Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag vet faktiskt inte. Jag har tyvärr aldrig läst brevet i sin helhet, men jag vet från Eusebius att vid hans tid rådde det viss osäkerhet omkring brevet( se
Eusebius Kyrkohistoria III:25:4). Man verkar inte ha kunnat svara med säkerhet på om det var apostoliskt eller inte, men det verkar som att att många av kyrkofäderna har läst och hämtat information från brevet.
Under alla omständigheter verkar det vara ett väldigt värdefullt dokument över den tidiga kyrkan.
Ja, jag håller med dig i att det är väldigt värdefullt dokument. Om du inte redan har den boken eller har läst den - så rekommenderar jag dig och alla andra som är intresserad av kyrkofädernas tro att beställa eller låna boken Den apostoliska fäderna. Man kan beställa den här -
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175803100
Där finns bland annat Didache att läsa som brev, samt Clemens av Roms brev till korintherna. De sju breven som Ignatius skrev, fragmenten från Papias, Polykarpos brev och sedan ett brev om hans martyrdöd. Hermas herden osv. Oerhört bra bok där man kan sätta sig in i hur det var att vara Kristen under det första och andra århundradet. Men det är klart, man kan ju även läsa de här breven gratis på internet, fast på engelska då.
Ska ta och se vad Eusebius skrev om didache!