2011-10-26, 13:33
Medlem
napsterspys avatar
Jag har skaffat mig sambo och vill dela samtliga utgifter så som hyra,försäkring och mat.
Tanken är att vi ska ha ett gemensamt konto där vi sätter in klump summa varje månad som vi kan använda sen till betalningar och inköp.

Finns det några banker där man kan ha ett extra konto och två bankkort ?
Hur löser ni eran gemensamma utgifter?
finns det redan tråd om det så får ni gärna länka mig ditt.
Mvh Napster
Citera
2011-10-26, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Jag har skaffat mig sambo och vill dela samtliga utgifter så som hyra,försäkring och mat.
Tanken är att vi ska ha ett gemensamt konto där vi sätter in klump summa varje månad som vi kan använda sen till betalningar och inköp.

Finns det några banker där man kan ha ett extra konto och två bankkort ?
Hur löser ni eran gemensamma utgifter?
finns det redan tråd om det så får ni gärna länka mig ditt.
Mvh Napster

Självklart finns det banker som gör att man kan ha extra konto och två bankkort. Skulle tro att alla banker kan det. I alla fall alla våra storbanker. Nackdelen är väl att du får betala extra avgifter för varje kort. Annars får du ha hur många kort du vill. (250kr)

Gemensamma utgifter sköter du som du säger, starta upp ett gemensamt konto. Kanske flera? Ett för räkningar, ett för nöje, ett för semester etc. Konton kostar ingenting. Nackdelen är väl att båda måste vara på banken och skriva på... både när ni startar och om ni väljer att avsluta.

Funderat något om ni ska ha rätt att ta ut pengarna var för sig eller gemensamt.

Lycka till.
Citera
2011-10-26, 14:07
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Självklart finns det banker som gör att man kan ha extra konto och två bankkort. Skulle tro att alla banker kan det. I alla fall alla våra storbanker. Nackdelen är väl att du får betala extra avgifter för varje kort. Annars får du ha hur många kort du vill. (250kr)

Gemensamma utgifter sköter du som du säger, starta upp ett gemensamt konto. Kanske flera? Ett för räkningar, ett för nöje, ett för semester etc. Konton kostar ingenting. Nackdelen är väl att båda måste vara på banken och skriva på... både när ni startar och om ni väljer att avsluta.

Funderat något om ni ska ha rätt att ta ut pengarna var för sig eller gemensamt.

Lycka till.

Jag har mailat till min swedbank och de hade annan svar.
Att jag måste göra fullmakt på mitt konto till tjejen och det är inte vad jag ute efter.
Citera
2011-10-26, 14:10
Medlem
svampgaffels avatar
Funkar fint på Danske Bank. Det är dessutom kostnadsfritt med både kort, kreditkort och extrakort.
Citera
2011-10-26, 14:19
Bannlyst
Citat:
Jag har mailat till min swedbank och de hade annan svar.
Att jag måste göra fullmakt på mitt konto till tjejen och det är inte vad jag ute efter.

Självklart går det att göra en fullmakt över ditt gamla konto.

Trodde ni ville öppna upp ett/flera gemensamma? nya....

Nackdelen med fullmakt är väl att du kan upphäva fullmakten när som och ta alla era pengar. Inga problem för dig kanske? men kanske lite halvjobbigt för tjejen...

Har själv jobbat på bank, så du är välkommen att fråga om du undrar något...
Citera
2011-10-26, 14:24
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Självklart går det att göra en fullmakt över ditt gamla konto.

Trodde ni ville öppna upp ett/flera gemensamma? nya....

Nackdelen med fullmakt är väl att du kan upphäva fullmakten när som och ta alla era pengar. Inga problem för dig kanske? men kanske lite halvjobbigt för tjejen...

Har själv jobbat på bank, så du är välkommen att fråga om du undrar något...
Jo jag vill ha ett nytt konto där två kort är bundna till.
Om jag förstår så betyder fullmakt att tjejen kommer tillgång till min redan befintliga konto jag har?
Jag vill ha separat konto som inte belastas av lön,csn,andra inkomster utan enbart där vi två sätter in pengar.

Svampgaffel ska kika på danske banken,tack =)
Citera
2011-10-26, 14:29
Bannlyst
Citat:
Jo jag vill ha ett nytt konto där två kort är bundna till.
Om jag förstår så betyder fullmakt att tjejen kommer tillgång till min redan befintliga konto jag har?
Jag vill ha separat konto som inte belastas av lön,csn,andra inkomster utan enbart där vi två sätter in pengar.

Svampgaffel ska kika på danske banken,tack =)

Exakt om du ger henne en fullmakt över ditt nuvarande konto så har hon ju fullmakt över hela kontot.

Du har tre alternativ:
1. Lägg upp en fullmakt över ditt nuvarande konto.
2. Starta upp ett nytt konto i ditt namn och lägg upp en fullmakt för det kontot.
3. Starta upp ett gemensamt konto tillsammans. (krävs dock att båda är på banken samtidigt, oftast)

Om du planerar på att byta bank till Danskebank kan du räkna med att de vill ha dina bolån och allt ditt engagemang i deras bank, vilket kan bli lite krångligt om man är trött av sig.
Citera
2011-10-26, 14:37
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Exakt om du ger henne en fullmakt över ditt nuvarande konto så har hon ju fullmakt över hela kontot.

Du har tre alternativ:
1. Lägg upp en fullmakt över ditt nuvarande konto.
2. Starta upp ett nytt konto i ditt namn och lägg upp en fullmakt för det kontot.
3. Starta upp ett gemensamt konto tillsammans. (krävs dock att båda är på banken samtidigt, oftast)

Om du planerar på att byta bank till Danskebank kan du räkna med att de vill ha dina bolån och allt ditt engagemang i deras bank, vilket kan bli lite krångligt om man är trött av sig.

Heh har ingen bolån, bara skulder från csn än så länge och det kan de ta
Kan man starta nytt konto på swedbank och vad blir kostnad för två kort? har du någon susning m det?
Det här med två konto är något nytt för mig, inte så insatt.
Tack för dina svar
Citera
2011-10-26, 14:51
Bannlyst
Citat:
Heh har ingen bolån, bara skulder från csn än så länge och det kan de ta
Kan man starta nytt konto på swedbank och vad blir kostnad för två kort? har du någon susning m det?
Det här med två konto är något nytt för mig, inte så insatt.
Tack för dina svar

Ett konto behöver du aldrig betala för. Det du får betala för är korten. Skulle chansa på att 250kr/år. Har din sambo Swedbank? Man kan alltid diskutera priserna på kort. Om du tex säger att du kan tänka dig att börja sparar kanske du får korten gratis.

Gå in på ett Swedbankkontor nu i dagarna, helst båda två så hjälper de dig i kassan.
Citera
2011-10-27, 13:21
Medlem
vill du bara ha 2 kort så är det bästa Okq8. Gratis samt att du/ni får bonus överallt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in