2011-10-27, 12:44
Medlem
Pungs avatar
Vi ska bjuda på middag på Halloween, och har surfat runt efter lämplig mat.

Problemer är att det mest är efterrätter och bakverk. Dessutom ser maten - om än kreativ - så inte direkt aptitlig ut. Tittar man på ingridienserna så fattar man också ganska snabbt att smakupplevelsen är sekundär efter det rent visuella. Hur gott är det egentligen med varmkorv formad till ett finger, med ett mandelflan som föreställer nagel och ketchup som liknar blod?

Vi vill ha mat som främst smakar gott och ska se gott ut. Både för vuxna och barn.

Till slut har vi bestämt oss för bandspagetti som vi färgar svart. Det blir lite rolig rys-känsla utan att smaken påverkas eller det ser oaptitligt ut.

Men nu letar jag efter någon god ost och skink-sås eller kyckling-sås som matchar bra visuellt med svart pasta. och främst ska vara riktigt gott (gillar banan och curry så gärna något med det).

Dessutom ska vi göra en sallad som vi tänkte dekorera med lite roligt. Här behöver jag också tips.

Tusen tack för all hjälp!
Citera
2011-10-27, 13:04
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Vi ska bjuda på middag på Halloween, och har surfat runt efter lämplig mat.

Problemer är att det mest är efterrätter och bakverk. Dessutom ser maten - om än kreativ - så inte direkt aptitlig ut. Tittar man på ingridienserna så fattar man också ganska snabbt att smakupplevelsen är sekundär efter det rent visuella. Hur gott är det egentligen med varmkorv formad till ett finger, med ett mandelflan som föreställer nagel och ketchup som liknar blod?

Vi vill ha mat som främst smakar gott och ska se gott ut. Både för vuxna och barn.

Till slut har vi bestämt oss för bandspagetti som vi färgar svart. Det blir lite rolig rys-känsla utan att smaken påverkas eller det ser oaptitligt ut.

Men nu letar jag efter någon god ost och skink-sås eller kyckling-sås som matchar bra visuellt med svart pasta. och främst ska vara riktigt gott (gillar banan och curry så gärna något med det).

Dessutom ska vi göra en sallad som vi tänkte dekorera med lite roligt. Här behöver jag också tips.

Tusen tack för all hjälp!

Kop svart pasta (fargad med blackfiskblack)

Gor en sas pa kraftstjartar och parmesan, servera med en aggula i ett halvt aggskal pa.

Klassiskt, vackert, gott.
Citera
2011-10-27, 13:06
Medlem
Jag kan starkt rekommendera denna kyckling curry variant till din svarta pasta.
http://www.recept.nu/1.185032/recept...e_med_currysas

Om du vill så kan den färg justeras med karamellfärg för att få en mer halloween passande orange färg.
Den är super god
Citera
2011-10-27, 13:23
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Kop svart pasta (fargad med blackfiskblack)

Gor en sas pa kraftstjartar och parmesan, servera med en aggula i ett halvt aggskal pa.

Klassiskt, vackert, gott.

Har frågat i affärena efter bläckfiskpasta men ingen har. Så vi blandade röd och grön karamellfärg vilket gjorde pastan svarta.

Låter smarrigt. Men kan du länka till ett recept?
Citera
2011-10-27, 13:24
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuffsaid
Jag kan starkt rekommendera denna kyckling curry variant till din svarta pasta.
http://www.recept.nu/1.185032/recept...e_med_currysas

Om du vill så kan den färg justeras med karamellfärg för att få en mer halloween passande orange färg.
Den är super god

Låter och ser gott ut. Men det är ju med ris till. Har du prövat med pasta?

Kan nämna också vi har mycket kantarell hemma. Så den använder vi gärna till något
Citera
2011-10-27, 13:26
Medlem
Man kan ju blanda svart och grön pasta. Ska ni göra egen pasta kan man enkelt göra med spenatvatten eller lite mer komlicerat med klorofyll. Till förrätt kan ni göra en röd tomatsoppa med dödskalletoasts till (stampa ut dödskallar (eller annat passande motiv) med en pepparkaksform, det finns massor av motiv att köpa på välsorterade köksbutiker eller har man tur hittar man billigt på loppis). När jag var på ett halloween party i USA hade de byggt ett fint "ben och köttorn" med revbensbjäll, kycklinglår, kycklingvingar, märg osv. Det såg läskigt ut men var smaskens.

Annars tycker jag att ni främst ska lägga energin på bordsdekorationerna. Det sätter stämningen mycket mer än utformningen på maten.
Citera
2011-10-27, 13:33
Medlem
Citat:
Låter och ser gott ut. Men det är ju med ris till. Har du prövat med pasta?

Kan nämna också vi har mycket kantarell hemma. Så den använder vi gärna till något

Ja jag har gjord denna flertalet ggr och då använt pasta till och har bara fått positiva gensvar.
Dock har jag aldrig haft kantareller till currysås så där vågar jag inte uttala mig.

Ska du få med kantarellerna på något vis så skulle jag nog gå på ost och skink-sås spåret istället.
Denna enkla variant med kassler brukar jag använda då http://mingodasida.blogspot.com/2009...-skinksas.html

Annars skulle säkert denna funka till er svarta pasta http://www.tasteline.com/Recept/baco...potatiskompott

Lycka till
Citera
2011-10-27, 13:50
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Har frågat i affärena efter bläckfiskpasta men ingen har. Så vi blandade röd och grön karamellfärg vilket gjorde pastan svarta.

Låter smarrigt. Men kan du länka till ett recept?

nej, sorry, jag anvander aldrig recept....men gor sahar:

Smalt smor i en panna, fras lite sjalottenlok. Sila av, hall i en kastrull. hall pa lite vetemjol sa det blir en smet, lat det frasa sa mjolsmaken forsvinner. Riv i cheddar och parmesan, tillsatt gradde, puttra forsiktigt. Klart. Kraftstjartarna lagger du bara ovanpa, kalla.
Citera
2011-10-28, 11:17
Medlem
Pungs avatar
Ok.

Det blev inte så många förslag. Men vi körde på kyckling i curry. Visserligen lät kräftstjärtar jäkligt gott, men vi kände inte för att göra separat mat till barnen. Dessutom är det lätt att få currysåsen orange. Det blir nog snyggt med svart pasta och organge kynglingrätt.

Fick inga förslag ang dekoration till salladen så vi köpte plastspindlar som får ligga som dekoration. Efterrätt blir en konditoribeställd spöktårta.

Monsterdricka till ungarna och ett vin med läskig etikett till vuxna. Samt öl med troll på etiketten.

Blir kanske ingen legendarisk halloween-middag men det kommer ivarjefall smaka gott och se aptitligt ut.

Tack för svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in