2002-11-05, 09:27
Medlem
Har länge funderat på det här med Estonia och hur det gick till, det är ju rätt intressant det du skriver. Men man måste tänka på att som alltid när det händer något, typ en katastrof, så kommer det alltid att finnas frågetecken och skit som man kan ifrågasätta. Och som även kommer att ge upphov till smått konspiratoriska teorier.

Men va fan, intressant är det, och lite Arkiv X utan aliens som någon skrev...
Citera
2002-11-07, 10:07
Medlem
Att inte Estonia förliste på det sätt vår regering försöker tuta i oss är helt uppenbart (för den som vill se).

Varför tror ni annars att Mona Sahlin jobbar så hårt med att stoppa bärgningen av fartyget. Hon och de övriga bestämande är så till den milda grad rädd för att sanningen ska komma fram, att de därför säger att de anhöriga inte vill ha en bärgning, vilket är helt fel. De flesta anhöriga är ju tvärtom för en bärgning. Jag tror att regeringen bara vill att tiden ska gå, att vi ska glömma och att sanningen ska komma fram först när de skyldiga ej kan ställas till svars för det mera.
Jag har läst Henning Wittes bok. Är ni intresserad i den här frågan läs den ni också. Han har intervjuat passagerare på Estonia som lämnat helt andra vittnesmål än det som polisen sedan redogjode för. Hela historien Estonia och haverikommisions utredning stinker något så fruktansvärt att jag blir alldeles matt. Mest matt blir jag nog tack vare att det är så otroligt få som bryr sig i den här frågan, och helt enkelt köper regeringens otroligt dåliga ursäkterer för att inte bärga båten, eller i alla fall inte erkänna hur förlisningen gick till.

Men vad kan man förvänta sig, om det nu är så att de båda supermakterna är inblandade. USA som mottagare av lasten ombord på Estonia, och Ryssland som ev. stoppade resan, eftersom militära hemligheter fanns ombord. Och Sverige som medveten mellanhand, eftersom transporten skulle gå via Sverige. Tacka tusan för att Sverige vill mörka, och med USA som hjälp vid sin sida så är sanningen inte lätt att få fram.

Jutta Rabe har hela tiden sagt att det inte står rätt till i Estoniafrågan. Tyskland har varit mycket mer öppen och ifrågasättande i den här frågan än något annat land. Inte bara för att de byggt Estonia, och därför är ännu mer benägna att sannningen ska komma fram, utan de har sänt flera tv-program om förlisningen och deras tidningar har skrivit och ifrågasatt hur det hela egentligen gick till. Jutta har fått väldigt mycket information tillsänt sig, hon vet mycket, mycket mer än de flesta och därför hoppas jag att hon snart ska lyckas få fram bevis som håller.
Citera
2002-11-07, 10:31
Medlem
ELLER kan det vara så att Jutta Rabe är en sensationslysten idiot som profiterar på människors sorg.
Varför många vill ha upp fartyget har antagligen att göra med känslan av avslut, att en gång för alla få det klart att det var bogvisiret som gav sig. Att få tyst på sådant tjafs som kommer från sådana som Rabe.

Mest intressant vore väl om man nu tar upp fartyget och alla (eller näst intill alla) experter säger "ja, det var bogvisiret som gav sig"... vad händer då? Då kommer herrar som Catclaw (som hackar någon nod någonstans med en osthyvel och lite persiljesmör) påstå att USA och Ryssland varit nere med mini-ubåtar vid vraket och bärgat det misstänkta materialet...

Eller? :roll:
Citera
2002-11-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CJ
"ja, det var bogvisiret som gav sig"

Problemet med hela haverirapporten om Estonia är att det helt enkelt inte räcker med att Estonia tappade sitt bogvisir för att förklara sjunkförloppet. Om en båt av Estonias storlek helt plötsligt börjar ta in vatten på bildäck (t.ex. p.g.a. att den tappat bogvisiret) så sjunker inte båten mycket fort, utan den vänder sig upp-och-ner och flyter några timmar medans luften under bildäck "pyser" ut (som t.ex. "Jan Hewelius" (st?) gjorde).
En som påstår detta är Anders Björkman (http://heiwaco.tripod.com/offres_emplois.htm) och han är fartygskonstruktör (eller han påstår i alla fall att han är det).

Fler länkar om Estonia finns här: http://user.tninet.se/~uht674g/

För övrigt tror jag att Catclaws vänners teori är rent påhitt. Varför skulle svenska marinen öva på finskt vatten, varför skulle information om en sådan övning lämnas ut till privatpersoner, hur lätt är det att hacka sig in hos FOA, varför fanns rapporten hos FOA, o.s.v.
Citera
2002-11-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Citat:
Ursprungligen postat av CJ
"ja, det var bogvisiret som gav sig"

Problemet med hela haverirapporten om Estonia är att det helt enkelt inte räcker med att Estonia tappade sitt bogvisir för att förklara sjunkförloppet. Om en båt av Estonias storlek helt plötsligt börjar ta in vatten på bildäck (t.ex. p.g.a. att den tappat bogvisiret) så sjunker inte båten mycket fort, utan den vänder sig upp-och-ner och flyter några timmar medans luften under bildäck "pyser" ut (som t.ex. "Jan Hewelius" (st?) gjorde).
En som påstår detta är Anders Björkman (http://heiwaco.tripod.com/offres_emplois.htm) och han är fartygskonstruktör (eller han påstår i alla fall att han är det).

Fler länkar om Estonia finns här: http://user.tninet.se/~uht674g/

För övrigt tror jag att Catclaws vänners teori är rent påhitt. Varför skulle svenska marinen öva på finskt vatten, varför skulle information om en sådan övning lämnas ut till privatpersoner, hur lätt är det att hacka sig in hos FOA, varför fanns rapporten hos FOA, o.s.v.

Håller med till 100% här lite bisart att svenska marinen skulle vara inblandad.. Plus att jag gjorde lumpen i flottan när Estonia sjönk och det var ingen övning då.
Och skulle det finnas bevis på sånt så finns det inte på en data hoss FOA
utan i ett kassaskåp hoss MUST
Citera
2002-11-10, 00:12
Bannlyst
catclaw

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN, BUBBEN!!!

:mrgreen: :P 8O :idea: :idea: :P
Citera
2002-11-10, 07:07
Bannlyst
CJ skrev
Citat:
Mest intressant vore väl om man nu tar upp fartyget och alla (eller näst intill alla) experter säger "ja, det var bogvisiret som gav sig"... vad händer då? Då kommer herrar som Catclaw (som hackar någon nod någonstans med en osthyvel och lite persiljesmör) påstå att USA och Ryssland varit nere med mini-ubåtar vid vraket och bärgat det misstänkta materialet...

Varför är det för otroligt att USA respektive Ryssland skulle skicka en liten miniubåt i lönndom? De stora pojkarna i de stora länderna använder världen som sin egen fullutrustade lekstuga utan att ta hänsyn till gränser, Geneve-konventioner och pappersriddare.

Det var ju samma sak med den där amerikanska spionatomubåten som sjönk under hemresan över atlanten någon gång under 60- eller början på 70-talet. (Har glömt exakt när det hände och vad ubåten hette trots att jag såg en dokumentär om det hela på Discovery för mindre än 10 dagar sedan) Det visade sig att jänkarna tog hjälp av någon expert på sonarsignaler för att via en positon på Kanarieöarna och två stationer på amerikanska fastlandet försöka dra en korsande linje någonstans mitt i atlanten. Det lyckades och man hittade ubåten efter en dryg vecka. Sovjetunionen ville också ha tag i ubåten för att kunna sno åt sig de eventuella hemliga data som ubåten eventuellt hade, därför dök man flitigt på ett flertal ställe i lönndom. Under tiden visste media och allmänheten ingenting och de anhöriga fick bara veta att ubåten inte hörts av på de förutbestämda ställen som den borde.

Till slut enades amerikanarna och Sovjet om att mörka hela historien eftersom förlisningen troligen berodde på att ubåten krockat med en närgången rysk ubåt. Detta anses som en krigsförklaring, men en tyst överenskommelse stormakterna emellan lät sådana händelser passera obemärkt och sedan tiga ihjäl saken för att inte starta krig i onödan.

Så kan det gå till när de stora pojkarna leker med stora leksaker, så att Catclaw kan ha delvis rätt i sin spekulation håller inte jag för otroligt... Sen ska man nog ta det där med hackande av försvarets register med en nypa salt...

// Roger P.
Citera
2002-11-19, 19:06
Medlem
tss jag hade ganska många saker att säga om en massa många saker,men när ni kom så fanns det inte4 mycket kvar att säga.
Citera
2002-11-19, 19:48
Medlem
Securions avatar
Eller att dom blev drogade och tvingade av CIA att babbla en massa trams? Egentligen borde alla som går på sånt här sättas på sergelstorg med en strut på huvudet. Pajaser.

Citera
2002-11-19, 20:01
Medlem
jimmypages avatar
Problemet for konspirationsteoretikerna ar att om nu en konspiration skulle visa sig sann (vilket givetvis kan handa), sa drar alla svammelnissar sa stor vanara over fragan att ingen vill tro pa det anda.
Citera
2002-11-19, 23:08
Medlem
Bulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Eller att dom blev drogade och tvingade av CIA att babbla en massa trams? Egentligen borde alla som går på sånt här sättas på sergelstorg med en strut på huvudet. Pajaser.

Jodu, en dumstrut är underskattat som bestraffning
Citera
2002-11-22, 22:32
Medlem
Re: +++

Citat:
Ursprungligen postat av bux1001
För min del så är jag tämligen övertygad om att orsaken till att Estonia gick till botten är dåligt sjömannaskap. Öststatsbesättningar är inte kända för att sätta säkerheten först. De har helt enkelt misskött båten så kapitalt så att den slutligen sjönk.
Men vad vet jag om Jutta Rabes spekulationer, det kanske var en bomb som sänkte båten ändå.
En sak är säker, båten borde bärgas och så kommer att ske. Förr eller senare.

Ja dåligt sjömanskap var nog en av orsakerna till förlisningen.
Ungt oerfaret befäl som helt tappade fattningen.
Detta har tystats ner, man vill inte sätta fokus på billiga besättningars brister i erfarenhet och kunskap.
Jag har hört befälhavare som fört befäl på Estonia medan
den var i finsk trafik, uttala kritik över den höga farten som hölls...dom stor nyare
fartygen som fanns i samma vatten den natten fick sakta ner....men inte Estonia...

Men dåligt sjömansskap kanske inte är den enda orsaken till förlisningen...
det talas om skador som tyder på sprängämne...

Men bux1001,,,varför skall vi ta upp Estonia...?...låt den vara den sjömansgrav som är brukligt vid förlisning...
Men undersök skadorna på skrovet på botten...det sägs vara fullt möjligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in