2012-03-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kanske.
En slutsats är iaf att du inte tänkt efter ordentligt.
Eller så fuskar du medvetet.
Varför räknar du med hela sveriges befolkning?
Dina siffror vore intressanta om du tagit med män i åldern 15-64 år.
Slår man ut det som du gör får man man med både nyfödda barn och halvdöda gamlingar och dessutom kvinnor.

Enligt wikipedia [1] finns det 2911730 stycken män som är mellan 15 och 64 år.
Du räknar med 18% invandrare.
Då får man 521046 stycken män av utländsk härkomst i åldern 15-64 år.
Samt 2390684 svenska män.

Nu delar vi igen:
147/2390684 = 0,00614887
166/521046 = 0,03185899

Alltså:
99,994 av svenskarna våldtar inte.
99,968% av invandrarna våldtar inte.

Fortfarande små siffror och din slutsats är korrekt, dvs de flesta våldtar inte.
Man kan dock konstatera att du möjligtvis räknar eller tänker illa.

[1] http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

Då jag redan sedan första sidan retat mig på det fjantiga försöket med räkneexempel påvisa hur få invandrare som verkligen våldtar missade jag denna uträkning. Självklart skall detta med kön och ålder vägas in.

Enligt de siffror jag fick ut på SCB bestod Sveriges befolkning 2010 av 9340682 innevånare. Varav 1384929 är utlandsfödda(samma som aftonbladet m.fl klassar som invandrare)
Alltså 14,82% invandrare.

2911730 * 0,1482 = 431518

anmälda våldtäkter 5860, invandrare stod för 53% = 3105,8

3105,8 / 431518 = 0,7197%

Självklart kan man alltid gömma sig bakom faktumet att majoriteten inte våldtar. Men då ställer jag mig frågan, vart går gränsen för er att tycka det är ett problem?
Citera
2012-03-27, 15:01
Medlem
Kan vi sluta göra omräkningar och fokusera på uttalandet och det faktum att personer med utländsk härkomst stod för majoriteten av våldtäkterna som ledde till en fällande dom år 2010? Kan vi försöka svara på de frågor som trådskaparen eller jag lyfte fram?

Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Enligt Katrin Lainpelto, doktor i processrätt, så begick personer med utländsk härkomst majoriteten av våldtäkterna som ledde till en fällande dom år 2010.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article14580290.ab

Är detta grund nog att stå på för att driva en teori om att personer med utländsk härkomst i Sverige begår fler våldtäkter än etniska svenskar?

I fall där gärningsmännen gick fri, i och med brist av bevis, hur såg andelen ut när det gäller personer med utländsk härkomst kontra etniska svenskar?

Hur definierar Katrin Lainpelto personer med utländsk härkomst? Är det personer med två föräldrar som är födda utomlands? Bara en förälder? Är personen född i Sverige eller utomlands? Handlar det alltså om första, andra eller tredje generationen?

Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
För att räknas som "av utländsk härkomst" så ska man vara född utomlands. Andra generationens invandrare heter "personer med invandrarbakgrund" och klassas därmed som svenskar i statistiken.

Om denna definition gäller, som jag själv misstänker, så är det knappast så att alla av de 147 svenskarna som dömdes för våldtäkt år 2010 var etniska svenskar. Sen kan man ju bara tänka sig, som många andra spekulerat i, hur det ser ut på förundersökningsstadiet. Eller varför inte tänka på hur det egentligen ser ut, även i de fall där någon anmälan eller förundersökning inte gjorts.
Citera
2012-03-27, 16:37
Medlem
Idinansikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_129
Ursäkta här nu alla som tror ni är kungar på matematik och bommar helt att stoppa in alla värden.

Ni får det att låta som att bara för att det är 313 fällda brottslingar så har det bara begåtts 313 våldtäkter.

Som många i tråden skriver var det 2010 5860 anmälda våldtäkter och förmodligen ett väldigt stort mörkertal.

Snabbkoll på scb fanns det 1,384,929 invandrare i Sverige 2010.

Räknar vi om ifrån statistiken vi har på print d.v.s. av 313 våldtäkter dömdes 53% invandrare för brottet.

Tar vi och multiplicerar det med antalet anmälda våldtäkter blir resultatet 3105,8

3105,8/1384929 = 0,224% invandrare våldtar baserat på dessa siffror

2754,2/7955753 = 0,0346% svenskar våldtar baserat på dessa siffror

Ganska stor skillnad tycker jag och hoppas att dessa personer som försöker släta över problemet slutar fjanta sig och inse problematiken i detta.

Nu gör du dock ett generalfel genom att utgå ifrån att det faktiskt skett ett brott vid varje anmälningstillfälle.
Vidare så påpekades det att svenskar i högre grad än invandrare blir friade i våldtäktsfall.
Därför faller din uträkning platt.

Oavsett vad så är siffrorna skrämmande. Jag brukar ofta stå på "andra sidan" när det kommer hattrådar om invandrare, men att försöka gömma sig bakom fjantiga omräkningar i detta fallet är bara hopplöst och genomskinligt.

Det finns en stor problematik med attityden mot kvinnor från vissa invandrargruppers sida och att inte inse den problematiken är kontraproduktivt för att både motverka rasism men också mot kvinnorätten.
Människor som inte kan acceptera kvinnans värde och roll i det moderna samhället har inte i detta landet att göra.
Citera
2012-03-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idinansikt
Nu gör du dock ett generalfel genom att utgå ifrån att det faktiskt skett ett brott vid varje anmälningstillfälle.
Vidare så påpekades det att svenskar i högre grad än invandrare blir friade i våldtäktsfall.
Därför faller din uträkning platt.

Platt vet jag inte riktigt om jag håller med om.
Enligt många undersökningar är mörkertalet på antal anmälda våldtäkter stort så det kan även vara betydligt större antal.
Sedan att svenskar i högre grad frias kanske beror på att de i högre grad är oskyldiga och inte att vi har ett rättssystem som är rasistiskt.
Citera
2012-03-27, 20:08
Medlem
Yundais avatar
Mht till de olika demografiska fördelningarna hos befolkningen så kan man utan att tveka säga att det är överrepresenterat i statistiken med invandrare.

Läste innan att med justerat till just andel män 16-64 så blir det högre procentsats som begår våldtäkter. Och kvinnorna skall ju inte vara med! Har inte hört något om ensamkommande unga kvinnor som begår gruppvåldtäkter! Helt säker på att om vi tog hit mer kvinnor i stället för den manliga (?) delen av importen så hade vi inte haft tillstymmelse till denna kriminalitet.

Gammelmedia kommer naturligtvis inte att korrigera siffrorna utan försöker säkerligen släta över detta.

Andel befolkning I * våldtäktsproportion för S. (Svenskar: 100% -99,998%)
Andel befolkning S * våldtäktsproportion för I. (Invandrare: 100% -99,990%)

Invandrare: 1700 * 147/7800 = 32 st istället för 166 st våldtäkter. Dvs -134 st
Svenskar : 7800 * 166/1700 = 761 st stället för 147 st våldtäkter. Dvs +614 st.

Ett mycket förenklat resonemang som även Osian med sina 99,9 % begår ej våldtäkter borde begripa.
Tror inte att man kan förenkla det speciellt mycket mer.
Senast redigerad av Yundai 2012-03-27 kl. 20:10.
Citera
2012-03-27, 20:18
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
kan även vara så att araber, svarta m.m. som är andra och tredje generationen räknas in bland svenskarna

Men svensk är väl etnisk svensk? Det var det jag antog. Har man två araber som föräldrar och föds i Sverige är man ju inte svensk, man är ju arab. Det borde va tydligare.
Citera
2012-03-27, 20:38
Medlem
RadioGaGas avatar
Aftonbladet har ju inte erkänt någonting. När man läser första inlägget så kan man tro att det rör sig om att tidningen har haft en helartikel med krigsrubriker när det i själva verket är en pytteliten chat gjort av en icke-anställd på tidningen.
Citera
2012-03-27, 20:48
Medlem
Idinansikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_129
Platt vet jag inte riktigt om jag håller med om.
Enligt många undersökningar är mörkertalet på antal anmälda våldtäkter stort så det kan även vara betydligt större antal.
Sedan att svenskar i högre grad frias kanske beror på att de i högre grad är oskyldiga och inte att vi har ett rättssystem som är rasistiskt.

Oavsett vad det beror på att svenskar i större grad än utländska misstänkta blir friade så kan du inte utgå ifrån de fällande domarna och överföra det förhållandet på samtliga anmälningar. Det är helt enkelt inte ett korrekt sätt att räkna på.

Du ska använda all tillgänglig information för att kunna göra en fingervisning, inte välja bort den informationen som inte passar in i ditt resonemang. Det är helt enkelt ovetenskapligt.
Citera
2012-03-27, 23:40
Medlem
SleighBellss avatar
Går lite OT här men var det någon som hörde inslaget på p3 i dag? Det diskuterades våldtäktsdomar och hur få anmälningar det var som ledde till rättegång och än färre som ledde till fällande domar. Minns inte själv men var det inte typ en tiondel av våldtäktsmännen som blev dömda och resten fick gå i brist på bevis(av dom fallen som kom till domstol)? Vill gärna bli rättat ifall jag har fel!
Citera
2012-03-28, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Jo, det kan tyckas så, men det är ändå en så liten samplemängd att det blir ett jättestort statistiskt fel. Bättre att titta på de större mängderna. Hur många procent är laglydiga. De allra flesta, visar det sig, oavsett härkomst.

Nej, det stämmer inte. Nu var det tal om antalet dömda för just våldtäkt och enligt brottsbalken finns det fler lagöverträdelser att ta i beaktning.

Jag vet inte om du råkade missa den lilla detaljen eller om du medvetet försöker sprida desinformation. Oavsett vilket så är det du ägnar dig åt(=d.v.s att försöka urskulda och förminska invandrare och deras benägenhet att begå brott) ohederligt, skamligt och i snudd på vad som borde betraktas som landsförräderi.
Citera
2012-05-04, 23:21
Bannlyst
Irakier har dömts för 5% av våldtäkterna i Finland, trots att de bara utgör 0,1% av befolkningen. En skaplig överrepresentation med andra ord.
http://www.realisten.se/2012/05/04/var-tredje-valdtakt-i-finland-begas-av-utlanning/
Citera
2012-06-14, 08:56
Bannlyst
Varför är svarta överrepresenterade i brottstatistik?

I Kanada, USA och England, som jag använder som referens då de för statistik (googla Race & Crime plus valfritt land) har mörkhyade människor en överrepresentation inom fängelser på ungefär 4-5 gånger befolkningen. Alltså i USA står de för hälften av brotten då de utgör 10 procent av befolkningen och i England står de för 10 procent då de utgör 2 procent - och så vidare.

Fråga att diskutera - vad beror detta på? Det är ett känsligt ämne men jag anser att det måste kunna debatteras. Gärna på en, i alla fall någorlunda, seriös och saklig nivå - alltså utan att Flashback börjar vråla om att negrer är korkade djur.

En tänkbar förklaring skulle kunna vara att västvärldens rasistiska strömningar i samhället (läs Gunther Wallraffs bok där han klär ut sig till somalier i Tyskland och dokumenterar hur han blir behandlad) placerar mörkhyade individer längst ner i den sociala hierarkin, på samhällets botten. Det är alltid underklassen som står för brotten, oavsett land. Det, tillsammans med att mörkhyades psykologiska/moraliska spärr för att begå brott är lagd lägre på grund av deras svagare relation och förtroende till landet ligger bakom överrepresentationen.

Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in