2011-10-23, 21:45
Medlem
sthlmkids avatar
Hej.

Kan någon förklara för mig varför silver och brons i Allsvenskan heter stora och lilla silvret?
Jag blir rasande av irritation varje gång jag läser det.
2011-10-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmkid
Hej.

Kan någon förklara för mig varför silver och brons i Allsvenskan heter stora och lilla silvret?
Jag blir rasande av irritation varje gång jag läser det.

Tradition.

Saxat från wikipedia:

Enligt en teori delas det ut fyra valörer eftersom svenska mästerskapet i fotboll som spelades mellan 1896 och 1924 avgjordes med cupspel utan match om tredje pris.[3] Förlorarna i semifinalen kom därmed på delad tredje plats. De som förlorat semifinalen mot finalvinnarna utnämndes då till vinnare av stora bronset medan laget som förlorat mot silvermedaljörerna utnämndes till vinnare av det lilla bronset.
2011-10-23, 22:18
Medlem
Mr.Maazes avatar
Fattar ingenting. På Aftonhoran stod det att MFF vunnit brons fastän de kom på fjärde plats. Jävla krångligt system det där!
2011-10-24, 09:31
Medlem
sthlmkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beibel
Tradition.

Saxat från wikipedia:

Enligt en teori delas det ut fyra valörer eftersom svenska mästerskapet i fotboll som spelades mellan 1896 och 1924 avgjordes med cupspel utan match om tredje pris.[3] Förlorarna i semifinalen kom därmed på delad tredje plats. De som förlorat semifinalen mot finalvinnarna utnämndes då till vinnare av stora bronset medan laget som förlorat mot silvermedaljörerna utnämndes till vinnare av det lilla bronset.

Ännu värre. Då är det ju inte ens tradition ju?
Hade det åtminstone hetat stora brons på 3:e plats och lilla brons på 4:e så kunde det ju med nöd fått klassats som tradition... Nu är det ju enbart idiotiskt.

Undrar hur det gick till när fullgubbarna på SvFF kom på denna "genialiska plan"?
2011-10-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmkid
Ännu värre. Då är det ju inte ens tradition ju?
Hade det åtminstone hetat stora brons på 3:e plats och lilla brons på 4:e så kunde det ju med nöd fått klassats som tradition... Nu är det ju enbart idiotiskt.

Undrar hur det gick till när fullgubbarna på SvFF kom på denna "genialiska plan"?

Nej det har du rätt i så klart.

Men nu har det gått så många så va fan Är väl inget att gräva ner sig i?
2011-10-24, 17:01
Medlem
xdrs avatar
Ts har fått svar övrig diskussion hänvisas till allsvenskan tråden./
mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här