Citat:
Hur tänker du nu?
Hur ska du göra med lönen? Hur tänker du betala dina räkningar. Det blir dyrt att betala räkningar kontant.
Enklast att byta bank. Finns flera som är bättre än swedbank (kanske alla förutom nordea)
Gå in på en bank som du tycker motsvarar dina krav och behov. De fixar allt med den gammla banken. Lätt och smidigt.
Va väl inte riktigt det jag ville diskutera men om det är så intressant så har jag ett konto hos Forex. Men om jag ska elt enkelt bara flytta pengarna till dem så kan jag inte visa mitt missnöje och problematisera kontantlösheten hos swedbank.
Citat:
...
Varför måste du fråga någon innna du ska köpa något? Är du inte myndig? [
Det var inte så jag menade, utan ville mer belysa mellanleden man går via när man handlar med kortet/telefonen, ...det finns för mycket lobbyism och korruption redan så det är på gott och ont med massa mellanleder som ska lägga sig i andra människors affärer. Sen är det ju nice med cash: känslan, översikten, och det funkar när det är solstorm eller strömavbrott!
Citat:
Det är väl bra att man försvårar för kriminella och terrorister? Hur ofta drabbar detta en? Hur ofta tar en vanlig svensson ut massa pengar i kontanter?
Stat och bank kan för mig lika gärna vara synonym till "kriminella och terrorister"... jag är ingen Svensson som dogmatiskt tror på samhällets system och lagar ska vara övernaturligt gynnade för människan! Jag är häller ingen som vill finansiera några svartlistade organisationer. Men jag vill visa banken att kontanter fortfarande är ett giltigt värdepapper som ska skal accepteras vid transaktioner, dem måste ju få lida av sina egna beslut, dem får inte komma och tro att de kan ha en sån makt i vår hushållning! Jag har inga bolåneskulder hos dem så dem kan väl lämna mina pengar ifred åtminstone!
Jag tycker att det är sjukt obegripligt att jag inte kan tömma mitt konto när jag har rätt till det, det är ju tur att Forex fortfarande bedriver kassaservice, deras image är ju fortfarande som man tänker sig en bank ska va!
Nu kanske jag bara gnäller i onödan har ju inte orkat gå till banken fråga än men
kom inte och kommentera vad jag har för mjöl i påsen! jag köper bröd på konsum med cash!