2011-10-27, 15:00
Medlem
yulbrynners avatar
Finns massa namn som är förknippade med ett adjektiv eller ett substantiv, exempelvis Boll-kalle, Fläsk-fia, Flitiga Lisa och klot-johan.

Finns det en historia bakom dessa märkliga namn?

Framförallt, har de här personerna funnits?
Senast redigerad av yulbrynner 2011-10-27 kl. 15:08.
Citera
2011-10-27, 15:07
Medlem
petter eremitens avatar
Klot-Johan var en serie av Torvald Gahlin.
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Klotjohan

Med vänlig hälsning

Petter Eremiten
Citera
2011-10-27, 15:09
Medlem
epost72s avatar
Flitiga lisa är ett namn på en växt, översatt från latin antar jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flitiga_Lisa
Citera
2011-10-27, 15:31
Medlem
Kommer osökt att tänka på "Jocke me kniven" Eller han skara-bert.
Citera
2011-10-27, 15:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Många namn på företeelser är hämtade fråm Bibeln (Tomas tvivlaren, Judaskyss) eller någon mytologi (Akilleshäl) med symbolisk bakgrund. I vissa fall kan en direkt överföring ha skett med ett till språket anpassat namn. Det finns ju mängder med "namnuttryck": StannAnders, Hoppjerka, Viktigpetter, Skrytmåns...mfl.
Citera
2011-10-27, 16:14
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Flitiga lisa är ett namn på en växt, översatt från latin antar jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flitiga_Lisa

På engelska kallas den för Busy Lizzy och på latin heter den Impatiens walleriana:
Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Impatiens
These plants derives their scientific name Impatiens (Latin for "impatient") and the common name "touch-me-not" in reference to their seed capsules. When the capsules mature, they "explode" when touched, sending seeds several meters away.
Citera
2012-10-08, 16:29
Medlem
Carelesss avatar
Min lillebror kallade mig nyss 'månstråkig' (). Det fick mig givetvis att undra varför det heter tråkmåns. Finns det någon etymologiordbok man kan köpa där ute eller? För sökresultaten förstår jag mig inte ett dugg på.
Citera
2012-10-08, 17:51
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
... Det fick mig givetvis att undra varför det heter tråkmåns. ...
SAOB konstaterar bara att Måns är ett allmänt appellativ för dels en katt, dels en mansperson med vissa oönskade egenskaper.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/161/74.html#MÅNS

En lätt rasistisk tolkning är att Måns i själva verket avser en Mogens. Det senare namnet är vanligt i ett annat nordiskt land.
Citera
2012-10-08, 18:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Min lillebror kallade mig nyss 'månstråkig' (). Det fick mig givetvis att undra varför det heter tråkmåns. Finns det någon etymologiordbok man kan köpa där ute eller? För sökresultaten förstår jag mig inte ett dugg på.
Tråkmåns är ju ett substantiv av typen slarvmaja, piplisa, gnällfia, snuskpelle, grinolle etc. De betecknar en person som har en viss, negativ, egenskap, och bildas genom att en förled som beskriver egenskapen, vanligen en verbrot, läggs till en smekform av ett vanligt och traditionellt svenskt förnamn. Vilket smeknamn som använts till vilket verb tror jag är rent slumpmässigt, och jag tror alltså knappast att tråkmåns syftar på någon ursprunglig genomtråkig Magnus, lika lite som gnällfia behöver återgå på någon i sinnevärlden existerande särdeles gnällig Sofia.

De här konstruktionerna brukar vara belagda från slutet på 1800-talet - SAOB:s första belägg för just tråkmåns är från 1884.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
En lätt rasistisk tolkning är att Måns i själva verket avser en Mogens. Det senare namnet är vanligt i ett annat nordiskt land.
Måns är på svenska från början ett smeknamn till Magnus, och ingenting annat. Karl XII benämner ofta i sina brev sin general Magnus Stenbock som Måns Bock.
Senast redigerad av Hamilkar 2012-10-08 kl. 18:07.
Citera
2012-10-08, 18:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tråkmåns är ju ett substantiv av typen slarvmaja, piplisa, gnällfia, snuskpelle, grinolle etc. De betecknar en person som har en viss, negativ, egenskap, och bildas genom att en förled som beskriver egenskapen...

Du glömde den roligaste, tokfrans.

Icke desto mindre finns ju även de som pekar på egenskaper hos ting och väsen:

Latmask, gnällspik, charmtroll...etc.
Citera
2012-10-08, 19:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du glömde den roligaste, tokfrans.
Ja, det gjorde jag. Och jag glömde förmodligen bort det för att det inte är alldeles typiskt. Förleden är ett substantiv och ingen verbrot, och efterleden är visserligen ett namn, men ingen smekform, och heller inget traditionellt svenskt namn på samma nivå som Måns/Magnus, Maja/Maria, Fia/Sofia, Pelle/Per, Olle/Olof.

Men visst hör tokfrans till samma grupp.
Citera
2013-07-02, 20:21
Medlem
Viktigpetter

Vet någon mer om det ordet och främst då ursprunget.
Vem var denne "Petter" som tydligen var en s.k. "Besserwisser".
Eller var den ursprungliga betydelsen en annan än dagens?
Kanske var denne Petter väldigt kunnig om mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in