2011-10-25, 16:03
Medlem
us-lovers avatar
Hej,

Jag har ca 25 tusen kvar hos csn och undrar om jag tjänar på att betala av på en gång el istället betala som vanligt och låsa de tänkta pengarna på 3 månaders och få ränta?

Hur tänker ni andra med csn lån?
Citera
2011-10-25, 16:07
Medlem
Polypropylenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av us-lover
Hej,

Jag har ca 25 tusen kvar hos csn och undrar om jag tjänar på att betala av på en gång el istället betala som vanligt och låsa de tänkta pengarna på 3 månaders och få ränta?

Betalar av enligt plan, räntan är såpass låg att jag utan att ha kalkylerat noggrant finner det mest ekonomiskt att jag själv ser till att få avkastning på mina pengar.
Citera
2011-10-25, 16:20
Medlem
youpendiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polypropylene
Betalar av enligt plan, räntan är såpass låg att jag utan att ha kalkylerat noggrant finner det mest ekonomiskt att jag själv ser till att få avkastning på mina pengar.

Skulle du kunna förklara det. Om man har 25 000 idag. Vore inte då smartare att betala av allt på en gång? På så sätt blir man skuldfri snabbare och kan då börja spara pengar till något annat skoj!
Citera
2011-10-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av us-lover
Hej,

Var i ungefär samma sits som du. Valde att betala av i förtid. Även om man förlorar lite jämfört med t.ex. hög ränta hos t.ex. Hoist eller någon annan aktör så sjunker ofta månadskostnaden markant (mitt lån var i och för sig av den nya typen). Duktigt skönt att vara av med CSN också!
Citera
2011-10-25, 16:56
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Skulle du kunna förklara det. Om man har 25 000 idag. Vore inte då smartare att betala av allt på en gång? På så sätt blir man skuldfri snabbare och kan då börja spara pengar till något annat skoj!
Du har ju redan 25' sparat..

Räntan på CSN är 2,5% (säger vi, jag vet inte). Räntan på ett normalt sparkonto är 3,5%. Du ligger alltså +1% på att sätta undan pengarna på ett sparkonto än att betala av till CSN, just nu.

Så länge som räntan är lägre hos CSN än vad du kan få på ett sparkonto (eller annan placering) är det en sämre affär att betala av lånet. Längre fram ändrar det sig med största sannolikhet så att det är högre ränta på lånet än på sparkontot, då är det vettigare att betala av.

Dock bör man även fundera i större perspektiv. Bostadslån, billån och liknande har självfallet (vanligtvis) mycket högre ränta än både sparkonton och CSN-lån. CSN-lånet är räntemässigt det billigaste lån man kan ta (vanligtvis). Alltså är det vettigare att sitta på pengarna för att slippa ta ett annat lån där räntan är högre.

Enda anledningen till att betala av CSN är om man har gott om pengar och för att det är skönt att bli av med stora lån. Jag själv skulle kunna lösa mitt CSN-lån idag, men gör det inte eftersom mina likvida medel kan komma till bättre nytta på annat håll längre fram (fordonsbyte, husköp etc).
Citera
2011-10-25, 18:44
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii

Om räntan du kan få på ett annat ställe är högre än räntan du betalar hos CSN så ska du INTE betala mer än du behöver.
Citera
2011-10-25, 19:49
Medlem
Betalar man inte an avi-avgift när man betalar sina CSN lån? om så är fallet kommer dessa avgifter att äta upp räntevinsten snabbt, jämfört med Hoistspar.

Om man missar en inbetalning får man straffavgift. Det kostar också en stor slant om det inträffar. Jag har själv betalat av mina CSN skulder och det är väligt skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in