2011-10-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Nästa gång det händer kan väl allmänheten göra på detta visset. Det borde lära de nåt...

http://www.youtube.com/watch?v=Qdxh-KaSBSg

Hade polisen/poliserna uppfört sig som dem skall gör så hade detta aldrig hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Juridiskt sett torde saken vara solklar:

- Den misshandlade mannen har inte begått någon brottslig handling

- Den misshandlade mannen får anses ha varit nykter eftersom polisen inte tagit prov eller har någon annan indikation på att han varit berusad

- Det är fullt tillåtet att filma på offentlig plats

- Polismannen har utan anledning givit sig på och orsakat skador på en - såvitt det verkar - fullständigt oskyldig person

Dessutom finns filmen som bevis och den förefaller rätt bra.

Å andra sidan låter det litet konstigt att den misshandlade mannen om och om igen framhåller att han bara åkt till McDonalds för att ta en kopp kaffe (mitt i natten?), att han brukar kontakta polisen ofta och att han nu är skadad. Men så säger han också att han bara kan tugga tuggummi i 20 minuter utan att få ont i käken. Hmm...då var det nog inte så allvarlig skada?

Man kan få intrycket att han är ute efter ett så stort skadestånd som möjligt.

Men alldeles oavsett så har den aktuelle polismannen betett sig på ett sätt som inte hedrar polisen.

Mycket bra inlägg !!!

Denna person borde få sparken !!!

Dags att Sverige få en oberoende myndighet som utreder anmälningar mot poliser!
Citera
2011-10-30, 12:44
Medlem
Detta är ett tydligt exempel på att man kan inte lita på poliser och killen får väl skatta sig lycklig att ALLT blev inspelat utav övervakningskameran !!

http://www.youtube.com/watch?v=Lvy976QKuS4
Citera
2011-10-30, 16:13
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Jag tror du blandar ihop din sjuka människosyn med fakta!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13853615.ab

Vad vet du om min människosyn? Jag har inte redogjort för den. Jag målade upp ett scenario, baserat på empirism.

Var god redogör för fakta, då du verkar känna till dem.

Filmsnutten du länkar till (beskriv gärna vad sidan handlar om när du länkar till Aftonblodet så att ingen luras att bidra till deras besökssiffror i onödan) visar inget som emotsäger mitt ihopspekulerade scenario ovan, jag får ju snarare stöd för min beskrivning ("ungdomsgäng" skall buntas ihop, obstinat jävel gör inte som polisen säger och får som väntat ont).

Citat:
Polisen släppte honom när de upptäckte att han inte var full. Kan tyckas lite märkligt.

Ja, OJ så märkligt! Låta honom gå när han har lugnat ned sig, fått chans att avskild från den övriga apflocken tänka över sitt agerande och är konstaterad varandes nykter! De skulle ju ha behållit honom inlåst ändå!!!!!11 Eller vad menar du? Hade det något med inlägget du citerar att göra?
Citera
2011-10-30, 18:59
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Vad vet du om min människosyn? Jag har inte redogjort för den. Jag målade upp ett scenario, baserat på empirism.

Var god redogör för fakta, då du verkar känna till dem.

Filmsnutten du länkar till (beskriv gärna vad sidan handlar om när du länkar till Aftonblodet så att ingen luras att bidra till deras besökssiffror i onödan) visar inget som emotsäger mitt ihopspekulerade scenario ovan, jag får ju snarare stöd för min beskrivning ("ungdomsgäng" skall buntas ihop, obstinat jävel gör inte som polisen säger och får som väntat ont).

Ja, OJ så märkligt! Låta honom gå när han har lugnat ned sig, fått chans att avskild från den övriga apflocken tänka över sitt agerande och är konstaterad varandes nykter! De skulle ju ha behållit honom inlåst ändå!!!!!11 Eller vad menar du? Hade det något med inlägget du citerar att göra?

Jodå du redovisade ganska bra din människosyn!

Men det var en fin berättelse, du borde kanske ge ut den som novell!? (kanske hoppa över ord som "babbe" dock...) Vet inte riktigt vad dina spekulationer har med den här tråden att göra bara...

Jag hade bara låtit honom vara. Från första början.
Om jag var polis.
Citera
2011-10-30, 19:38
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joensu
Sen när trodde du Farbror Blå tillhörde begåvningsreserven i landet? De blir poliser för att de inte klarar av något annat. Sen blir de ännu större idioter av sitt monotona jobb. Sopor!

Mycket kan man säga om polisen. Men att de har ett monotont jobb måste ju vara den största lögnen ever. Som jag har hört är väldigt få dagar den andra lik om du jobbar som polis.
Citera
2011-10-30, 19:40
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarkbait
Hade polisen/poliserna uppfört sig som dem skall gör så hade detta aldrig hänt.

I Sverige är jag rädd att de där supportrarna hade riskerats att mötas av vapenmakt. Hamnar polisen i det där läget är jag rätt säker att pistolerna åker fram. Inte roligt att vara den som anfaller polisen då
Citera
2011-10-30, 20:19
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brynarn
Mycket kan man säga om polisen. Men att de har ett monotont jobb måste ju vara den största lögnen ever. Som jag har hört är väldigt få dagar den andra lik om du jobbar som polis.

Tror mer att det handlar om att man blir bitter på jobbiga människor. Hävdar inte att det är det du påstår men har man svårt att skilja på en "jobbig människa" med en annan "jobbig människa". Att man inte kan hantera varje situation som unik, så ska man byta jobb.

Att döma människor på empiri är rent av korkat som polis.
Citera
2011-10-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness
Dessutom är filmandet en demokratisk fråga, en kontrollinstans från allmänheten, eftersom staten uppenbarligen inte kan sköta sitt jobb som kontrollinstans när poliser begår brott i tjänsten.

Jag undrar hur det skulle fungera med folkdomstolar? Jag tror det skulle vara positivt för demokratin.
Det är beklämmande att läsa de som tycker att det är bra att en person som inte har gjort något olagligt misshandlas av polisen.
Citera
2011-10-30, 21:26
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Tror mer att det handlar om att man blir bitter på jobbiga människor. Hävdar inte att det är det du påstår men har man svårt att skilja på en "jobbig människa" med en annan "jobbig människa". Att man inte kan hantera varje situation som unik, så ska man byta jobb.

Att döma människor på empiri är rent av korkat som polis.

Men polisyrket består ju av så mycket mer än bara "jobbiga människor".

T.ex. söka efter försvunna personer, hantera självmord och även dödsfall med oklar dödsorsak, hantera farliga psyksjuka, undsätta sjuka personer, ta hand om vanskötta djur, biträda andra myndigheter (t.ex. kronofogde, skatteverket, landstinget, socialtjänsten m.m.), trafikövervakning, hämta nedspydda fyllon på stan eller på andra platser, avvisa illegala flyktingar, bevaka idrottsarrangemang.... the list goes on...

Sensmoralen är att jag inte tror att de har ett monotont yrke. Tvärtemot

Jag har också förståelse för att de ibland kan bli less på folk. Min erfarenhet av människor är att en del kan vara helt jävla dumma i huvudet.

Sen så väntar jag att döma den aktuelle polismannen innan jag vet mer fakta. Jag litar inte ett dugg på aftonbladet är jag rädd.

Polisen har i alla fall mitt fulla förtroende. Bara goda erfarenheter
Citera
2011-10-30, 21:27
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain_Napalm
Jag undrar hur det skulle fungera med folkdomstolar? Jag tror det skulle vara positivt för demokratin.
Det är beklämmande att läsa de som tycker att det är bra att en person som inte har gjort något olagligt misshandlas av polisen.

Kanske positivt för demokrati. Men en fullständig katastrof för rättssäkerheten.

Tänk att bli dömd utefter en tidningsartikel

Jag ryser av bara tanken!
Citera
2011-10-31, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brynarn
Kanske positivt för demokrati. Men en fullständig katastrof för rättssäkerheten.

Tänk att bli dömd utefter en tidningsartikel

Jag ryser av bara tanken!
På sätt och vis finns det ett visst mått av folkdomstol i och med nämndemännen. De ska vara politiskt tillsatta och inte ha juridisk expertis. Men givetvis ska domstolar skötas av sakkunniga.

Det som är postivt är när så många som möjligt filmar polisen. Det borde även polisen tycka är positivt eftersom filmerna borde stämma överens med det rapporterade händelseförloppet, inte sant? Och då har polisen ytterligare bevis för att allt har skötts på rätt sätt. Gör det inte det, har polisen misstolkat en situation och har chansen att ändra ett beslut eller en rapport. Är filmen komprometterande för polisen i fråga, är det också bra för poliskåren i stort, eftersom den då kan skilja den polisman från sin tjänst som medvetet ljuger för att rädda sig själv.

Därför är det förvånande att så många poliser är negativt inställda till att bli filmade. De där argumenten med det rena mjölet i påsen, och allt det där; det gäller ju polisen också.
Senast redigerad av Wafer_Madness 2011-10-31 kl. 03:19.
Citera
2011-10-31, 21:14
Medlem
brynarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness
På sätt och vis finns det ett visst mått av folkdomstol i och med nämndemännen. De ska vara politiskt tillsatta och inte ha juridisk expertis. Men givetvis ska domstolar skötas av sakkunniga.

Det som är postivt är när så många som möjligt filmar polisen. Det borde även polisen tycka är positivt eftersom filmerna borde stämma överens med det rapporterade händelseförloppet, inte sant? Och då har polisen ytterligare bevis för att allt har skötts på rätt sätt. Gör det inte det, har polisen misstolkat en situation och har chansen att ändra ett beslut eller en rapport. Är filmen komprometterande för polisen i fråga, är det också bra för poliskåren i stort, eftersom den då kan skilja den polisman från sin tjänst som medvetet ljuger för att rädda sig själv.

Därför är det förvånande att så många poliser är negativt inställda till att bli filmade. De där argumenten med det rena mjölet i påsen, och allt det där; det gäller ju polisen också.

Jag skulle tro att mycket hänger på HUR man filmar dem. Står man på ett litet avstånd och filmar tror jag det är få som bryr sig. Står man däremot för nära och därigenom stör deras jobb så kan de nog (med rätta) ha synpunkter på det.

Jag har filmat polisingripanden flera gånger och aldrig blivit ifrågasatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in