Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
1. Fråga gamla gubbar vart de tjänstgjort under lumpentiden. Du kan få en del märkliga svar... Börja med släktingar, grannar och ev. kollegor. De kanske inte alltid minns var stället låg exakt men kommer kanske ihåg namnet eller landskap, det räcker i många fall ifall du vill ha mer information.
2. Damsug igenom flashbacks UE-avdelning(ja, denna: Urban Exploration). Kombinera t.ex. landskap/ort med ordet bergrum när du söker. Folk avslöjar tyvärr för mycket i vissa trådar när det gäller platsbeskrivningar. En del ställen blir löjligt enkla att hitta.
3. Läs böcker och tidningar. I dagstidningar står det ibland om framtida plomberingsarbeten och sådant.
4. Bli vän med folk här som verkar veta mycket, du behöver inte slicka röv. Hittar du någon likasinnad så kan ni dra iväg på UE tillsammans, besöka ett bergrum eller två och snacka som två riktiga MÖP:s... eller så byter ni en djävla massa information med varandra via meddelanden.
5. Plugga militärhistoria. Nu snackar jag inte om Vasa och Stor-Sverige utan moderna total/invasionsförsvaret. Kommer man åt rätt information blir man lätt överrumplad över hur pass seriöst det svenska försvaret ändå var fram till 90-talet. Hela Kalla Krigs-perioden genomsyras av bl.a Ryss-skräck och Sverige var då fullt av... ja just det ja: Bergrum.
1.
ja det gäller att hitta nån som haft lite högre befattning, vanliga värnpliktiga fick nog inte reda på så mycket, farsan har gjort lumpen och enda gången han va i närheten av ett bergrum va när han hämtade sand i en sandsilo.
2.
bra tips! har sökt en del, främst läst om större anläggningar men ska testa lite fler söktermer
3. prenumererar bara på lokaltidningen men kan ju söka på de större tidningarnas nätsidor på ordet "plomberas" och se vad det ger
4.
skulle inte va fel, vill du bli min vän
faktiskt så har jag idag varit på en UE-trip hela dagen och visat runt användaren Grottbarn i landskapet, det va lite blandat bergrum, gruvor, ödehus, nedlagt bruk mm. men jag skulle gärna uppskatta att få bli guidad på en bergrumstripp av någon vänlig själ, spelar ingen roll om det inte är i min närhet, finns ju vägar i sverige och övernattning går ju att ordna ganska lätt.
5. ja, har du förslag på var man ska börja, t.ex. lämplig litteratur eller internetsidor, kalla kriget intresserar mig då det var då många häftiga anläggningar med hög teknologisk standard byggdes!