Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Skulle du kunna förklara det. Om man har 25 000 idag. Vore inte då smartare att betala av allt på en gång? På så sätt blir man skuldfri snabbare och kan då börja spara pengar till något annat skoj!
Du har ju redan 25' sparat..
Räntan på CSN är 2,5% (säger vi, jag vet inte). Räntan på ett normalt sparkonto är 3,5%. Du ligger alltså +1% på att sätta undan pengarna på ett sparkonto än att betala av till CSN, just nu.
Så länge som räntan är lägre hos CSN än vad du kan få på ett sparkonto (eller annan placering) är det en sämre affär att betala av lånet. Längre fram ändrar det sig med största sannolikhet så att det är högre ränta på lånet än på sparkontot, då är det vettigare att betala av.
Dock bör man även fundera i större perspektiv. Bostadslån, billån och liknande har självfallet (vanligtvis) mycket högre ränta än både sparkonton och CSN-lån. CSN-lånet är räntemässigt det billigaste lån man kan ta (vanligtvis). Alltså är det vettigare att sitta på pengarna för att slippa ta ett annat lån där räntan är högre.
Enda anledningen till att betala av CSN är om man har gott om pengar och för att det är skönt att bli av med stora lån. Jag själv skulle kunna lösa mitt CSN-lån idag, men gör det inte eftersom mina likvida medel kan komma till bättre nytta på annat håll längre fram (fordonsbyte, husköp etc).