2011-10-27, 16:36
Medlem
Kan det kanske vara så att det behövs mer tid för att utreda, samla bevis och besluta vilka brott mot dottern mannen ev. kan åtalas för? Bidragsbrotten kanske är enklare och därför börjar man med dem. Det går väl bra att lägga till åtalspunkter, eller väcka åtal senare för fler brott?

Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Nej, jag har aldrig (vad jag vet) träffat en kvinna som jobbar på socialen. Du verkar ha träffat desto fler. Får man lov att fråga varför du hänger på soc. (och vet att de är de dummaste kvinnfolk som finns)?

----------------

Det här med att flickan inte fick gå i skolan förstår jag inte. Skolplikten gäller väl även om man är funktionshindrad?
Det måste väl bero på hur grava funktionshindren är. Om det bedöms att man inte skulle ha något utbyte alls av skola eller särskola kan man nog komma undan skolplikten.

Jag känner för övrigt en kvinna som jobbar på soc. Har aldrig sett henne i palestinasjal eller med en mörk man. Tycker inte heller hon är kärringaktig. Jag är däremot ganska säker på att jag vid vissa tillfällen sett henne dricka vin och det är inte alls omöjligt att hon röstar rött.

Citat:
Ursprungligen postat av lammern
Psykiskt sjuk = Funktionshindrad?
Brukar du se många psykiskt sjuka i våra skolor?

Av beskrivningen (det lilla jag läst iaf) verkar det väl inte direkt som om det var någon psykisk sjukdom hon fejkade? Snarare något mentalt handikapp.

Citat:
Ursprungligen postat av lammern
Jag hade inga problem att hitta ett frågetecken till varje fråga i det aktuella inlägget.
Citera
2011-10-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Münchhausen by proxy

"Den sjuke, vanligen en förälder, använder företrädesvis sina barn som ställföreträdande sjukdomsbärare.[1] Münchhausen by proxy anses vara den mest dödsbringande formen av barnmisshandel som är känd idag"

Med andra ord borde mannen bli åtalad för barnmisshandel med. Fattar inte vad rättsystemet tänker med? Jag som lekeman känner till detta, är det verkligen inte så att ingen på åklagarmyndigheten tänkt samma tanke som jag?

Münchhausen by proxy leder ju till att föräldern verkligen skadar barnen för att få fram "symtom", kanske förgiftar dem t ex, de blir utsatta för (kanske smärtsamma) undersökningar och provtagningar helt i onödan, tror kanske själva att de är döende i någon svår sjukdom, de får mediciner (kanske med risker och biverkningar) de inte behöver osv. Detta är så klart farligt för barnet.

Om pappan däremot lyckats övertala dottern att själv fejka ett funktionshinder har hon förmodligen inte blivit utsatt för sådana risker, så jag tycker inte alls det är samma sak (därmed inte sagt att det på något vis är acceptabelt).
Citera
2011-10-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Jag hade inga problem att hitta ett frågetecken till varje fråga i det aktuella inlägget.

"Får man lov att fråga varför du hänger på soc." Jag vet inte var du hittar ett frågetecken där.

OnT: Det är skandal att det ska vara så lätt att förskingra miljontals kronor från oss skattebetalare. Det sjuka är ju att det inte ens är undantag vi pratar om, det verkar ju vara en hel industri. Den andra skandalen består i att pappan klarar sig undan med åtal enbart för förskingringen, det är ju ett klart fall av psykisk misshandel och rena övergrepp på både dotter och fru. Frun vet man ju inte huruvida hon också var med på noterna, eller om hon gjorde det för att mannen kontrollerat henne, men i dotterns fall är det ju glasklart att hon är ett offer.
Citera
2011-10-27, 17:11
Medlem
Detta blir drygt 3500kr/dag efter skatt till pappan. Vad skall alla dessa pengar räcka till om fallet varit äkta? ("fått ut 25000 kr/vecka")
Senast redigerad av internet 2011-10-27 kl. 17:19.
Citera
2011-10-27, 17:13
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Det är ju inte helt säkert att drivkraften varit girighet. Kanske pengarna blev en sekundär vinst för en redan sjuk man? Skitsamma dock, vi kan inte sia om mannens psykiska tillstånd innan rättslig undersökning.

Barnmisshandel är det dock oavsett mannens motiv!

Om man ska dra någon lärdom av det här fallet så vettefan om vi kan det efteråt heller. Vilket sjukt fall. Vilka as det finns.
Citera
2011-10-27, 17:35
Medlem
lonelyonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Min teori är att pappan är konstnär som ska söka in på Konstfack nästa år och att han är inspirerad av Anna Odell

Visst hade man hoppats att slöseriet med skattepengar hade slutat då Odell skrevs ut från sin låtsaspsykos, dvs hennes "examensarbete".

Men nej. Självklart var skattefinansierade Akademiska Hus tvungna att ha en konsttävling, vari Anna Odell dels fick sitt verk (patientjournaler utskrivna på genomskinliga glasskivor) "uppfört" gratis (?). Därmed hade hon också chansen att vinna ett stipendium på 50 000 kr. Jag har inte lyckats googla fram vem som vann detta, men det skulle inte förvåna mig om det gav det till henne - med tanke på att de var dumma nog att uppföra hennes "verk".

Ett annat "verk" med chans att vinna 50 000 kr var ett vanligt rastplatsbord ställt i vatten.

http://www.akademiskahus.se/index.php?id=457&lNewsID=994

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/akademiska_hus_ab/pressrelease/view/unga-konstnaerer-skapar-kreativ-kunskapsmiljoe-354250

Helt plötsligt känns Ganna "prisvärd".
Citera
2011-10-27, 17:35
Medlem
PWallenbergs avatar
Måste ändå säga att jag är imponerad av den kreativitet som denna pappas ärt-hjärna faktiskt producerat.
Det finns dock mer att önska om den respekt mot det svenska välfärdsystemet han visar oss som betalar skatt varje månad!

Där jag bor ska man spara in 10 Mkr under nästa är inom äldreomsorgen. Det ska finansieras genom personalnedragningar och "effektivisering".

Denna flicka har kostat ungefär 1/8 av vad som ska sparas i en hel kommun under nästa år!

Två saker hoppas jag nu på:
1. Att läkaren som bedömt flickans hälsa får några väl riktade frågor från polisen om hur detta lilla misstag kan ha fått uppstå!

2. Att denna pappa för evigt utvisas ur landet och aldrig aldrig mer får möjlighet att ta del av vårt skattefinansierade välfärdsystem

Bra jobbat av polis/f-kassa som tillslut nålade fast jävlen
Citera
2011-10-27, 18:03
Medlem
Sperssons avatar
Fusk med assistansersättningar är mycket vanligt.
Med vanligt menar jag att minst 10 fall avslöjats bara i år.
Beloppen handlar ofta om flera miljoner.

Hoppas också att läkarna som ställt diagnos får sina straff. Inte bara den kreativa familjen som utnyttjat det svenska trygghetssystemet.
Citera
2011-10-27, 18:04
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
I fjol krävde myndigheten tillbaka totalt 316 miljoner kronor i olika former av ersättning. De tre första kvartalen i år har 194 miljoner krävts tillbaka, enligt en färsk intern rapport som TT tagit del av. Troligen kommer totalsumman att bli lägre i år, bedömer Höglund. Det handlar delvis om att Försäkringskassan under 2010 gjorde kontroller som gav mycket pengar per ärende.

Skulle bli högeligen förvånad om mer än småpotatis kan återtas av de där miljonerna.
De pengarna är redan väl placerade i respektive hemländer, och oåtkomliga för svenska myndigheter.
Citera
2011-10-27, 19:14
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Ja detta verkar ha varit rena industrin på 00 talet att antingen ta hit invalider eller försöka få sina ungar klassade som det så de kan vara vårdare med lön åt sina egna barn.

Nu när det börjar fattas pengar så vips undersökningar och de kan stoppa en massa utbetalningar.

Är man förvånad att det är MENA ? nej inte särskilt förvånad att det inte bluffarna blivit synade innan ?
lite men inte mkt enda motiveringen att ifrågasätta verkar ju vara att kassan snart är slut på kommunerna att i ett slag spara kommunen 3-4miljoner per år är ju inte fel.

Det som är lite tragiskt är de fall där MENA verkligen har efterblivna barn och de kan nog titta i månen efter att få pengar efter alla dessa här skandaler.
Citera
2011-10-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acustic
Stulen barndom minst sagt.
Jag undrar hur pappan och mamman är konstruerade,
och även vad de ska ha använt dessa stora summor till,
motivet alltså.
De har badat i pengar, lyxliv eller spel kanske?

Ps. Från Sydsvenskan:"Nu visar en utredning att hon sannolikt har en hög funktionsnivå. Åklagare väntas snart väcka åtal vid Malmö tingsrätt mot pappan för grovt bedrägeri och bidragsbrott".

Kan inte åklagaren hitta fler åtalspunkter?

Redan åtalspunkterna visar att detta icke är någon Nordbo! Hade det varit en Svensk hade pressen skyltat med namn direkt! Det rör sig om människorov, vad har vi för rättsväsen????
Citera
2011-10-27, 19:49
Medlem
1. Ingen åtalspunkt för Fritzlande? Det måste vara ett misstag i rapporteringen eller så kommer det får man ju hoppas.

2.
100 000 i MÅNADEN!?!?

Det här ger ju folk incitament att adoptera någon och slå denne i huvudet med hammare. typ

Kalla mig egoistisk, men ska skattebetalarna stå för sånna här enorma summor verkligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in