Citat:
Ursprungligen postat av brynarn
Jag skulle tro att mycket hänger på HUR man filmar dem. Står man på ett litet avstånd och filmar tror jag det är få som bryr sig. Står man däremot för nära och därigenom stör deras jobb så kan de nog (med rätta) ha synpunkter på det.
Jag har filmat polisingripanden flera gånger och aldrig blivit ifrågasatt.
Om man inte filmar dem när de bryter mot lagen, är det givetvis okej. Det är när de bryter mot lagen som det tar hus i helvete och man blir gripen för fylla, förargelseväckande beteende, ofredande eller någon annan slasktrattsregel som de hittar på för att ha svängrum nog att frihetsberöva någon. Det sker sällan, eftersom de är smarta nog att köra till en tom plats innan misshandeln börjar (Kaknäs i Sthlm är populärt).
Det tycks även som att de blir mer provocerade av avancerade filmkameror än mobilkameror, förmodligen för att de blir lättare att identifiera och att det är lättare att filma från avstånd. Om man ser den
här filmen från Svenska Motståndsrörelsen, verkar polisen ifråga vara beredd att gå så långt som att hota kameramannen till att inte filma hans ansikte. Anledningen är förmodligen att polisen ifråga siktar mot någon typ av hemlig tjänst, och vill inte få ut sitt ansikte där han tydligt är polis. Det korkade i det förfarandet var att det fick motsatt effekt.
Tumregeln tycks alltså vara att det är okej att filma polisen på öppen gata med mobilkamera om de inte bryter mot lagen. Är det på en avskild plats avsedd för misshandel (bakgata, industriområde, Kaknäs) är det inte okej. Det är heller inte okej att filma med mer avancerade kameror, som kan zooma in och urskilja ansikten. Det är givetvis inte heller okej att filma polisen under några som helst omständigheter, någonstans, med någon form av kamera, när de bryter mot lagen.