2011-10-27, 16:37
Medlem
Nästan varje dag när jag är inne på Flashback så ser jag kanske femhundra trådar med frågeställningar, istället för att personer sedan besvarar dessa så ska de hålla på och leka viktigpettrar och göra sig lustiga genom att säga "Googla, din idiot: *länk*".

För i helvete, det är så mycket bättre att få sitt svar på svenska och att få den besvarad på ett forum än att googla ibland. Har ni någonsin fått den tillfredsställelsen av att någon besvarar en fråga du ställer - ja det har du säkert. Man vill inte få svaret: "Slå upp det, det finns tusentals böcker som behandlar frågan i biblan" trots att du ställt en mycket simpel fråga.

Skärp er - besvara frågan eller besvara den inte alls!
Citera
2011-10-27, 16:38
Medlem
ZoteXs avatar
Håller faktiskt med
Citera
2011-10-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoteX
Håller faktiskt med

Tro det eller ej, men jag skapade ett konto bara för att skriva det här. Så jävla arg är jag.
Citera
2011-10-27, 16:44
Medlem
OffensiveShits avatar
Google finns på svenska det vet du väl? Du kan även klicka på avancerad sökning och ändra så att du bara får svenska sökträffar.
Citera
2011-10-27, 16:44
Medlem
deyys avatar
Samtidigt måste man väl ifrågasätta folk som är så pass lata att dom inte orkar göra en enkel sökning på google.
Givetvis bidrar det till att forumet skräpas ner när folk gnäller att ts ska googla.
Men nog fan är det irriterande med frågor som tar max två sekunder att hitta,när det enda som krävs är en liten ansträngning.

Det är mentaliteten att folk vill få allt "serverat på ett silverfat" som gör folk irriterade.
Citera
2011-10-27, 16:46
Medlem
latjoisses avatar
Handlar väl egentligen om att folk har börjat ledsna på lata personer som faktikst inte kan göra något själv utan har blivit så jävla bekväma och förväntar sig att andra ska göra något åt dem. T.ex när man skapar en tråd så ligger en liknande tråd som berör samma ämne precis ovanför. Men man är lat och orkar inte söka information i tråden heller då tycker man att det är lättare att få en "egen" tråd.

Det är faktistkt inte så farligt att söka på google och det tar heller inte så lång tid. Jag menar då inte att man inte skall ställa en fråga eller något liknande men ibland förundras man över hur dumma vissa egentligen är.
Citera
2011-10-27, 16:46
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Är faktiskt beredd att hålla med dig. Kan man svaret så kan man svara, kan man inte svaret så behöver man inte skriva något alls.
Är det ett långt svar så kan man säga svaret kort och sen ge en länk där det står mer.
Citera
2011-10-27, 16:47
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Jag håller med dig!
Det kan ju även ibland vara svårt att hitta sitt svar på google beroende på vad man söker
Citera
2011-10-27, 16:49
Medlem
Otems avatar
Jag håller med dig!
Citera
2011-10-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Google finns på svenska det vet du väl? Du kan även klicka på avancerad sökning och ändra så att du bara får svenska sökträffar.

Google finns på svenska, korrekt, men det är också skönare att få nya färska svar och inte svar på frågor som ställdes 2003 i ett nu utdött forum som ser ut som skit.

Citat:
Ursprungligen postat av deyy
Samtidigt måste man väl ifrågasätta folk som är så pass lata att dom inte orkar göra en enkel sökning på google.
Givetvis bidrar det till att forumet skräpas ner när folk gnäller att ts ska googla.
Men nog fan är det irriterande med frågor som tar max två sekunder att hitta,när det enda som krävs är en liten ansträngning.

Det är mentaliteten att folk vill få allt "serverat på ett silverfat" som gör folk irriterade.

Du är registrerad på forumet för att diskutera eller svara på frågor, precis som en läkare är utbildad till att kunna besvara frågor och utföra operationer. När jag går till läkaren och ställer honom frågan "Jag har följande symptom xxxxx, vad har jag för sjukdom?" så svarar han inte "Slå upp det i den här boken. Borde finnas i registret" utan han är utbildad för en sak och han ska svara "Jo, det verkar som att du har X eller X, men vi ska göra en grundligare undersökning för att få reda på vad det är." eller så besvarar han inte frågan alls och låter någon annan, möjligtvis kunnigare läkare/personal besvara frågan. På samma sätt fungerar forum, antingen så besvarar du frågan eller låter någon annan göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
Handlar väl egentligen om att folk har börjat ledsna på lata personer som faktikst inte kan göra något själv utan har blivit så jävla bekväma och förväntar sig att andra ska göra något åt dem. T.ex när man skapar en tråd så ligger en liknande tråd som berör samma ämne precis ovanför. Men man är lat och orkar inte söka information i tråden heller då tycker man att det är lättare att få en "egen" tråd.

Det är faktistkt inte så farligt att söka på google och det tar heller inte så lång tid. Jag menar då inte att man inte skall ställa en fråga eller något liknande men ibland förundras man över hur dumma vissa egentligen är.

Men nästan alla trådar i forumet kan besvaras med google sökningar, skulle alla börja använda google så skulle forumet dö ut, de enda trådarna som skulle kunna existera är möjligtvis de på aktuella brott och några andra enbart diskussionstrådar, men nästan alla (eller alla) frågeställningar och andra trådar kan besvaras med en google sökning.
Citera
2011-10-27, 17:09
Medlem
latjoisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Men nästan alla trådar i forumet kan besvaras med google sökningar, skulle alla börja använda google så skulle forumet dö ut, de enda trådarna som skulle kunna existera är möjligtvis de på aktuella brott och några andra enbart diskussionstrådar, men nästan alla (eller alla) frågeställningar och andra trådar kan besvaras med en google sökning.

Jag kan hålla med dig i vissa delar men jag säger inte att man bara ska söka på google men vissa saker är det bättre att göra en sökning istället för att skapa en ny tråd bara för att man är för bekväm för att söka. Men sedan finns det alltid folk som saboterar trådar med trams, OT och annat och då får man som skribent hjälpa till Mod genom att rapportera inlägg trådar.
Citera
2011-10-27, 17:24
Medlem
Kungensbordells avatar
Det är faktiskt sant som du säger. Varför slösar folk (även jag ibland) tid på att gnälla över en frågeställning på flashback? Alla här vet nog att det är trevligare att få svar från en riktig person än från en sökmotor även om det är smidigare att googla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in