Tja! Jag skulle vilja ta reda på vad min mamma tjänar i månaden av personliga skäl och har nu några frågor angående detta: Är det någon lag som ska hindra mig för att veta? Om inte, var tar jag reda på hur mycket hon tjänar?
Är det din morsa så är det väl, bara att fråga om du får se den. Finns ingen lag som säger nej till det. Men morsan din kanske tycker att det är hennes ensak och därför säger nej.
Ring skatteverket och fråga efter hennes taxerade inkomst. Visar vad hon tjänade i fjol. Men det tar med alla inkomster, även om hon har fler jobb eller andra intäkter.
Ring försäkringskassan och kolla där efter sjukpenninggrundanden inkomst.
Jobbar hon inom kommun, stat, landsting, länsstyrelse eller annan myndighet är hennes lön offentlig handling och du kan ringa personalkontoret där och begära ut uppgiften.
Du kan få ut uppgifter om taxerad inkomst från skatteverket (eller i taxeringskalender) men de uppgifterna du får ut är minst 1 år gamla, alltså kan du idag få fram vad din mamma tjänade under 2010.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!