2011-10-28, 10:44
Medlem
TireFires avatar
sparat lösen mitt i FF?

Jag får inte fram något vettigt på Google om detta och kan inte minnas att jag gjort något sen igår, då var det inte där vad jag vet. Däremot hade Swedbank ett jävla strul igår och jag försökte tanka mitt kontantkort ett par gånger men möttes bara av det satans felmeddelandet, tror knapast detta hänger ihop men vad är detta egentligen?

Dessutom går det inte att nå nämnda sida: Servern på acs1.swedbank.se svarar inte.

Pinga går däremot:

Traceroute to acs1.swedbank.se

WHOIS - 93.190.87.101

-----------------------------------------------------------------------------------------
Kan någon kunnig förklara vad som försiggår här för en relativ lekman?
---------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: Ringde upp Norrbaggen som står reggad och lite märkligt att den första jag får prata med och förklarar allt för, inte vet någonting utan kopplar mig till en som vet. Och tro fan att den här bruden råkar sitta i en bil på tjänsteärende? (borde inte receptionisten/sekreteraren vetat detta) och inte kan svara på något heller annat än att jag skulle bli uppringd av någon...

I övrigt så är lösenordet som är inskrivet i FF ett som jag använder ganska ofta i många sammanhang.
Senast redigerad av TireFire 2011-10-28 kl. 11:17.
Citera
2011-10-28, 14:11
Medlem
qrizzes avatar
Sammanhanget ligger i att Swedbank använder en tjänst ifrån Modirum för Visa Secure 3D

Swedbank har då satt upp subdomän som heter acs1.swedbank.se som pekar (CNAME) mot acs1.swedbank.modirum.com som i sin tur har ip-adressen 93.190.87.101.
Citera
2011-10-29, 15:15
Medlem
TireFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Sammanhanget ligger i att Swedbank använder en tjänst ifrån Modirum för Visa Secure 3D

Swedbank har då satt upp subdomän som heter acs1.swedbank.se som pekar (CNAME) mot acs1.swedbank.modirum.com som i sin tur har ip-adressen 93.190.87.101.

Ok, då blev jag lite klokare. Men vad fyller denna subdomän för syfte i min Firefox med ett lösen som jag inte ens minns att jag skulle skrivit in? Det är detta som förbryllar mig.

Varför ska det ligga där och hur kom det ditt med ett lösen som jag aldrig använder ihop med någon bank/betaltjänst?

Tog bort skiten därifrån i alla fall. Ich bin konfunderad.

EDIT: Nu så slog en sak mig när du nämnde VISA, häromdagen köpte jag en vara med min mors VISA men jag förstår fortfarande inte varför och hur detta lagrats i FF och med det speciella lösenordet.

Jaja, det börjar ju låta lite mer logiskt nu men ändå inte. Tack för svar, jag är nöjd.
Citera
2011-10-29, 17:15
Medlem
qrizzes avatar
Någon gång har det kommit upp i firefox ifall du vill spara ett lösenord. Då har du tryckt på Ja.
I sammanband att du låg på den adressen säkert i en iframe eller likande så var adressen acs1.swedbank.se men då det var i en iframe så såg du ex. internetbanken.swedbank.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in