2004-12-20, 18:14
Medlem
Daves avatar
Vad är det? Kan man ta bort/lägga till?
Citera
2004-12-21, 15:37
Medlem
obligatoriskts avatar
Hittade lite på idg.se
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.idg.se/ArticlePages/200410/14/20041014111532_MD/20041014111532_MD.dbp.asp
Medieföretagen ser med skräckblandad förtjusning på utvecklingen av de digitala hemmen. Fördelarna är uppenbara - en underlättad åtkomst till film, tv och musik leder till ökad konsumtion. Nackdelarna är att det medieinnehåll som konsumeras måste skyddas. Medieföretagen vill inte att gratisfiler ska delas mellan hemmanätverken.

Ett arbete med att förse de digitala hemmens mediefiler med upphovsrättsskydd pågår, även om det än så länge bedrivs utanför ramarna för DLNA som vi berättade om i en tidigare artikel. DLNA är en samarbetsgrupp av världens största dator- och konsumentelektronikföretag och gruppen har tagit fram en standard för hur apparaterna i det digitala hemmet ska kommunicera.

Ett system kallat DTCP/IP, Digital Transmission Content Protection/Internet Protocol, utvecklas av bland andra Intel, Hitachi och Sony. Tanken är att systemet dels ska skydda filer i ett nätverk, men också att protokollet ska tillåta enheter som använder olika typer av drm-skydd att byta filer med varandra.

Kopieringsskyddad musik från Apples iTunes ska exempelvis kunna överföras till och spelas på en mediespelare som använder ett drm-skydd från Microsoft, något som inte är möjligt idag. Drm-skyddet ska såklart ändå vara intakt efter att filen flyttats från den ena enheten till den andra, skriver IDG News.

Utveckling av drm-system ingår än så länge inte i DLNA:s arbetsbeskrivning, men det är på väg att ändras. Intels Louis Burns anser att ett drm-skydd är av vikt så att det inte finns några restriktioner för konsumenterna att använda köpt eller eget skapat material.
- Om konsumenterna inte får vad de vill ha, hittar de ett sätt ändå. Användarna lärde ju sig till exempel väldigt snabbt att kringgå drm-skyddet i köpta musikfiler genom att konvertera dem till mp3-filer, säger han.
Samt hos adobe.
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.adobe.se/epaper/features/drm/howdrmworks.html
Med effektiv DRM-teknik kan distributörer av elektroniskt material kontrollera vem som tar del av det - tryckt material, musik eller bilder - med hjälp av kryptering. Individuella "nycklar" för att läsa eller lyssna på materialet får den som köpt rättigheten, som vanligen också begränsar kopierings-, utskrifts- och spridningsmöjligheterna.

När en potentiell köpare av digitala rättigheter laddar ned en fil kontrollerar DRM-programvaran användarens identitet, kontaktar en clearingcentral för att ordna betalningen, dekrypterar filen och tilldelar en nyckel - t.ex. ett lösenord - för framtida åtkomst. Utgivaren av materialet kan möjliggöra åtkomst på flera olika sätt. Till exempel kan användaren få rätt att läsa ett dokument men inte skriva ut det, eller bara få använda det under en begränsad tid. (Se vitboken "Digital Content for eCommerce" där olika distributionsexempel och deras affärspåverkan diskuteras.)
Citera
2005-01-04, 09:57
Medlem
Daves avatar
Kan man inte få bort skiten på min v800?
Citera
2005-01-05, 03:24
Medlem
Hmmm, gissar jag rätt om det gäller drm på mp3filer när man vill ha de som ringsignal? Är ju samma "problem" med VF-brandade K700.. Såvitt jag vet får man antingen flasha telefonen med ny mjukvara som inte innehåller såna "spärrar" (vilket nog blir jobbigt eftersom v800 enbart säljs av VF).
Men SE har tydligen släppt ett program som gör att man kan aktivera drm på mp3filen man vill använda som ringsignal. Detta funkar till k700, om det funkar till v800 vet jag ej, kanske är värt att testa .
För mer info om programmet från SE och hur man aktiverat drm se punkt två på denna sidan:
http://www.engvall.nu/portal/ArticleShow.asp?article_id=72&

Bara hoppas på att det funkar och att allting inte skiter sig
Citera
2005-01-05, 10:10
Medlem
Daves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrot
Hmmm, gissar jag rätt om det gäller drm på mp3filer när man vill ha de som ringsignal? Är ju samma "problem" med VF-brandade K700.. Såvitt jag vet får man antingen flasha telefonen med ny mjukvara som inte innehåller såna "spärrar" (vilket nog blir jobbigt eftersom v800 enbart säljs av VF).
Men SE har tydligen släppt ett program som gör att man kan aktivera drm på mp3filen man vill använda som ringsignal. Detta funkar till k700, om det funkar till v800 vet jag ej, kanske är värt att testa .
För mer info om programmet från SE och hur man aktiverat drm se punkt två på denna sidan:
http://www.engvall.nu/portal/ArticleShow.asp?article_id=72&

Bara hoppas på att det funkar och att allting inte skiter sig
Tack, http://developer.sonyericsson.com/site/global/newsandevents/
latestnews/newsfeb04/p_drmpackaging_full_oma.jsp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här