2011-10-25, 17:12
Medlem
Jag har en fråga angående en väldigt konstigt ärr som jag har. Jag fick detta när jag och en kompis var så fulla att vi bestämde oss för att skriva några bokstäver på min överarm med en kökskniv. Ärren består av två bokstäver som är tio gånger fyra centimer stora ungefär och på vissa ställen är det som en bula ut från huden. Jag behövde ingen läkarhjälp för detta men jag var hos sjuksköterskan för att fråga om det var farligt, och det sa hon att det inte skulle vara. Det var två år sedan ungefär. Detta är alla detaljer så nu undrar jag ifall någon har en aning om jag kan få försäkringspengar för vanprydande ärr? Eller måste man förklara skadan på något annat sätt för att det ska vara möjligt? Förstår om jag inte får något för det var oerhört dumt, men det är i alla fall väldigt synligt och fult.
Citera
2011-10-25, 17:53
Medlem
Tamburmajors avatar
Svar nej.
Citera
2011-10-25, 17:58
Medlem
jolindbes avatar
Men vad fan?!?! Tror folk att de kan få pengar för att de klantar sig på fyllan?? Tror du att försäkringsbolaget håller på med välgörenhet?

Självklart måste du kunna dokumentera att du fått ärret genom en olyckshändelse, sjukdom eller vid en operation för att någon ska vilja ge dig pengar för det.
Citera
2011-10-25, 18:42
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag upprepar vad jag sagt tidigare; anmäl ärren till försäkringsbolaget, tala om exakt hur det gick till när ni skadade er själva och avvakta bolagets svar. Man kan faktiskt anmäla skador även om man inte vet om man är berättigad till ersättning eller inte.

Flera bolag ersätter till exempel ärr som uppstått hos ungdomar (mestadels flickor) som skär sig själva i armarna. Förutsättningen är att personen har en sjuk- och olycksfallsförsäkring för barn/ungdom. En ren olycksfalls försäkring ger ingen ersättning för sådana ärr. Anledningen till att denna typ av ärr kan ersättas är att de betraktas som en följd av psykisk sjukdom.
Citera
2011-10-25, 19:07
Medlem
jolindbes avatar
Men saker man gjort på fyllan kommer näppeligen att gå under "psykisk sjukdom"... ytterst få försäkringar vill över huvud taget befatta sig med vad man gör på fyllan och täcker nästan inget om man varit full.
Citera
2011-10-25, 19:25
Medlem
En annan fråga då angående ärr, en jag känner har blivit stelopererad och det har självklart resulterat i ett ganska stort ärr längs med ryggraden, kan man få några pengar för det?
Citera
2011-10-25, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
En annan fråga då angående ärr, en jag känner har blivit stelopererad och det har självklart resulterat i ett ganska stort ärr längs med ryggraden, kan man få några pengar för det?
Det ska gå bra.
Citera
2011-10-25, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Jag upprepar vad jag sagt tidigare; anmäl ärren till försäkringsbolaget, tala om exakt hur det gick till när ni skadade er själva och avvakta bolagets svar. Man kan faktiskt anmäla skador även om man inte vet om man är berättigad till ersättning eller inte.

Flera bolag ersätter till exempel ärr som uppstått hos ungdomar (mestadels flickor) som skär sig själva i armarna. Förutsättningen är att personen har en sjuk- och olycksfallsförsäkring för barn/ungdom. En ren olycksfalls försäkring ger ingen ersättning för sådana ärr. Anledningen till att denna typ av ärr kan ersättas är att de betraktas som en följd av psykisk sjukdom.
Då kan jag tänka mig att man måste ha en diagnos där självskadebeteende är vanligt, typ Borderline, med läkarutlåtande och annat. Det går ju inte att jämföra med dumheter som man har gjort på fyllan.
Citera
2011-10-25, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det ska gå bra.

Hur går man till väga när man ska skicka in en ansökan eller vad det nu är?
Citera
2011-10-25, 19:51
Bannlyst
Citat:
Hur går man till väga när man ska skicka in en ansökan eller vad det nu är?
Kolla på försäkringsbolagets hemsida hur du anmäler ärr.
Citera
2011-10-25, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Kolla på försäkringsbolagets hemsida hur du anmäler ärr.

Det är mer än så, ärret är ca 30 cm långt, hon har även nedsatt rörlighet och konstant smärta som gör att hon måste äta värktabletter för att fungera i vardagen. Grejjen är att när hon kontaktade folksam i detta fall så gav dem henne ett blankt nej. Nu vet jag inte exakt vad det är hon har sagt till dem, men jag vet att med hennes besvär både fysiskt, psykiskt och utseende mässigt så har hon rätt till någon typ av ersättning.
Citera
2011-10-25, 20:04
Bannlyst
Citat:
Det är mer än så, ärret är ca 30 cm långt, hon har även nedsatt rörlighet och konstant smärta som gör att hon måste äta värktabletter för att fungera i vardagen. Grejjen är att när hon kontaktade folksam i detta fall så gav dem henne ett blankt nej. Nu vet jag inte exakt vad det är hon har sagt till dem, men jag vet att med hennes besvär både fysiskt, psykiskt och utseende mässigt så har hon rätt till någon typ av ersättning.
Överklagade hon beslutet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in