2011-10-24, 16:29
Medlem
Hejsan.

Pappa min har nämligen fått ett brev ifrån Spanien. Brevet står på engelska och berättar hur någon utav våran släkting har avlidit. Mannen som avled hade samma efternamn som oss . I brevet så står det att mannen hade drygt tolv million dollar. Han hade ingen släkt eller nått liknade utan bodde själv. Killen fortsätter då att skriva om han vill att ca 25% går till välgörenhet, 10% till honom och resten till oss.

Såfort jag läste det så visste jag att någon är ute efter o bara jävlas,driva.. Men så kollade jag lite på brevet och märkte att frimärket kommer ifrån Spanien. Min fråga är; är detta falskt eller sant? Kan detta verkligen stämma? Vi har ingen aning om vem killen är, men han har tydligen samma efternamn som vi. Jag vet dock att flesta utav mina släkter befinner sig i länder såsom USA,Canada, Tyskland. Men inte i Spanien.
Är det någon som är ute bara efter att jävlas med oss?

Tack och Hej.

P.S 12 miljoner låter lite väl för mycket, så det är troligen falskt..
Senast redigerad av Diietz 2011-10-24 kl. 16:31.
Citera
2011-10-24, 16:38
Medlem
Så enligt dig kan det inte vara scam då frimärket kommer från Spanien? Det är fejk!
Citera
2011-10-24, 16:41
Medlem
ja det är bluff, du kan googla och hitta en miljon liknande fall.
Citera
2011-10-24, 16:51
Medlem
Nej, det är ingen scam dom andra är bara avundsjuka
Citera
2011-10-24, 16:53
Medlem
På mitt gamla jobb fick vi till och med ett brev där företaget hade en släkting som dött och som ärvt massa pengar. Företaget alltså, jo tjena... Jag gjorde mig dum och svarade att det nog blivit ngt fel, eftersom det inte var en person de skrivit till, men allt lät jättebra
Citera
2011-10-24, 18:03
Medlem
Det låter ta mig fan som en bluff!
Citera
2011-10-24, 18:52
Medlem
micro113s avatar
Och snart vill han ha kontonummer, och pengar för "stämplingsavgifter", omkostnader, och en massa annat innan pengarna kan föras över till din fars konto ... givetvis.. luktar Nigeriabrev lång väg.

Om ni tror att det är äkta får ni väl svara och be att han lämnar sina uppgifter så att din fars advokat kan kontakta honom ..... så att allt går juridiskt riktigt till ..... och betala inte ut några pengar eller lämna ut några kontouppgifter el. dylikt innan en jurist verkligen satt sig in i ärendet.

Har din far ärvt 12 miljoner dollar har han råd med ombud, har han inte ärvt det har han inte råd att vara utan ombud...
Citera
2011-10-24, 21:26
Medlem
beror på kolla upp det lite mera, om dom på något sätt vill att du/ni ska skicka pengar så är det fejk.
Citera
2011-10-25, 23:15
Medlem
Efter en riktig noggrant fördjupning inom det hela lyckades jag få reda på allt.
Det brevet som vi fick kallas för "Nigera brevet" som under varje år skickas ut till miljontals olika exemplar till folk. Ifall man svarar brevet och säger att man är intresserad säger dem att man samla pengar och ta det närmaste flyget till x.

Där ska man fylla i falska dokument och få en falsk check på flera miljoner. Detta har skapat att flera människor har förlorat enorma pengar på grund av såna här bedrägeri.

Jag visste ju dock från första början att det var falskt :P
Citera
2011-10-26, 00:31
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Nä nu jävlar... har folk börjat försöka blåsa folk på pengar oxå
Citera
2011-10-26, 00:42
Medlem
Megaforces avatar
Dessutom är det inte så det går till i de flesta länder. Först meddelas de som eventuellt ingår i dödsboet och några tillgångar nämns i regel inte förrän efter första sammanträdet med advokaten. Får man ett första brev där arvssumman nämns så är det i nästan samtliga fall falskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in