2011-10-28, 09:38
Medlem
Har fått rost på min vänsterdörr och tänkte byta den men så kommer problematiken med att koppla ut den iom att där är airbag, vill helst inte att den ska utlösas, hur gör man då?

Har läst på vissa forum att det räcker att koppla av + kabeln på batteriet

Räcker verkligen detta?

Tacksam för svar.
Citera
2011-10-28, 09:50
Bannlyst
Finns det ingen ström i bilen bör inte airbagen utlösas. Tror du märker rätt fort om den utlöses eller inte.
Dessutom, om det är rost på dörren och den behöver bytas/slängas, vad spelar det för roll om airbagen utlöses eller inte? Den ska ju ändå bort...
Citera
2011-10-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Finns det ingen ström i bilen bör inte airbagen utlösas. Tror du märker rätt fort om den utlöses eller inte.
Dessutom, om det är rost på dörren och den behöver bytas/slängas, vad spelar det för roll om airbagen utlöses eller inte? Den ska ju ändå bort...

Jag tänkte föra över hela innanmätet på dörren till den nya så behöver jag inte leta efter en dörr med samma klädsel.

Tack för svar!
Citera
2011-10-28, 20:22
Medlem
jeqpepowerss avatar
skruva av pluspolen på batteriet och vänta typ en kvart för att vara säker att all ström har laddats ur spolen o shit men sen är de bara att vara försiktig så du inte bryter sönder plastklippsen på dörrsidan sen ska du vara riktigt försiktig med själva airbagmodulen så du inte tappar den elr annat ovarsamt men det tar sin lilla tid att flytta över allt i dörren utan att nåt går sönder sen får du vara försiktig med rutan också om du måste flytta över den också, det är lite granna att göra men inte så svårt faktiskt (för mig vet inte riktigt dina kunskaper ) men om man bara tar de lugnt o tänker innan är de lätt och var jäkligt försikg med airbagen!!! om den utlöser inne i bilen kan andra saker gå sönder plus att du måste byta dörrsidan för den är förbrukad... lycka till
Citera
2011-10-28, 23:40
Medlem
Fuzzs avatar
Sitter det verkligen airbag i dörren? Brukar det aldrig göra.
Den brukar sitta i taket och stolen men inte i dörren. Däremot kan sensorer sitta.
Det jag fick lära mig på på en kurs på VW var koppla bort batteriet och vänta en kvart.
Citera
2011-10-29, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeqpepowers
skruva av pluspolen på batteriet och vänta typ en kvart för att vara säker att all ström har laddats ur spolen o shit men sen är de bara att vara försiktig så du inte bryter sönder plastklippsen på dörrsidan sen ska du vara riktigt försiktig med själva airbagmodulen så du inte tappar den elr annat ovarsamt men det tar sin lilla tid att flytta över allt i dörren utan att nåt går sönder sen får du vara försiktig med rutan också om du måste flytta över den också, det är lite granna att göra men inte så svårt faktiskt (för mig vet inte riktigt dina kunskaper ) men om man bara tar de lugnt o tänker innan är de lätt och var jäkligt försikg med airbagen!!! om den utlöser inne i bilen kan andra saker gå sönder plus att du måste byta dörrsidan för den är förbrukad... lycka till

Som tur är så e det bara det bruna skinnet i mitten av dörren som ska bytas... så massa pill är det inte som tur är ser på de dörrarna jsg kollat på att det bara behövs byta klädsen
Sja väl inte säga att jag är helt hyper på bilar men jag jag pillat en del med min supra o det gick ju fint så då får man ju testa detta oxå

Tack för nyttiga svar!
Senast redigerad av Astralics 2011-10-29 kl. 11:39.
Citera
2011-10-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Sitter det verkligen airbag i dörren? Brukar det aldrig göra.
Den brukar sitta i taket och stolen men inte i dörren. Däremot kan sensorer sitta.
Det jag fick lära mig på på en kurs på VW var koppla bort batteriet och vänta en kvart.

Jo i mitten av därren på skinnklädseln sitter där en för det står airbag på den delen och sen i som du säger taket en sk. "gardin"

Men okej 15 min då alltså.... ja det är vad de andra oxå fått veta.. nu får man hoppas det inte smäller då *hehe*
Citera
2011-10-29, 19:12
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralics
Jo i mitten av därren på skinnklädseln sitter där en för det står airbag på den delen och sen i som du säger taket en sk. "gardin"

Men okej 15 min då alltså.... ja det är vad de andra oxå fått veta.. nu får man hoppas det inte smäller då *hehe*

Vet som sagt inte hur det är i BMW men att märket sitter där behöver inte betyda att själva airbagen sitter just där. På dom flesta modeller som redan nämnts så sitter sidoairbag i sidan på stolen samt gardinen i taket och A stolpen.
Citera
2011-10-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Vet som sagt inte hur det är i BMW men att märket sitter där behöver inte betyda att själva airbagen sitter just där. På dom flesta modeller som redan nämnts så sitter sidoairbag i sidan på stolen samt gardinen i taket och A stolpen.

Ahh oki men då är det lite värre ifall man smäller airbagen för alla utlöses väl samtidigt?

well får testa mig fram smäller det så smäller det....

Tack för alla svar!
Citera
2011-10-30, 22:09
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralics
Ahh oki men då är det lite värre ifall man smäller airbagen för alla utlöses väl samtidigt?

well får testa mig fram smäller det så smäller det....

Tack för alla svar!

Nä dom smäller efter behov så att säga. Vet ej årsmodell på bilen men i dagens bilar så beter sig airbagen så att den som behövs vid eventuell krock är den enda som ska lösas ut. Dom löses ju även ut i steg så är det en mindre krock kanske bara steg ett behövs och är det en större så löser den ut i steg 2 tex. Är en hel vetenskap det där.
Men det du riskerar när du tar ut en airbag är bara att lösa ut just den airbagen du jobbar med. Kan dock vara väldigt jobbigt bara de. Några säkerhetstips är att koppla från batteriet samt att avmagnitisera sig mot ett element eller liknande. Har dock själv skruvat bilar i många år och tar aldrig av varken batteripol eller avmagnitiserar mig och det har aldrig hänt en olycka. Har dock hört om andra som råkat ut för rätt otäcka grejer samt att dum som man själv är så löser man väl ut någon själv någon gång bara för att man är lat och fuskar.
Citera
2011-10-30, 22:33
Medlem
TeEsErs avatar
Nej, du behöver inte oroa dig för att den smäller. Koppla bort batteriet och ta en kopp kaffe så att alla kondensatorer hinner ladda ur så är det lugnt.

Jag förstår inte riktigt varför alla är så nervösa för att skruva med airbags. När vi skruvar av airbagen så är strömmen borta. Samtidigt sitter vi ALL annan tid i bilen framför airbagen med strömmen PÅ.

Ska man vara riktigt anal så kan man tänka på att lägga objekt med airbag i med metallsidan neråt och "klädselsidan" uppåt om man måste lägga dem ifrån sig. Skulle det smälla så är det bara täckpanelen och kudden som smäller ut. Har man metallsidan uppåt så är det en rejäl metallprojektil som drar iväg.

Samtidigt som jag skriver det här så kommer jag dock att tänka på att jag själv nog aldrig kopplat bort en airbag utan att luta mig bort från airbagen Lite onödig respekt har man nog ändå.

/T
Citera
2011-10-31, 21:00
Medlem
jeqpepowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Nej, du behöver inte oroa dig för att den smäller. Koppla bort batteriet och ta en kopp kaffe så att alla kondensatorer hinner ladda ur så är det lugnt.

Jag förstår inte riktigt varför alla är så nervösa för att skruva med airbags. När vi skruvar av airbagen så är strömmen borta. Samtidigt sitter vi ALL annan tid i bilen framför airbagen med strömmen PÅ.

Ska man vara riktigt anal så kan man tänka på att lägga objekt med airbag i med metallsidan neråt och "klädselsidan" uppåt om man måste lägga dem ifrån sig. Skulle det smälla så är det bara täckpanelen och kudden som smäller ut. Har man metallsidan uppåt så är det en rejäl metallprojektil som drar iväg.

Samtidigt som jag skriver det här så kommer jag dock att tänka på att jag själv nog aldrig kopplat bort en airbag utan att luta mig bort från airbagen Lite onödig respekt har man nog ändå.

/T
håller med airbags är inte riktigt som nitroglycerin som vissa tror :P ja o min polare slänger rundor me airbags ibland o lägger dom lite vart som helst när dom egentligen ska ligga i ett speciellt skåp :P bända utanpå dom (rattairbag) med skruvmejsel har ja också gjort har inte alls vart speciellt varsam men bara man är lite försiktigt så händer inget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in