• 1
  • 2
2013-11-19, 11:38
Medlem
johnny-knatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Min lokala hade färsk albatryffel i charken i dag för 6000:-/kg. Är just albatruyffel någon särskild sorts tryffel? Den var ganska vit i färgen. Jag är sugen på att köpa lite men vill inte slarva med en sån dyr råvara så behöver tips vad jag ska laga för mat med den. Kanske någon pasta eller risotto.

Är det någon flashbackare som har erfarenhet eller kunskap om matlagning med albatryffel?

du måste ha läst fel. det borde vara 60 000kr/kg. på sabis har de den för 50 000kr/kg, jag har hört om ställen där man kan få för 40 000kr/kg. men är det 6 000kr så klipp eller i frågasätt om det är vit albatryffel
Citera
2013-11-19, 14:16
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-knatch
du måste ha läst fel. det borde vara 60 000kr/kg. på sabis har de den för 50 000kr/kg, jag har hört om ställen där man kan få för 40 000kr/kg. men är det 6 000kr så klipp eller i frågasätt om det är vit albatryffel

Var på marknaden i Alba förra helgen - där låg den på €2 500/kg. 6 000 låter som hektopriset (även om TS skrev för 2 år sedan).

Stekta ägg, råbiff eller pasta var lunchalternativen på tryffelmarknaden - alla kunde fås med en rejäl hyvling tryffel för €25 extra.
Citera
2013-11-19, 19:30
Medlem
JoeDevolas avatar
Att lägga sin färska tryffel tillsammans med lika färska ägg i en lufttät glasburk är ett klassisk knep för att få tryffelsmak på äggen. Tryffelns aromer tränger enkelt igenom äggskalen. Ett dygn bland tryffeln tror jag är en lämplig tidsrymd. Det blir en rätt schysst frukostomelett, och då har man hela tryffeln kvar till middagen.

Det ska erkännas att jag inte har testat detta själv.
Citera
2013-11-19, 23:34
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-knatch
Mataffären jag handlar på luras inte det är nog jag som skrivit fel. Jag har fortfarande inte provat att köpa den men såg för några veckor sedan att de hade albatryffel i sortimentet. Ska kolla nästa gång jag handlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in