2011-10-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Att de pluggar 12 timmar per dag betyder väl inte att de måste plugga 12 timmar per dag? De skulle kunna vara osäkra på sin kunskap så de överpluggar.

Ja, såklart kan det vara så.
Citera
2011-10-27, 12:02
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematicum
Jag har fått känslan av att svårighetsgraden på olika civilingenjörsutbildningar är totalt överdriven.

Jag har nu studerat 2 år på två olika civilingenjörsutbildningar på olika universitet (är inne på min 5:e termin) i landet och känner att jag max har behövt plugga med ett genomsnitt på ungefär 8h om dagen (timmarna på universitetet inräknade, ofta blir dagarna 8-17 med en timmes lunch) och har då också fått högsta betyg i princip alla kurser. Visserligen har jag haft det relativt lätt men att civilingenjörsutbildningarna skulle vara svårare än t.ex. läkareutbildningen känns som totalt bullshit.

De flesta som jag pluggat med verkar inte gilla matematik (finns såklart ett fåtal undantag) och det är ju dom som tycker att det är kämpigt, och det förstår man.. det blir ju svårt att koncentrera sig om man inte trivs med ämnena. Jag tycker inte civilingenjörsutbildningen this far är mycket svårare än gymnasiet... det är dock MYCKET roligare!

Hursomhelst, är det någon annan som känner likadant? Att civilingenjörsutbildningarnas svårighet i "folkmun" är helt överdriven? Kan det vara så att folk som flyttat hemifrån inte klarar att sova, äta bra och därmed får problem med koncentrationen och därmed också inte klarar kurserna? Att folk kanske har bristande kunskaper inom matematik?

Vad tror ni?

8 timmar per dag i genomsnitt är dock inte så lite om du menar 8 st effektiva timmar. Det finns många som klarar sig med mindre tid än så.

Det där sista om matematikkunskaper är jag övertygad om.
Citera
2011-10-27, 12:04
Medlem
Dest88s avatar
Håller helt med dig TS. Tycker man matte är kul och är någorlunda intelligent så är civing inte alls särskilt svårt (även om det är väldigt tungt vissa perioder). De som ofta vill framhäva hur svår civing är brukar inte vara de vassaste precis.. Dock om man jämför civing med andra utbildningar tror jag helt klart civing kommer ligga bland de som har högst svårighetsgrad. Sen varierar det iofs en del mellan olika program, men den diskussionen tänker jag inte gå in på.
Citera
2011-10-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
8 timmar per dag i genomsnitt är dock inte så lite om du menar 8 st effektiva timmar. Det finns många som klarar sig med mindre tid än så.

Det där sista om matematikkunskaper är jag övertygad om.

Nej! 8 timmar är en jäkla massa plugg. I vissa perioder pluggar jag mindre och andra mer ... men visst, 8:a effektiva timmar hinner man göra underverk på.

Jag har gått på ett universitet (också civing) där man försökte få med så många som möjligt... dvs man förenklade istället för att ta vara på dom som var bättre. Detta var oerhört frustrerande för mig (en av anledningarna till att jag bytte till en av de bättre tekniska högskolorna i Sverige). Bör man inte istället HÖJA svårighetsgraden och få bort alla idioter som "hatar matematik"?

Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Håller helt med dig TS. Tycker man matte är kul och är någorlunda intelligent så är civing inte alls särskilt svårt (även om det är väldigt tungt vissa perioder). De som ofta vill framhäva hur svår civing är brukar inte vara de vassaste precis.. Dock om man jämför civing med andra utbildningar tror jag helt klart civing kommer ligga bland de som har högst svårighetsgrad. Sen varierar det iofs en del mellan olika program, men den diskussionen tänker jag inte gå in på.

Tackar! Varför är det så här? Är det för att många icke-smarta börjar plugga civing. eller är det bara pga att folk inte egentligen är intresserad av de ämnen dom läser utan bara vill ha en bra lön och en utbildning? Känns som ett jäkla slöseri på år.
Citera
2011-10-27, 12:42
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Tackar! Varför är det så här? Är det för att många icke-smarta börjar plugga civing. eller är det bara pga att folk inte egentligen är intresserad av de ämnen dom läser utan bara vill ha en bra lön och en utbildning? Känns som ett jäkla slöseri på år.

Jag tror det finns många som tycker som du och jag, fast det är inte de som låter högst precis. Jag tror man uppfattas som lite dryg om man skulle påstå att ens utbildning är lätt att glida igenom, när vissa kämpar för att inte kugga en kurs. Tror en del har med förkunskaper att göra. Har man dåliga förkunskaper och inte klarar första mattekursen, så kommer det ge en dominoeffekt genom hela utbildningen.
Citera
2011-10-27, 12:43
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Nej! 8 timmar är en jäkla massa plugg. I vissa perioder pluggar jag mindre och andra mer ... men visst, 8:a effektiva timmar hinner man göra underverk på.
Det var ju det jag sa. Att 8 timmar är ganska mycket.
Citat:
Jag har gått på ett universitet (också civing) där man försökte få med så många som möjligt... dvs man förenklade istället för att ta vara på dom som var bättre. Detta var oerhört frustrerande för mig (en av anledningarna till att jag bytte till en av de bättre tekniska högskolorna i Sverige). Bör man inte istället HÖJA svårighetsgraden och få bort alla idioter som "hatar matematik"?
På vilken nivå högskolans personal väljer att lägga nivån är upp till dem. Följden blir ju att skolans rykte devalveras och utbildningens rykte förlorar i status, vilket är beklagligt.
Det finns ingen anledning till att göra extremt svåra tentor enligt mig, d.v.s den typ av tentor som kanske bara 5% av studenterna klarar. Samtidigt skall man inte göra det för enkelt av ovanstående anledning. Kan du visa exempel på att det är enklare på de mindre tekniska högskolorna? Linköpings tekniska högskola, som väl får betraktas som liten och avsides i jämförelse med KTH och Chalmers, har väldigt svåra mattetentor vad jag vet.
Citera
2011-10-27, 12:43
Medlem
Svårhetsgraden är inte särskilt svår, men ansträngningen för att lyckas är hög.
Man måste spendera mycket tid med plugget, det betyder inte att det är svårt. Man måste ta sig tid för att allt ska sjunka in och för att man själv ska få bygga upp en förståelse för varje kurs.

Det har ingenting med svårighetsgrad att göra IMO.
Det svåra är helt enkelt att tvinga sig själv att sitta med matten, eller vad man nu pluggar.
Citera
2011-10-27, 12:55
Medlem
Drozds avatar
Det diffar nog väldigt mycket mellan olika linjer och ffa. olika högskolor. Just F tror jag kan vara hyfsat "enkel" om man har mycket lätt för matte. Det är bara att gratulera TS till begåvningen!

Jag gick delar av molekylär bioteknik i Uppsala. Det var rejält med plugg, men så hade vi ju mycket labbar också. Just de digra labbarna gav ganska usel utdelning i studiepoäng, krävde ofta heldagsnärvaro samt en massa förberedelser och labrapportskrivande. Vissa labbar var man tvungen att göra om ifall det gick snett. Biokemi är också ett ämne som, utöver att vara teoretiskt rätt svårt, även kräver en hel utantillkunnande.

Sen hade vi ju också en massa hållf, mek, numme, mat stat, matte, fysik, datavetenskap och andra klassiska ingenjörsämnen.

Sammanfattningsvis var det pluggigt som tusan.
Citera
2011-10-27, 12:58
Medlem
Tratts avatar
Ts, du kommer direkt ifrån gymnasiet och klagar på att grunken är lätt? Du lär ha börjat med linjär algebra, som inte är den svåraste mattekursen.

https://www.flashback.org/sp32607370

Du hackar även ner på Högskoleingenjörer? Redan, ingen matte-kurs du läst kommer de inte att läsa.

Har du haft 1 tenta? Och ett par duggor?
Citera
2011-10-27, 13:00
Medlem
sp3tts avatar
Det är väl snarare folks dumhet som är underdriven, om man ska vara lite cynisk.
Citera
2011-10-27, 13:04
Medlem
Det finns en annan tråd, som startades för längesedan, där trådstartaren påstod sig ha 80 i IQ och plugga till civilingenjör. Kan en sådan träskalle klara utbildningen, så är nog svårighetsgraden överdriven generellt.
Citera
2011-10-27, 13:12
Medlem
Är man intresserad av ett ämne så blir det avsevärt enklare att förkovra sig inom det ämnet jämfört med ett totalt ointressant ämne även om ämnena ur ett statistiskt perspektiv kräver lika stor genomsnittlig studieinsats för en större grupp elever. Dvs gillar du matte så b.ir det lätt för dig men därmed inte lättare för andra. Det borde du begripa från början istället för att starta en skryttråd. Vidare så är det stort spann mellan teknisk fysik/elektro och övriga civ ing utb. Vidare så är de två första åren mer att betrakta som förberedelse inför resten av utbildningen. Matten du lärt dig får du då använda som vertyg mer tillämpat, iallafall på tekn. fysik. Går du t ex i-linjen så kan du lalla vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in