2011-10-24, 08:57
Medlem
Suiteds avatar
Tjenare!

Jag har ett fundering, är det någon sorts svensk kultur att bete sig lite illa på bussen?
Kan ta som exempel: Jag åker en långdistans buss som tar c.a en timma från sin första hållplats till den sista, och efter c.a 20 minuter är bussen full.

Kanske är bussbolagets fel det med med tanke på att de inte sätter in tillräckligt med bussar, men det finns alltid minst 5-10 asociala kryp som väljer att landa deras satans jävla väskor på platsen bredvid. Så att istället för folk stå upp i de resterade 40 minuterna.

Förstår ju att man kanske vill sitta själv, och jag brukar också ha min väska på sätet bredvid tills alla dubbla säten har minst en person på sig. Men när det fyller på tar jag bort den för att förenkla morgonen för mina medresenärer.

Är detta Svensk kultur eller är det något som sker världen runt?
Sker detta i eran närhet såväl som min?
Senast redigerad av Suited 2011-10-24 kl. 09:20.
Citera
2011-10-24, 09:08
Medlem
TheGamers avatar
Du kan inte generalisera lite till?

Din fråga är korkad då jag pendlar väldigt mycket och åkt med flertal olika längder med olika linjer och aldrig varit med om just det beteende du pratar om.
Citera
2011-10-24, 09:12
Medlem
Suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Du kan inte generalisera lite till?

Din fråga är korkad då jag pendlar väldigt mycket och åkt med flertal olika längder med olika linjer och aldrig varit med om just det beteende du pratar om.

Jag frågar ju faktiskt lite om detta är en svensk kultur och om det nu upplevs utav fler. För jag har hört med lite andra vänner som bor i andra län och de verkar uppleva samma beteende.
Citera
2011-10-24, 09:12
Bannlyst
Varför ska alltid lille "nasse" symboliseras negativt? Svin uppför väl inte sig illa?
det heter väl bussar för att man får busa?
TS: så du tror det bara är "svenskar" som har väskor på sätena helt seriöst?
svaret på frågan : nej det är inte svensk kultur (möjligtvis somalisk kultur dock)
Senast redigerad av LVMbarnet 2011-10-24 kl. 09:15.
Citera
2011-10-24, 09:16
Medlem
storytellers avatar
Det som är svensk kultur i sammanhanget är att ingen korrigerar när andra gör felaktigt beteende i vardagen. Jag tycker det är rätt skönt, men i exempelvis södra Europa får man direkt höra om man gör fel i vardagen. Om man kan språket och inte är turist alltså.
"Ta ner skorna"
"Ta av dig kepsen"
"Gör plats för mig"
"Du tränger dig inte före"

Eftersom ingen säger liknande saker i Sverige, om det inte fått gå extremt långt (man kan i princip skrika, leva rövare och tända eld på gamla tanters hår innan nån säger ifrån), så fortgår sånt här beteende.
Citera
2011-10-24, 09:43
Medlem
basseakers avatar
Inget ovanligt alls i Sverige. Det är inte ofta någon blir tillsagd när de lever rövare på allmän plats.

Jag har satt det i system att när jag åker buss och det är någon/några idioter som låter och ska hålla på så säger jag till direkt för jag råkar också veta att många svenskar är så konfrontationsrädda att de kommer göra som jag säger och hålla käften.

OT: Självklart så rusar alla "svenskälskare" in i tråden och förklarar att det här inte är svensk kultur och blah blah.
Citera
2011-10-24, 09:55
Medlem
Suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Inget ovanligt alls i Sverige. Det är inte ofta någon blir tillsagd när de lever rövare på allmän plats.

Jag har satt det i system att när jag åker buss och det är någon/några idioter som låter och ska hålla på så säger jag till direkt för jag råkar också veta att många svenskar är så konfrontationsrädda att de kommer göra som jag säger och hålla käften.

OT: Självklart så rusar alla "svenskälskare" in i tråden och förklarar att det här inte är svensk kultur och blah blah.

Sa det lite i provocerande anda såklart
Sen är det väll lite svenskt att vilja vara ifred antar jag
Citera
2011-10-24, 10:07
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Detta är väldigt enkelt förstår du, man säger bara "Nu får du ta & flytta din väska, för nu ska jag sätta mig ner" lyder inte människan ordern, då tar man väskan och sular iväg den med ett glatt flin

Vad har det tagit åt svenskarna nuförtiden? Var är staken?
Citera
2011-10-24, 10:35
Medlem
Moffins avatar
Precis som någon annan sa så är vi svenskar oftast ganska konfrontationsrädda, iaf kvinnor och yngre som jag upplevt det. Jag har också sett detta på bussar, oftast är det någon som flyttar på sin väska om det blir fullt men det händer att vissa får stå.

Om jag sitter med min väska erbjuder jag självfallet min plats, däremot brukar jag inte lägga mig i om det är andra, dels för att jag inte vill leka privatpolis men även för att jag inte vill sätta den stående i en jobbig situation, vissa står ju för att de inte vågar fråga någon, då känns det lite taskigt att pracka på dem en plats hos någon som inte ville lämna ut en.

Om det är jag som kommer in i bussen brukar jag hitta närmaste medelålders kvinna/ungdom (gamla brukar erbjuda sina platser ändå) och fråga om jag kan få slå mig ner, de flesta brukar något besvärat gå med på det.

Det har faktiskt hänt en gång att jag blivit vägrad en plats, detta var för mig helt nytt hur man kan bete sig så, jag sade helt enkelt att jag inte hade någon lust att stå i 30 minuter till och att platserna var till för att sitta på och att hon helt enkelt fick flytta på sin väska i vilket fall, vilket hon även gjorde. Visst det kanske känns lite obekvämt att sitta bredvid en nyskapad nemesis men sadisten i mig gillade det lite också

Innan nån börjar gnälla om att "alla svenskar är inte sådär uää uää" så kan jag säga att jag har generaliserat här, självfallet är inte alla svenskar timida och tillbakadragna, däremot ÄR det något som upplevs som typiskt svenskt, både från oss själva och från människor från andra länder.

Det är lite samma sak med folk som tex tränger sig i köer, de har liksom kommit underfund med att folk inte säger ifrån, så de utnyttjar det, när någon väl ryter till så skäms de så jävligt att de bara snällt lyder.

Kan tillägga att jag tycker detta känns vanligare i mindre städer, i Stockholm tycker jag folk mer verkar säga ifrån, iaf när det gäller saker som drabbar personen själv.
Citera
2011-10-24, 10:48
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det som är svensk kultur i sammanhanget är att ingen korrigerar när andra gör felaktigt beteende i vardagen. Jag tycker det är rätt skönt, men i exempelvis södra Europa får man direkt höra om man gör fel i vardagen. Om man kan språket och inte är turist alltså.
"Ta ner skorna"
"Ta av dig kepsen"
"Gör plats för mig"
"Du tränger dig inte före"

Eftersom ingen säger liknande saker i Sverige, om det inte fått gå extremt långt (man kan i princip skrika, leva rövare och tända eld på gamla tanters hår innan nån säger ifrån), så fortgår sånt här beteende.

Man har inte haft behovet av att korrigera människor som tar felaktiga beslut i vardagen. På nordmannajord har man och kvinna kunnat sköta sig förträffligt på egen hand pga utmärkande altruism och högstående moral. Nu när vi tagit emot aggressiva primater och släppt dem lösa i vår civilisation ökar plötsligt (uppstår?) behovet att vara auktoritär och disciplinerande (gott sagt uppfostra) sina medmänniskor. Det är inte en naturlig företeelse för en fredlig, intelligent population därav uteblir vanligen de reaktionerna.
Citera
2011-10-24, 10:54
Medlem
KimNeilJungs avatar
Mja känns inte som Kultur Allmänt. Vi prövar hos Socialantropologi

//mod
Citera
2011-10-24, 11:13
Medlem
septemberpojkens avatar
Jag förstår inte problemet. Det är ju bara att be dem flytta på sina väskor. Det gör alltid jag och jag får då alltid en plats. Bara mesar som inte vet hur man tar plats
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in