2011-10-25, 22:21
Medlem
duraswedes avatar
Alltså, när man läser här och kollar i en del fotoalbum och ser att en del har varit inne i 4-5 större bergrum som aktiva HC. LGC, omformarstationer, plomberade bergrum osv så blir man bara så grymt avundsjuk! jag vill ju inget hellre än att komma in i såna ställen, helst av allt vill jag ju hitta ställena själv också, men jag har ingen aning om var man söker info, eller är det så att ni som hittar såna ställen har kontakter inom det militära där ni får reda på exakta placeringar, för ett inslag i berget som ligger längs nån skogsväg är inget man bara råkar hitta om man inte vet i vilket område man ska leta!
visst jag har "hittat" ett inslag i berget av en slump när jag körde på en skogsväg, men det var inget mer än en plomberad sandsilo, men de här seriösare anläggningarna är ju lite svårare att upptäcka, finns det nåt UE-kontaktnät/gemenskap att ansluta sig till, eller är det nån form av svågerpolitik som bestämmer vem som får veta och inte veta?

tolka inte mitt inlägg fel, jag är bara grymt sugen på att insupa bergrumsatmosfär men känner en uppgivenhet över att inte kunna hitta nåt grymt...
Citera
2011-10-25, 22:53
Medlem
LågOchLångsams avatar
Det har blivit en och annan timma på karttjänster letandes efter konstiga vägar, platser det inte väger något men borde göra det och så vidare. Jag sitter dessutom på en hel del böcker och andra dokument som hjälper till i letandet. Ska man hitta intressanta saker är det ett jäkla jobb.

Jag har ett par kompisar som har samma intresse och då blir det naturligt att man snackar och byter lite info mellan varandra.

Dessutom skadar det inte med kontakter inom FortV
Citera
2011-10-25, 23:29
Medlem
duraswedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det har blivit en och annan timma på karttjänster letandes efter konstiga vägar, platser det inte väger något men borde göra det och så vidare. Jag sitter dessutom på en hel del böcker och andra dokument som hjälper till i letandet. Ska man hitta intressanta saker är det ett jäkla jobb.

Jag har ett par kompisar som har samma intresse och då blir det naturligt att man snackar och byter lite info mellan varandra.

Dessutom skadar det inte med kontakter inom FortV
tänkte väl det...
undrar om snubbarna på fortifikationsverket skulle behöva en värmepump installerad, eller AC i bilen fixad i utbyte mot lite gamla bergrum, hehe, men dom tiger nog mer än en betongvägg...
vad för böcker är det du har`?
att det verkar va ett jäkla jobb förstår jag! och jag som har så mycket att stå i hela tiden.
men jag får börja gräva lite mer framåt vintern när jobben avtar så har jag mer tid..
men detta att leta på flygfoton, ja det kan jag säga direkt att det är hopplöst.. ska man kunna se nåt intressant så får man ha hitta.se på högsta upplösning och då tar det en evighet att scanna av ett område på några tusen hektar, och hur lång tid tar det då inte att studera en hel kommun?
sen kan gamla inslag vara rätt igenväxta, och skogsbilsvägar finns det gott om här i dalsland, och på andra håll med för den delen..
t.ex. här finns en plomberad sandsilo:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http% 3A//www.hitta.se/images/point.png%22%20y%3D%226549851%22%20x%3D%221296557% 22%3E%3Ct%3Esandsilo%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

men det är ju ganska omöjligt att se var inslaget finns om man inte vet att det finns ett...
man ser ju vändplanen vid toppluckan, men ett inslag är bra mycket mer maskerat av skogen, och andra sorters anläggningar har väl sällan luckor på toppen, utan bara inslag från sidan, möjligtvis kan det finnas radioantenner kvar vi HC/LC och såna anläggningar, men en mast är inget du ser från ett flygfoto.. här är placeringen av en rätt stor mobilmast, omöjlig att se från ovan, mer än teknikbodarna: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http% 3A//www.hitta.se/images/point.png%22%20y%3D%226547199%22%20x%3D%221296721% 22%3E%3Ct%3Emobilmast%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

en mast som går att se från flygfoto är denna 300m höga TV-mast:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http% 3A//www.hitta.se/images/point.png%22%20y%3D%226527833%22%20x%3D%221291823% 22%3E%3Ct%3ETV-mast%20300m%20h%F6g%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
men då är det skuggan man ser, inte masten...
Senast redigerad av duraswede 2011-10-25 kl. 23:31.
Citera
2011-10-28, 23:13
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duraswede
finns det nåt UE-kontaktnät/gemenskap att ansluta sig till, eller är det nån form av svågerpolitik som bestämmer vem som får veta och inte veta?
1. Fråga gamla gubbar vart de tjänstgjort under lumpentiden. Du kan få en del märkliga svar... Börja med släktingar, grannar och ev. kollegor. De kanske inte alltid minns var stället låg exakt men kommer kanske ihåg namnet eller landskap, det räcker i många fall ifall du vill ha mer information.

2. Damsug igenom flashbacks UE-avdelning(ja, denna: Urban Exploration). Kombinera t.ex. landskap/ort med ordet bergrum när du söker. Folk avslöjar tyvärr för mycket i vissa trådar när det gäller platsbeskrivningar. En del ställen blir löjligt enkla att hitta.

3. Läs böcker och tidningar. I dagstidningar står det ibland om framtida plomberingsarbeten och sådant.

4. Bli vän med folk här som verkar veta mycket, du behöver inte slicka röv. Hittar du någon likasinnad så kan ni dra iväg på UE tillsammans, besöka ett bergrum eller två och snacka som två riktiga MÖP:s... eller så byter ni en djävla massa information med varandra via meddelanden.

5. Plugga militärhistoria. Nu snackar jag inte om Vasa och Stor-Sverige utan moderna total/invasionsförsvaret. Kommer man åt rätt information blir man lätt överrumplad över hur pass seriöst det svenska försvaret ändå var fram till 90-talet. Hela Kalla Krigs-perioden genomsyras av bl.a Ryss-skräck och Sverige var då fullt av... ja just det ja: Bergrum.
Citera
2011-10-30, 20:58
Medlem
duraswedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
1. Fråga gamla gubbar vart de tjänstgjort under lumpentiden. Du kan få en del märkliga svar... Börja med släktingar, grannar och ev. kollegor. De kanske inte alltid minns var stället låg exakt men kommer kanske ihåg namnet eller landskap, det räcker i många fall ifall du vill ha mer information.

2. Damsug igenom flashbacks UE-avdelning(ja, denna: Urban Exploration). Kombinera t.ex. landskap/ort med ordet bergrum när du söker. Folk avslöjar tyvärr för mycket i vissa trådar när det gäller platsbeskrivningar. En del ställen blir löjligt enkla att hitta.

3. Läs böcker och tidningar. I dagstidningar står det ibland om framtida plomberingsarbeten och sådant.

4. Bli vän med folk här som verkar veta mycket, du behöver inte slicka röv. Hittar du någon likasinnad så kan ni dra iväg på UE tillsammans, besöka ett bergrum eller två och snacka som två riktiga MÖP:s... eller så byter ni en djävla massa information med varandra via meddelanden.

5. Plugga militärhistoria. Nu snackar jag inte om Vasa och Stor-Sverige utan moderna total/invasionsförsvaret. Kommer man åt rätt information blir man lätt överrumplad över hur pass seriöst det svenska försvaret ändå var fram till 90-talet. Hela Kalla Krigs-perioden genomsyras av bl.a Ryss-skräck och Sverige var då fullt av... ja just det ja: Bergrum.

1.
ja det gäller att hitta nån som haft lite högre befattning, vanliga värnpliktiga fick nog inte reda på så mycket, farsan har gjort lumpen och enda gången han va i närheten av ett bergrum va när han hämtade sand i en sandsilo.

2.
bra tips! har sökt en del, främst läst om större anläggningar men ska testa lite fler söktermer

3. prenumererar bara på lokaltidningen men kan ju söka på de större tidningarnas nätsidor på ordet "plomberas" och se vad det ger

4.
skulle inte va fel, vill du bli min vän
faktiskt så har jag idag varit på en UE-trip hela dagen och visat runt användaren Grottbarn i landskapet, det va lite blandat bergrum, gruvor, ödehus, nedlagt bruk mm. men jag skulle gärna uppskatta att få bli guidad på en bergrumstripp av någon vänlig själ, spelar ingen roll om det inte är i min närhet, finns ju vägar i sverige och övernattning går ju att ordna ganska lätt.
5. ja, har du förslag på var man ska börja, t.ex. lämplig litteratur eller internetsidor, kalla kriget intresserar mig då det var då många häftiga anläggningar med hög teknologisk standard byggdes!
Citera
2011-10-31, 11:08
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duraswede
1.
ja det gäller att hitta nån som haft lite högre befattning, vanliga värnpliktiga fick nog inte reda på så mycket, farsan har gjort lumpen och enda gången han va i närheten av ett bergrum va när han hämtade sand i en sandsilo.

2.
bra tips! har sökt en del, främst läst om större anläggningar men ska testa lite fler söktermer

3. prenumererar bara på lokaltidningen men kan ju söka på de större tidningarnas nätsidor på ordet "plomberas" och se vad det ger

4.
skulle inte va fel, vill du bli min vän
faktiskt så har jag idag varit på en UE-trip hela dagen och visat runt användaren Grottbarn i landskapet, det va lite blandat bergrum, gruvor, ödehus, nedlagt bruk mm. men jag skulle gärna uppskatta att få bli guidad på en bergrumstripp av någon vänlig själ, spelar ingen roll om det inte är i min närhet, finns ju vägar i sverige och övernattning går ju att ordna ganska lätt.
5. ja, har du förslag på var man ska börja, t.ex. lämplig litteratur eller internetsidor, kalla kriget intresserar mig då det var då många häftiga anläggningar med hög teknologisk standard byggdes!
1. Ett exempel på jobbet: en kollega tjänstgjorde bl.a. på F17, Myran och Älgen. Visserligen är de två sistnämnda rivna/plomberade men de var ju ganska hemliga på den tiden. Han var vanlig värnpliktig sedan någon sorts vaktsoldat inom HV. Inte hade han någon hög befattning.

2. Bara att testa andra sökord, lycka till.

3. Finns mer än man tror. När t.ex. ett bergrum ska säljas eller om allmänheten anser att det är farligt så brukar det stå i tidningen.

4. Ja kanske det, skicka ett PM.

5. Kalla krigets Kronoberg kan du börja med, ett av många böcker om Sverige och Kalla kriget.
Citera
2011-10-31, 18:13
Medlem
Majavas avatar
Annars kan du ju alltid börja med geocaching. Finns det ett öppet bergrum någonstans kan man nästan ge sig fan på att det finns en cache där också.
Citera
2011-11-03, 20:49
Medlem
duraswedes avatar
har nu fått en hel del intressanta tips, så jag känner att jag börjar få mer grepp om var bergrummen finns! har t.ex. fått reda på att det ska finnas en rätt välbevarad HC i Uddevalla, ska kontakta räddningstjänsten som är ägare och se om man får komma på ett besök!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in