2011-10-27, 19:26
Medlem
hellfire330s avatar
Hej, jag ska skriva en debattartikel på svenskan i skolan och jag tänkte riktigt satsa för att nå ett riktigt högt betyg, både på uppgiften i sig och ämnet.
Problemet är att jag har jättesvårt att komma på ett bra ämne så därför tänkte jag fråga här om någon har nåt sånt där bra ämne man kan debattera om, ni behöver inte posta några faktalänkar eller nåt utan bara ett ämne och så har jag ju kanske inte samma åsikter som alla på forumet heller så ni behöver inte säga om jag ska argumentera för eller mot utan bara om vad jag ska argumentera.

Jag vill inte argumentera om någonting politik- eller narkotikabesläktat annars så funkar det mesta, det svåra är ju att komma på nåt som man verkligen kan hitta bra faktabaserade argument för.

Om jag hamnat i fel forum så ber jag om ursäkt.
Citera
2011-10-27, 19:36
Medlem
Jonassons avatar
Flashback vs gammelmedia? På ett sätt är det väl ett politiskt ämne, men man kan göra det lättsamt också.

Börja artikeln med att tacka flashbackarna för att vi hjälpte dig med skolan.
Citera
2011-10-27, 19:49
Medlem
hellfire330s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Flashback vs gammelmedia? På ett sätt är det väl ett politiskt ämne, men man kan göra det lättsamt också.

Börja artikeln med att tacka flashbackarna för att vi hjälpte dig med skolan.

Känns inte som rätt sorts ämne eftersom det inte finns några fakta som stödjer mina argument, det är ju 100% åsikter i det ämnet.

Och om man är petig så är ju alla ämnen politiska, miljö, skola, sjukvård så med det menar jag bara att det ska inte vara extrempolitiska ämnen, invandringspolitik eller specifika partier.
Citera
2011-10-27, 19:55
Medlem
Fyr4ns avatar
Dödsstraff är ju en klassiker annars !
Citera
2011-10-27, 20:02
Medlem
hellfire330s avatar
Dödstraff är ett riktigt tufft och seriöst ämne så då lär jag bli tagen på riktigt allvar. Jag ska ha det i tankarna medans jag spånar vidare
Citera
2011-10-27, 20:03
Medlem
Eftersom du har hamnat i språkforumet kanske det kan vara på sin plats att diskutera en språkfråga? T.ex. om det är så hemskt om man säger jag är större än honom.
Citera
2011-10-27, 20:14
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellfire330
Känns inte som rätt sorts ämne eftersom det inte finns några fakta som stödjer mina argument, det är ju 100% åsikter i det ämnet.
Åjo, du kan ju söka statistik för vad folk i Sverige googlar efter: http://www.google.com/insights/search/?hl=sv#q=flashback%2Caftonbladet%2CSVT&geo=SE&cmpt =q
Citera
2011-10-27, 20:18
Medlem
hellfire330s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Eftersom du har hamnat i språkforumet kanske det kan vara på sin plats att diskutera en språkfråga? T.ex. om det är så hemskt om man säger jag är större än honom.

Så det är grammatiskt fel nu eller?

Jonasson: Visst men ämnet saknar tes, ska jag argumentera för att förbjuda andra medier bara för att flashback är mer populärt? Det är där skon klämmer :/
Citera
2011-10-27, 22:45
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Jonasson: Visst men ämnet saknar tes, ska jag argumentera för att förbjuda andra medier bara för att flashback är mer populärt? Det är där skon klämmer :/
Nej, det blir ju lite svårt om uppgiften är sådan. Men att sidan är populär är ett argument för tesen att den fyller en viktig funktion i den svenska delen av Internet.

Apropå dödsstraff noterade jag att antalet nyhetsrubriker med det ordet varierar med årstiden: http://www.google.com/insights/search/?hl=sv#q=d%C3%B6dsstraff&cmpt=q
Citera
2011-10-27, 23:12
Medlem
Citat:
Så det är grammatiskt fel nu eller?
Tja... något enkelt svar finns inte, men du kan ju ta ställning i frågan och driva en tes.
Citera
2011-10-28, 17:37
Medlem
hellfire330s avatar
Jonasson: Jäkligt intressant, varför är ju en svår fråga

Funderade btw på Euro vs. Svenska kronor där jag var för svenska kronor men kom fram till att det skulle sluta i politisk debatt.

Fler ämnesförslag?
Citera
2011-10-28, 18:34
Medlem
egon2bs avatar
Det är närmast omöjligt att hitta ett ämne att debattera utan att det har politisk laddning. Sfären politik = det som har betydelse för medborgarna, närmare bestämt världsmedborgarna. Det är inte så mycket mening att debattera när vattnet försvann från planeten Mars.

Här har du ett par ämnen:

– Är det rätt av AB Sverige att subventionera serverhall för Facebook med SEK 100 000 000?

– Hur i allsin dar ska kommersiellt flyg fungera utan fossilbränsle per år 2030/2050?

Eller gör en analys och formulera ställningstagande för/emot Stefan Jarls film Underkastelsen . Det gäller underkastelsen gentemot industrins kemiska »produkter« och avfall. Kemiskt avfall går in i cellerna och ärvs på Eva-linjen för den framtid som återstår för däggdjuret människa.

– Plast-och-kemi-åldern, människans sista ålder?

Mänsklighetens stora ödesfrågor stöter bort väljare, så de görs i en viss mening icke-politiska av politikerna. För att lägga dimridåer och för att storfräsarna ska slippa ta i de långsiktiga frågorna så arrangeras pseudokatastrofer av typen finanskriser av de mörka krafter som heter Marknaden.

Referera Anders Wijkman, Johan Rockström: Den stora förnekelsen .

– Var det rätt av Miljöpartiet att lämna miljöfrågorna för att få en chans till ministerplatser?

– Ger Sveriges naturresurser utrymme för en arbetsfri garanterad medborgarlön?
Senast redigerad av egon2b 2011-10-28 kl. 18:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in