2011-10-24, 04:13
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spandido
Var är Summarum...var är Summarum....var är Summarum, Summarum från götet!
Jag är här nu.
Citat:
Ursprungligen postat av -OOOO-
Frågan riktar sig först och främst till bröder och systrar inom islam, jag undrar om gud aldrig förlåter mord? Spelar inte omständigheter roll?

Är det helvetet för alltid?

Ett problem med frågan är hur man definierar "mord" eftersom samma regler inte gäller inom islam som för människor som inte fått sin moral förvriden av islam.

Utifrån en islamisk kontext så skall den muslim som begår mord på en annan muslim dödas men offrets anhöriga kan acceptera blodspengar. Allah kan förlåta allt utom avgudadyrkan.

En muslim som mördar en icke-muslim blir inte avrättad eftersom icke-muslimer inte är lika mycket värda enligt Muhammed:
Citat:
Abu Dawud 39:4491
The Prophet said: A believer will not be killed for an infidel. If anyone kills a man deliberately, he is to be handed over to the relatives of the one who has been killed. If they wish, they may kill, but if they wish, they may accept blood-wit.

Abu Dawud 39:4515
The lives of all Muslims are equal; they are one hand against others; the lowliest of them can guarantee their protection. Beware, a Muslim must not be killed for an infidel, nor must one who has been given a covenant be killed while his covenant holds.

The Reliance of the Traveller - Manual of islamic sacred law
o1.2 The following are not subject to retaliation:
(2) a Muslim for killing a non-Muslim;
I övrigt så finns det många saker som en utomstående skulle beteckna som mord men som inom islam anses rättfärdigat, såsom att mörda de som lämnar religionen, mörda de som hädar Muhammed eller islam, mörda de som har sex utanför äktenskapet mm. Här ses mord inte ens som ett brott så muslimer tror att Allah har överseende.

Koranen och islams övriga texter ger muslimer ett överflöd av anledningar till att upprätthålla fiendskap mot icke-troende och döda dem. Icke-muslimer beskrivs allmänt som värdelösa kreatur som förtjänar att förgöras för deras uppror mot Allah så om en muslim får för sig att det är Allahs fiende han mördar så tror muslimen att Allah har överseende eller till och med belönar sådant.

Se punkt nummer 3 i min signatur för mer info.
Senast redigerad av SummaSummarum 2011-10-24 kl. 04:21.
2011-10-24, 07:11
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Jag är här nu.

Ett problem med frågan är hur man definierar "mord" eftersom samma regler inte gäller inom islam som för människor som inte fått sin moral förvriden av islam.

Utifrån en islamisk kontext så skall den muslim som begår mord på en annan muslim dödas men offrets anhöriga kan acceptera blodspengar. Allah kan förlåta allt utom avgudadyrkan.

En muslim som mördar en icke-muslim blir inte avrättad eftersom icke-muslimer inte är lika mycket värda enligt Muhammed:

I övrigt så finns det många saker som en utomstående skulle beteckna som mord men som inom islam anses rättfärdigat, såsom att mörda de som lämnar religionen, mörda de som hädar Muhammed eller islam, mörda de som har sex utanför äktenskapet mm. Här ses mord inte ens som ett brott så muslimer tror att Allah har överseende.

Koranen och islams övriga texter ger muslimer ett överflöd av anledningar till att upprätthålla fiendskap mot icke-troende och döda dem. Icke-muslimer beskrivs allmänt som värdelösa kreatur som förtjänar att förgöras för deras uppror mot Allah så om en muslim får för sig att det är Allahs fiende han mördar så tror muslimen att Allah har överseende eller till och med belönar sådant.

Se punkt nummer 3 i min signatur för mer info.

Muslimerna idag lever på 2000-talet, SS! Vill bara du skall känna till detta...
2011-10-24, 07:46
Bannlyst
Citat:
" Att skydda sig betyder inte att döda, utan att dämpa hotet"

Hur dämpas ett hot, kan du ge några exempel, förutom mord som verkar ligga dig nära!
Kan vara allt från reflex slag till att man springer därifrån och gömmer sig.
2011-10-24, 07:48
Bannlyst
Citat:
Jag har många gånger tänkt be dig att ta av patronbältet du har runt halsen. Först nu ser jag att det är en randig halsduk. Tänk vad ett par terminalglasögon kan göra!

Jadu, teknologin...det är sjukt alltså. Men det var bättre förr.

Citat:
Du kan absolut diskutera hadither här. Shoot....men inga tjyvtricks som suicidal blastings nu....
Den hadithen har inget med denna tråden att göra, och att diskutera den kommer tillföra andra ämnen som är ännu mer Off-topic.
2011-10-24, 08:26
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Muslimerna idag lever på 2000-talet, SS! Vill bara du skall känna till detta...
Muhammeds riktlinjer och uppmaningar är lika dåliga nu som då han framförde dem.
2011-10-24, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Muhammeds riktlinjer och uppmaningar är lika dåliga nu som då han framförde dem.

Jag hade endast en simpel fråga, du din sionistriddare kan ta din propaganda och skriva ner i befintliga trådar. Pack!!
2011-10-24, 18:40
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -OOOO-
Jag hade endast en simpel fråga, du din sionistriddare kan ta din propaganda och skriva ner i befintliga trådar. Pack!!
Jag föredrar titeln svenskriddare. Jag svarade på din fråga. Eftersom ni muslimer är förbjudna att diskutera vissa saker inom islam så behöver ni mig. Jag säger det ni inte får säga.
2011-10-25, 23:01
Medlem
NewDeers avatar
Utspårad tråd, och TS är avstängd. Låses tills vidare /mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in