2004-12-21, 18:31
Medlem
Iceys avatar
Jag har under ett tag funderat på vilka som anses farligast i trafiken om man bortser drogpåverkade. Ungdommar som precis fått körkort dem kör fort och stylar slutar med att dem skrotar sina bilar men bör lära av dess misstag och lär sig köra. Gamlingar som ligger 20-30 km/h under hastighetsbegränsningen. Dem får folk sura och då gör dem tokiga omkörningar och sånt kan sluta me frontalkrockar. jag anser att man borde få omprov på körkort när man penisioneras. vad skapar mest olyckor och vad tycker ni?
Citera
2004-12-21, 18:40
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icey
Jag har under ett tag funderat på vilka som anses farligast i trafiken om man bortser drogpåverkade. Ungdommar som precis fått körkort dem kör fort och stylar slutar med att dem skrotar sina bilar men bör lära av dess misstag och lär sig köra. Gamlingar som ligger 20-30 km/h under hastighetsbegränsningen. Dem får folk sura och då gör dem tokiga omkörningar och sånt kan sluta me frontalkrockar. jag anser att man borde få omprov på körkort när man penisioneras. vad skapar mest olyckor och vad tycker ni?

Kombinationen är nog värst, saktakörande pensionärer och galna ungdomar kan nog samarbeta till ganska många olyckor. Gamlingen kör sakta, ungdomen blir otålig, och sedan pang.
Citera
2004-12-21, 18:51
Medlem
BigDukes avatar
Unga killar, gärna nya medborgare som ska visa upp sin merca eller bmw för polarna. Skiter i allt och alla, kör om på insidan på motorvägen osv...
Citera
2004-12-21, 20:08
Medlem
icys avatar
Undrar hur ofta olyckor sker med taxichaufförer, inte så ofta man hör om det, men är det någon som skiter i regler så är det dem.
Citera
2004-12-21, 20:48
Medlem
jobes avatar
Flyttar till fordon
Citera
2004-12-21, 20:51
Moderator
Sun Rulers avatar
Man läser ju ofta om att ungdomar har inte råd att ta körkort och det dröjer längre och längre innan folk tar körkort. Borde detta inte leda till att fler tar körkort vid en ålder då de förhoppningsvis uppnått en viss mognad. Detta i sin tur borde resultera i att gamlingar är de värsta trafikanterna...
Citera
2004-12-21, 20:52
Bannlyst
Killar under 25, om man får fråga försäkringsbolagen. Speciellt när det gäller mc.
Citera
2004-12-21, 21:16
Medlem
Subb[a]s avatar
Skulle nog påstå att det är dom som kör 40 på 50 väg eller 50 på 70 väg... dom kan fan driva en till vansinne. Speciellt om man inte har läge att köra om och bråttom...
Citera
2004-12-21, 21:20
Medlem
Det är väl en lätt fråga att svara på? Det är väl bara att kolla olycksstatistiken!

Det är ju inte helt utan anledning som försäkringen är dyrare för killar under 25, försäkringsbolagen vet att hålla i sina pengar!
Citera
2004-12-21, 22:00
Medlem
Iceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Det är väl en lätt fråga att svara på? Det är väl bara att kolla olycksstatistiken!

Det är ju inte helt utan anledning som försäkringen är dyrare för killar under 25, försäkringsbolagen vet att hålla i sina pengar!

frågan är sen hur mycket folk tänker på dessa gamlingar. tänker man mer på saken än dem har haft körkort länge och kan nog hantera att köra och dem kör lungt och defensivt. jo men visst dem i sig kanske faktiskt inte är farligast i trafiken men av att dem leder andra till vansinne så dem krockar med andra så har dem nog en stor del av det hela med i spelet. att sedan kolla på olyckstatistiken så ser man inte att gamlingarna krockar. Men som icy sa blir nog kombinationen farligast för ungdommarna har förmodligen minst tålamod att sitta bakom en sån där.
Citera
2004-12-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icey
frågan är sen hur mycket folk tänker på dessa gamlingar. tänker man mer på saken än dem har haft körkort länge och kan nog hantera att köra och dem kör lungt och defensivt. jo men visst dem i sig kanske faktiskt inte är farligast i trafiken men av att dem leder andra till vansinne så dem krockar med andra så har dem nog en stor del av det hela med i spelet. att sedan kolla på olyckstatistiken så ser man inte att gamlingarna krockar. Men som icy sa blir nog kombinationen farligast för ungdommarna har förmodligen minst tålamod att sitta bakom en sån där.

Jo naturligtvis har du rätt i det du säger. Gamla kan ORSAKA olyckor utan att det syns i statistiken eftersom de kan provocera fram omkörningar etc.

Höll på att braka in i en idag.

Låg efter en mycket välpolerad gammal 760 som körde misstänkt långsamt, 40-45 på 50 väg. Det ledde såklart till att jag låg ganska nära och muttrade svordomar för mig själv.

Väl halvvägs genom en rondell STANNAR han bilen för att släppa fram någon som ville IN i rondellen... Helt oväntat! Jag tappar tålamodet, hänger mig på tutan och gör en specialomkörning.

Gammal gammal farbror med en liten tant bredvid.
Kanske fanns inte rondeller när han tog körkort så han trodde högerregeln gällde!?
Citera
2004-12-21, 22:16
Medlem
Citat:
körde misstänkt långsamt, 40-45 på 50 väg.
Nämen, menar du att han låg i 45 på en 50-väg?! Såna borde ju inte få ha körkort!

Citat:
Väl halvvägs genom en rondell STANNAR han bilen för att släppa fram någon som ville IN i rondellen... Helt oväntat! Jag tappar tålamodet, hänger mig på tutan och gör en specialomkörning.
Det är precis såna som du som är helt jävla livsfarliga i trafiken. Ta ett djupt andetag och lugna ner dig lite så mår vi alla lite bättre.

Det är de som inte har tålamod med sina medtrafikanter som är farligast. Om alla hade tagit det lugnt och haft överseende med varandra så hade olycksantalet varit mycket lägre.

Edit: För övrigt är jag 18 med ett två veckor gammalt körkort, och visst kan jag bara tala för mig själv, men jag är väldigt försiktig i trafiken. Men det är nog ett kvinnligt drag, min jämnårige kusin fick för sig att han skulle rejsa mot en epa i 90 km/h (overkill, någon?) och blev av med lappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in