• 1
  • 2
2011-10-28, 22:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Valnötsträden trivs bra på Gotland och nötterna mognar fint, har plockat valnötter som ramlat ner från träden i Visby. Finns även i Skåne och på västkusten.
OK, kul att höra. Inte helt vanligt dock i övriga riket.

~Paul~
Citera
2011-10-29, 15:21
Medlem
Manshuriskt valnötsträd som också producerar ätliga nötter klarar tempraturer ner till minst -45 grader C. Kan vara ett alternativ för den som vill prova att odla egna valnötter.
Citera
2011-10-29, 17:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Manshuriskt valnötsträd som också producerar ätliga nötter klarar tempraturer ner till minst -45 grader C. Kan vara ett alternativ för den som vill prova att odla egna valnötter.
Hur smakar de nötterna?

~Paul~
Citera
2011-10-30, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hur smakar de nötterna?

~Paul~
Har inte smakat dem själv, men hittade det här på nätet:

The Manchurian walnut tree, 'Juglans mandshurica,' was introduced as a variant of the Japanese walnut during the Civil War of the United States. The flavor of these nuts is considered spicy and superior in taste to other walnuts, while being crunchier. These trees grow to 100 feet tall or more and are cold hardy from zones 5 to 10. This walnut tree produces a staple food crop in Korea (Manchuria). Many excellent food products are available using the nuts from this walnut tree.

Article Source: http://EzineArticles.com/260033
Citera
2011-10-30, 08:22
Medlem
dePauls avatar
Där ser man. De anses vara t o m godare än vanliga valnötter. Konstigt att man inte hittar dem i någon inrikesbutik. Skulle vara intressant att baka en kaka på dem. Tack för länken till infon!

~Paul~
Citera
2014-12-13, 01:38
Bannlyst
Jag letar valnötter nu och det billigaste jag hittar i svenska butiker är 160 kronor kilot. Jag vill gärna ha billigare om någon vet. Jag vill ha skalade valnötter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in