2011-10-24, 18:04
Medlem
Infinitums avatar
Min vän har hamnat i en knivig situation där hans id-handling inte längre än giltig. Idag sökte han ett nytt hos Skatteverket men det är beräknat att han får hem den om 10-15 dagar. Han har en check han måste lösa in väldigt snart, alltså är det inte ett alternativ att vänta på hans id-kort.

Vad ska han göra? Jag läste lite fort på nätet om att ett personbevis funkar fint så länge någon följer med honom och intygar om att det är han? Stämmer det?
Citera
2011-10-24, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Min vän har hamnat i en knivig situation där hans id-handling inte längre än giltig. Idag sökte han ett nytt hos Skatteverket men det är beräknat att han får hem den om 10-15 dagar. Han har en check han måste lösa in väldigt snart, alltså är det inte ett alternativ att vänta på hans id-kort.

Vad ska han göra? Jag läste lite fort på nätet om att ett personbevis funkar fint så länge någon följer med honom och intygar om att det är han? Stämmer det?

Ja, jag och morsan brukade göra så när jag varken hade pass eller ID-kort när jag var mindre.
Det kan ju iofs vara bra att ta med det gamla legget iaf.
Citera
2011-10-24, 18:21
Medlem
DanteAlighieris avatar
Det går bra att du legitimerar din vän.
Citera
2011-10-24, 18:56
Medlem
Infinitums avatar
Skönt å höra! Varför inför man inte nationell tillfällig/provisorisk id-handling? Ett värdebevis man bär tills man får sitt riktiga?. Liknande system finns väl för pass?
Citera
2011-10-24, 21:11
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Skönt å höra! Varför inför man inte nationell tillfällig/provisorisk id-handling? Ett värdebevis man bär tills man får sitt riktiga?. Liknande system finns väl för pass?

Id-kortet brukar ta kortare tid att få än de två veckor de säger. Det är mest om de har mycket att göra som det tar så lång tid.
Problemet med en provisorisk id-handling skulle nog helt enkelt vara att den inte skulle kunna uppfylla de säkerhetskrav som ställs på en giltig id-handling. För lätt att förfalska helt enkelt. Ett provisoriskt pass är inte en giltig id-handling (låter konstigt ja...) medan ett vanligt pass är.
http://polisen.se/sv/Service/Pass-oc...nellt-id-kort/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in