2011-10-27, 11:04
Medlem
Nu sitter jag i en situation där jag har ett abonnemang som är skrivet på en kompis. En skitgrej som hon hjälpte mig med. Men nu har jag varit borta ett tag missat denna räkning. Det finns risk att det leder till en prick.

Vad kan detta leda till? Juridiskt, ekonomiskt, vänskapsmässigt.
Citera
2011-10-27, 11:09
Medlem
Har den gått till Kronofogden?
Citera
2011-10-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyPa
Har den gått till Kronofogden?

Nej inte ännu och jag har pratat med dem så det är inga problem men om jag skulle missat detta, vilka konsekvenser får det?
Citera
2011-10-27, 11:11
Medlem
Mister-urbans avatar
1. Betala räkningen
2. Tala med henne
3. Säg upp abonnemanget
Citera
2011-10-27, 11:13
Medlem
Mister-urbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsarkivet
Nej inte ännu och jag har pratat med dem så det är inga problem men om jag skulle missat detta, vilka konsekvenser får det?

Hon skulle fått hem ett brev från Kronofogden med ett krav på betalning bara. Det anmaningen kan bestridas, men i det här fallet skulle det bara förhalat utslaget.
Citera
2011-10-27, 11:14
Moderator
v50s avatar
Citat:
Nu sitter jag i en situation där jag har ett abonnemang som är skrivet på en kompis. En skitgrej som hon hjälpte mig med. Men nu har jag varit borta ett tag missat denna räkning. Det finns risk att det leder till en prick.

Först så skickar telefonbolaget en eller ett par påminnelser, sedan går den till inkasso och om den ej betalas då så kommer den skickas vidare till kronofogden efter ett tag sedan när den hamnar hos kronofogden har man någon vecka på sig att betala annars får man en prick som är kvar i 3 år om jag minns rätt efter skulden är betald. Det betyder i klartext att din kompis inte ens kommer kunna ta ett telefonabonnemang under denna tid än mindre ett hyreskontrakt eller liknande så se till att betala snabbt som fan innan det går så långt.

Rent vänskapsmässigt så ska du inte bli allt för förvånad om hon säger upp kontakten med dig om det skulle gå så att det slutar med en betalningsanmärkning såvida ni inte är väldigt goda vänner.
Citera
2011-10-27, 11:40
Bannlyst
Ja med sådana polare behöver man ingen fiende.
Vore jag din polare vore all vänskap historia
Citera
2011-10-27, 13:04
Medlem
Om det är skrivet på kompisen borde denna inte få räkningar/påminnelser/inkassokrav och meddelande från KFM?
Citera
2011-10-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om det är skrivet på kompisen borde denna inte få räkningar/påminnelser/inkassokrav och meddelande från KFM?

Allting från inkasso/KFM skickas till den som abonnemanget är skrivet på, oavsett om någon annan står som fakturamottagare/användare hos fordringsägaren.
Citera
2011-10-27, 21:45
Medlem
Citat:

Hon får inte en prick för att räkningen inte betalas. Det kommere lite påminnelser och skit innan. Jag tycker att du ska ringa tjejen och berätta hur det är. Sen ska du ringa till bolaget och berätta att du har missat en räkning men att du betalar den direkt. Har du tur så slipper du påminnelseavgiften.

När jag har missat en räkning och ringts så sent som 3-4 dagar efter förfallodatum har jag klarat mig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in