2011-10-30, 01:27
Medlem
Köpte en sådan där adapter till min mac för att kunna koppla den till något slags speciellt uttag som skulle finnas på flygplanet när jag flög Stockholm - Amsterdam - New York, tur och retur. Dock fanns denna kontakt inte på något av de fyra plan jag flög med. Därav min undran. Vart fan finns dessa uttag och finns det några alternativ?
Citera
2011-10-30, 02:46
Medlem
Det framgår inte vilket bolag du reste med eller vilken klass du var placerad i. Men jag antar att det var med KLM eftersom det nu var över Amsterdam. Det verkar inte som KLM har eluttag i ekonomiklass varken på deras 737or eller på deras långdistansplan.

Du kan själv kontrollera eventeulla eluttag på http://www.seatguru.com/
Citera
2011-10-30, 08:07
Medlem
Oh. Tack för en bra länk. Ja det var KLM
Citera
2011-10-30, 15:08
Medlem
morkfromorks avatar
Har nog haft eluttag kanske 1-2 ggr av många många flygningar, så i ekonomiklass är det ganska ovanligt. Finns däremot ofta uttag inne på toa!
Citera
2011-10-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Har nog haft eluttag kanske 1-2 ggr av många många flygningar, så i ekonomiklass är det ganska ovanligt. Finns däremot ofta uttag inne på toa!

Menar du stickproppskontakter (vanliga) eller finns det sådana där specialuttag på toaletterna?
Citera
2011-10-31, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Xavier
Menar du stickproppskontakter (vanliga) eller finns det sådana där specialuttag på toaletterna?

Eluttagen på toaletterna är avsedda för rakapparater och jag tror inte det skulle vara en bra ide att testa att plugga in datorn där
Citera
2011-10-31, 14:35
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Eluttagen på toaletterna är avsedda för rakapparater och jag tror inte det skulle vara en bra ide att testa att plugga in datorn där

ja rakapparat. Men om laddaren är märkt 100-230V 50/60Hz så går det bra.
Citera
2011-10-31, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
ja rakapparat. Men om laddaren är märkt 100-230V 50/60Hz så går det bra.
Jag är ingen expert på detta område men om jag har förstått rätt så är det inte spänningen/frekvensen som är problemet utan att effekten i uttagen är begränsad.

"In all aircraft lavatories there is a socket for European and American plugs, don't try to connect your notebook as it is only for very low power consumption appliances."

Men som sagt, jag är ingen expert alls på detta...
Citera
2011-11-01, 08:01
Medlem
Citat:
Köpte en sådan där adapter till min mac för att kunna koppla den till något slags speciellt uttag som skulle finnas på flygplanet när jag flög Stockholm - Amsterdam - New York, tur och retur. Dock fanns denna kontakt inte på något av de fyra plan jag flög med. Därav min undran. Vart fan finns dessa uttag och finns det några alternativ?

Eluttag är för det mesta endast standard i högre kabinklasser än ekonomiklass. Ett fåtal bolag (t.ex Finnair) har dock eluttag för alla i sin longhaulflotta.
Citera
2011-11-02, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Eluttag är för det mesta endast standard i högre kabinklasser än ekonomiklass. Ett fåtal bolag (t.ex Finnair) har dock eluttag för alla i sin longhaulflotta.

Då blir det till att flyga finnair i framtiden helt enkelt.
Citera
2011-11-02, 15:25
Medlem
Citat:
Då blir det till att flyga finnair i framtiden helt enkelt.

Jag förslår hellre att du ska flyga med de arabiska bolagen som Etihad,Qatar,Emirates.
Bättre priser slipper betala för vad du nu vill dricka samt att de flygningar jag har gjort med dem så fanns det el uttag.
Citera
2011-11-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Jag förslår hellre att du ska flyga med de arabiska bolagen som Etihad,Qatar,Emirates.
Bättre priser slipper betala för vad du nu vill dricka samt att de flygningar jag har gjort med dem så fanns det el uttag.

Mjo, men sen ska man väl kanske tänka på om den marginella utrymme för prisskillnad och, lets face it, marginella serviceskillnad det finns i ekonomiklasser överlag är värd en omväg via Abu Dhabi, Doha eller Dubai. Finnair är knappast dyrt (utan tvärtom billigare än araberna på många rutter) och har fyrstjärning SkyTrax-rating.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in