2011-10-29, 12:22
Medlem
Tja! Jag skulle vilja ta reda på vad min mamma tjänar i månaden av personliga skäl och har nu några frågor angående detta: Är det någon lag som ska hindra mig för att veta? Om inte, var tar jag reda på hur mycket hon tjänar?

Tack på förhand
Citera
2011-10-29, 12:23
Medlem
Kollar på hennes löne spec.
Citera
2011-10-29, 12:32
Medlem
Gorillabass avatar
Är det din morsa så är det väl, bara att fråga om du får se den. Finns ingen lag som säger nej till det. Men morsan din kanske tycker att det är hennes ensak och därför säger nej.
Citera
2011-10-29, 12:42
Medlem
Gastarens avatar
Ring skatteverket och fråga efter hennes taxerade inkomst. Visar vad hon tjänade i fjol. Men det tar med alla inkomster, även om hon har fler jobb eller andra intäkter.
Ring försäkringskassan och kolla där efter sjukpenninggrundanden inkomst.
Jobbar hon inom kommun, stat, landsting, länsstyrelse eller annan myndighet är hennes lön offentlig handling och du kan ringa personalkontoret där och begära ut uppgiften.
Citera
2011-10-29, 12:54
Medlem
okej tack för hjälp
Citera
2011-10-29, 21:36
Medlem
jobbar hon statligt så ring länekontoret på hennes jobb då hennes lön är offentlig.
annars så kolla med skatteverket bara som man skrev ovan
Citera
2011-10-29, 22:01
Medlem
Vallemams avatar
köp taxeringskalendern där ser du vad alla tjänar så länge de betalat skatt på inkomsten.
Citera
2011-10-29, 23:24
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Första sidan på pappersdeklarationer är offentliga handlingar, där står sammanfattningen av inkomsterna.
Citera
2011-12-29, 15:19
Medlem
Japands avatar
http://lawline.se/answers/1267

Du kan få ut uppgifter om taxerad inkomst från skatteverket (eller i taxeringskalender) men de uppgifterna du får ut är minst 1 år gamla, alltså kan du idag få fram vad din mamma tjänade under 2010.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in