2011-10-25, 19:16
Medlem
lupidas avatar
Har varit deprimerad de senaste 2 åren, är 20 år och läser vid univ. På grund av min depression har jag drabbats av kognitionsproblem, dvs. svårigheter med koncentration, generell intellektuell verksamhet som t.ex. matematik, programmering, argumentation m.m.

Det har dock nyligen visat sig att alla mina ovan nämnda problem går att eliminera genom att konsumera en godtycklig mängd kaffe! Vadan detta djävulskap? Att ge sig på ett matematiskt problem utan en sil kaffe är tämligen omöjligt! Och jag vill påpeka att kaffe-drickandet för mig är ganska ny sysselsättning - man kan alltså utesluta Caffeine Deficiency Syndrome. Vill även påpeka att depressionen är otroligt mycket lättare nu än tidigare - dock kvarstår som sagt kognitionssvårigheterna.

Går det att härleda det jag berättat till någon välkänd sjukdom?
Citera
2011-10-25, 19:33
Medlem
Långvarig depression och/eller stress kan bidra till kognitiv "slöhet". Främst arbetsminnet kan drabbas, och eftersom just arbetsminnet är viktigt för flertalet kognitiva förmågor så är det troligt att man känner sig slö på många olika sätt. Oavsett om du känner att din depression är mildare nu så kan det som sagt ändå bero på långvarig depression. Kaffe bidrar till frisättning av dopamin som är gynnsamt för just - arbetsminnet.
Citera
2011-10-25, 19:47
Medlem
lupidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Långvarig depression och/eller stress kan bidra till kognitiv "slöhet". Främst arbetsminnet kan drabbas, och eftersom just arbetsminnet är viktigt för flertalet kognitiva förmågor så är det troligt att man känner sig slö på många olika sätt. Oavsett om du känner att din depression är mildare nu så kan det som sagt ändå bero på långvarig depression. Kaffe bidrar till frisättning av dopamin som är gynnsamt för just - arbetsminnet.

Intressant. Är det möjligt att träna upp arbetsminnet och på så sätt lätta kognitionssvårigheter eller måste man "ge det tid"? Frustrerande när framtiden hänger löst på grund av denna problematik.
Citera
2011-10-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupida
Intressant. Är det möjligt att träna upp arbetsminnet och på så sätt lätta kognitionssvårigheter eller måste man "ge det tid"? Frustrerande när framtiden hänger löst på grund av denna problematik.
Det är nog möjligt, ja. Googla "Dual n Back". Det är ett program till för att träna arbetsminnet. Det har även visat sig i kliniska studier att träning med detta program också ger, åtminstone preliminärt, intelligenshöjning (eller bättre resultat på intelligenstest om man så vill.)

Kolla även in www.lumosity.com, där kan du spela ett flertal spel framtagna för att träna olika kognitiva förmågor.

Kolla också in artikeln http://en.wikipedia.org/wiki/N-back (som jag skrivit en del på) för lite mer info. Det intressanta med just arbetsminnesträning är att det efter en tid sker förändringar även på hjärnans fysiologi och anatomi. Fler och tyngre dopaminreceptorer är ett exempel på förändringar i hjärnan. I wikipediaartikeln hittar du också en del referenser till vetenskapliga artiklar, om du önskar gräva vidare lite i det. Om du ska läsa några av artiklarna så rekommenderar jag först och främst artiklarna av Jaeggi et al.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in