-10-30, 18:00
  #2
Medlem
DarknessNightmares avatar
Tycker att du måste skanna datorn med MBAM för säkerhetskull,ladda ned programmet här uppdatera programmet och gör en snabbskan först hittar den någonting så ta bort valda objekten markera dessa först,gör sen en fullständig skanning och likadant om du vill så kan du posta log/filen här sen .
Citera
2011-11-01, 06:28
  #3
Medlem
arboreliuss avatar
Har nu skannat datorn.

Vid snabbskanningen hittade den ett fel, som enkelt plockades bort.
Vid den kompletta skanningen hittades inget alls.

Vad gör jag då?
Citera
2011-11-01, 09:09
  #4
Medlem
Vista-Backhands avatar
Precis, Mbam kan vara bra att köra.
Kolla även så att dina systemfiler är intakta!

Öppna CMD i felsäkert läge, skriv "SFC /Scannow"
Om den rapporterar fel, sätt i din windowsskiva och skriv samma sak.
Den ska då hämta filerna som är skadade från skivan.

Värt är även att efter det här köra "Chkdsk /R" och sen starta om datorn.
Citera
2011-11-01, 19:55
  #5
Medlem
arboreliuss avatar
SFC /Scannow hittade inga fel någonstans.

Chkdsk /R konstaterade att disken fungerar som den ska.

Men likaväl hänger sig datorn så fort man försöker göra något alls ...
Vad kan man mer tänkas testa?
Citera
2011-11-01, 20:02
  #6
Medlem
TorrentLovers avatar
Kontrollera hårdvaran först (hårddisk, minne, RAM, mm..).
Annars:
Prova att scanna med Malwarebyes' Anti Malware, SUPERAntiSpyware och SpyBot. Om du vill vara riktigt säker, kör scan med dessa två program:
http://support.kaspersky.com/downloa...tdsskiller.exe
http://www.bleepingcomputer.com/down...virus/combofix

Om du inte hittar någonting då är du helt säker.

UPPDATERA INNAN DU SCANNAR DITT SYSTEM!
Citera
2011-11-01, 20:11
  #7
Medlem
arboreliuss avatar
Hur kollar jag hårdvaran på bästa/enklaste sätt?
Citera
2011-11-01, 21:18
  #8
Medlem
arboreliuss avatar
Har nu skannat datorn med de nämnda programmen. Hittade några småsaker, som åtgärdades utan problem, men inget av det jag hittade verkar vara orsaken.
Problemet kvarstår.
Citera
2011-11-01, 22:05
  #9
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arborelius
Har nu skannat datorn med de nämnda programmen. Hittade några småsaker, som åtgärdades utan problem, men inget av det jag hittade verkar vara orsaken.
Problemet kvarstår.
Vad exakt hittade programmen?
Citera
2011-11-02, 16:47
  #10
Medlem
arboreliuss avatar
Malwarebytes hittade endast en skadlig fil vid snabbskanningen, och ingen alls vid fullständig skanning.

Malwarebytes' Anti-Malware 1.51.2.1300
www.malwarebytes.org
Databasversion: 8047

Windows 6.0.6001 Service Pack 1 (Safe Mode)
Internet Explorer 7.0.6001.18000

2011-10-30 19:41:14
mbam-log-2011-10-30 (19-41-14).txt

Infekterade filer:
c:\Users\jon arborelius\AppData\Local\Temp\comver.dll (Adware.GameSpyArcade) -> Quarantined and deleted successfully.

SUPERanti Spyware hittade 341 olika saker, som alla åtgärdades utan problem. Tvivlar på att du har lust att läsa igenom hela loggen, men den ser mer eller mindre ut såhär: (genomgående coockies)
Operating System Information
Windows Vista Home Premium 32-bit, Service Pack 1 (Build 6.00.6001)
UAC Off - Administrator

Memory items scanned : 378
Memory threats detected : 0
Registry items scanned : 30335
Registry threats detected : 0
File items scanned : 11047
File threats detected : 341

Adware.Tracking Cookie
C:\Users\Jon Arborelius\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cooki es\jon_arborelius@ad.yieldmanager[2].txt [ /ad.yieldmanager ]
C:\Users\Jon Arborelius\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cooki es\jon_arborelius@adform[2].txt [ /adform ]
C:\Users\Jon Arborelius\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cooki es\jon_arborelius@adsby.webtraffic[1].txt [ /adsby.webtraffic ]
C:\Users\Jon Arborelius\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cooki es\jon_arborelius@adtech[1].txt [ /adtech ]
C:\Users\Jon Arborelius\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cooki es\jon_arborelius@apmebf[2].txt [ /apmebf ]
C:\Users\Jon Arborelius\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cooki es\jon_arborelius@atdmt.combing[2].txt [ /atdmt.combing ]
C:\Users\Jon Arborelius\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cooki es\jon_arborelius@atdmt[2].txt [ /atdmt ]

Jag hittar ingen logg-fil till Spybot - Search & Destroy, men det rörde sig om ett fåtal "fel" som plockades bort som de skulle.
Citera
2011-11-02, 19:30
  #11
Medlem
GrezZeRs avatar
Ta en backup på det viktiga som du har på datorn, om du har dokument och liknande som du inte vill bli av med, gör detta i från felsäkert läge.
Därefter kör in en ny installation av Windows på den, så lär det flyta på bra igen.
Citera
2011-11-02, 20:11
  #12
Medlem
TorrentLovers avatar
Cookies, ser jag.

SpyBot-logg:
Info & Licence --> Stats (eller något sådant)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback