Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kanske.
En slutsats är iaf att du inte tänkt efter ordentligt.
Eller så fuskar du medvetet.
Varför räknar du med hela sveriges befolkning?
Dina siffror vore intressanta om du tagit med män i åldern 15-64 år.
Slår man ut det som du gör får man man med både nyfödda barn och halvdöda gamlingar och dessutom kvinnor.
Enligt wikipedia [1] finns det 2911730 stycken män som är mellan 15 och 64 år.
Du räknar med 18% invandrare.
Då får man 521046 stycken män av utländsk härkomst i åldern 15-64 år.
Samt 2390684 svenska män.
Nu delar vi igen:
147/2390684 = 0,00614887
166/521046 = 0,03185899
Alltså:
99,994 av svenskarna våldtar inte.
99,968% av invandrarna våldtar inte.
Fortfarande små siffror och din slutsats är korrekt, dvs de flesta våldtar inte.
Man kan dock konstatera att du möjligtvis räknar eller tänker illa.
[1] http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi
En slutsats är iaf att du inte tänkt efter ordentligt.
Eller så fuskar du medvetet.
Varför räknar du med hela sveriges befolkning?
Dina siffror vore intressanta om du tagit med män i åldern 15-64 år.
Slår man ut det som du gör får man man med både nyfödda barn och halvdöda gamlingar och dessutom kvinnor.
Enligt wikipedia [1] finns det 2911730 stycken män som är mellan 15 och 64 år.
Du räknar med 18% invandrare.
Då får man 521046 stycken män av utländsk härkomst i åldern 15-64 år.
Samt 2390684 svenska män.
Nu delar vi igen:
147/2390684 = 0,00614887
166/521046 = 0,03185899
Alltså:
99,994 av svenskarna våldtar inte.
99,968% av invandrarna våldtar inte.
Fortfarande små siffror och din slutsats är korrekt, dvs de flesta våldtar inte.
Man kan dock konstatera att du möjligtvis räknar eller tänker illa.
[1] http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi
Då jag redan sedan första sidan retat mig på det fjantiga försöket med räkneexempel påvisa hur få invandrare som verkligen våldtar missade jag denna uträkning. Självklart skall detta med kön och ålder vägas in.
Enligt de siffror jag fick ut på SCB bestod Sveriges befolkning 2010 av 9340682 innevånare. Varav 1384929 är utlandsfödda(samma som aftonbladet m.fl klassar som invandrare)
Alltså 14,82% invandrare.
2911730 * 0,1482 = 431518
anmälda våldtäkter 5860, invandrare stod för 53% = 3105,8
3105,8 / 431518 = 0,7197%
Självklart kan man alltid gömma sig bakom faktumet att majoriteten inte våldtar. Men då ställer jag mig frågan, vart går gränsen för er att tycka det är ett problem?