2011-10-24, 11:37
Medlem
WhiteMofoSwedes avatar
Jag tänkte ge mig i kast med att rippa en DVD till fler avsnitt i Xvid-kodning med AVI-format med subtitles. Jag har testat lite olika program såsom iSkysoft Media Converter, Handbrake och Ripit men jag har inte riktigt lyckats få någon bra kvalitet eller att stycka upp avsnitten/kapitlen.

Formatet/kodningen är inte så viktigt, det viktiga är att jag kan få varje avsnitt på TV-serien som en fil.
Citera
2011-10-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteMofoSwede
Jag tänkte ge mig i kast med att rippa en DVD till fler avsnitt i Xvid-kodning med AVI-format med subtitles. Jag har testat lite olika program såsom iSkysoft Media Converter, Handbrake och Ripit men jag har inte riktigt lyckats få någon bra kvalitet eller att stycka upp avsnitten/kapitlen.

Formatet/kodningen är inte så viktigt, det viktiga är att jag kan få varje avsnitt på TV-serien som en fil.
I så fall bör du använda en mer modern kodek. Typ x264. Och format mp4 eller mkv. Jag trodde inte Handbrake hade stöd för avi längre, har du en gammal version? Det finns ingen anledning att använda avi nuförtiden.

I valet mellan mp4 och mkv så har mkv den fördelen att undertexten kan vara avstängningsbar. Mp4 å andra sidan har den fördelen att det är Macens favoritformat.

Att stycka upp dvd:ns avsnitt bör inte vara några problem i Handbrake. Varje avsnitt är en titel. Kolla på deras längder så ser du vad som är avsnitt och vad som är t.ex. reklam.

Slutligen så rekommenderar jag Handbrakes High profile-inställning för att få bra bildkvalitet. Orkar du inte konvertera filerna kan du använda Makemkv (gratis). Det programmet gör ingen konvertering utan gör bara mkv-filer av avsnitten. Det sker alltså ingen som helst kvalitetsförlust, men filerna blir mycket stora (lika stora som originalen på dvd:n).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in