2017-12-14, 23:57
Medlem
Ouppfostrade svenskar talar i telefon på bussen och tåget, hostar i handen (eller rakt ut) och försöker trycka sig in i vagnen innan de avstigande gått av. Det är dock ganska få som gör detta, tur som nog.
Citera
2017-12-24, 06:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är verkligen inget specifikt svenskt beteende. Jag har upplevt samma problem i både Tyskland, England, USA och Italien. Har bott i dessa länder och åkt buss där regelbundet.

En gång åkte jag långfärdsbuss i Mexiko och då fick jag bli rejält förbannad på en kärring innan hon flyttade sin kycklingbur från sätet så jag fick plats att sitta.
Citera
2018-01-08, 07:08
Medlem
RZLAs avatar
Snarare är det svensk kultur att man hellre står än öppnar munnen och ber någon annan att ta bort väskan så att man kan sätta sig ner.
Citera
2026-03-08, 13:58
Medlem
Darsas avatar
Man ska inte behöva fråga om sätet är ledigt eller om man får sitta. Det handlar om hyfs och att man inte har rätt till två platser.
Ni som argumenterar ”hur svårt ska det vara att bara fråga om man får sitta”, varför har ni med er så mycket skit att ni behöver ha 2-3 platser på bussen? Man lämnar plats till andra och om ni som lägger väskan på sätet bredvid är så rädda för att sitta bredvid någon annan får ni cykla eller ta bilen till jobbet för det finns andra som också vill sitta ner utan att behöva fråga om lov till er som om ni ägde bussen.
”Men det är väl bara att fråga” ja eller så är det bara att ha sin egen jävla väska i knät och visa lite hänsyn till andra och inse att man inte är ensam.

Eller kan jag ta mig mig 10 väskor och spärra av halva bussen för att sen låta folk komma till mig o fråga om det är ledigt? Var går gränsen isf för hur många väskor man får lägga på säten?

Man kan inte bete sig hur som helst och sen skylla på att det är alla andras ansvar att säga till eller ”fråga snällt” för annars kan man ju fortsätta vara ett jävla svin för det är ingen som ”säger till”.
Citera
2026-03-08, 14:04
Medlem
zombie-nations avatar
Knappt råkat ut för det. Folk börjar ta bort sina väskor när bussen fylls. Men om alla platser verkar ha en väska så går jag till en plats och tittar på den och den som sitter där. Känner jag mig artig frågar jag om jag kan sitta där. Aldrig hänt att de vägrar.

Dessutom den långfärdsbussen jag åkt mest med säljer biljetter efter hur många platser det finns och inte mer och de flesta vet det. Att de troligen inte får sitta ensamma.
Citera
2026-03-17, 23:49
Medlem
Roidberts avatar
Min åsikt är att man ska be personen flytta på sin väska. Han eller hon kanske inte ens är medveten om att bussen är full. Så länge det finns plats har man självklart hellre sin väska på sätet bredvid än att ha den i knäet, av bekvämlighetsskäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in