2011-10-23, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spandido
Var är Summarum...var är Summarum....var är Summarum, Summarum från götet!

HAHAHHAHAHHAHAHHAHAH KLOCKREN
2011-10-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdyoucloser
Kan du ge förklaring på versen?

Koranen ger dig förklaringen. Om du inte litar på koranen så kan du återkomma!
2011-10-23, 23:40
Medlem
Citat:
Koranen ger dig förklaringen. Om du inte litar på koranen så kan du återkomma!

Det var ju du som tog upp versen jag antog att du kunde ge lite djupare förklaringar kring den så jag kan förstå va du vill belysa?
2011-10-23, 23:42
Medlem
Citat:
HAHAHHAHAHHAHAHHAHAH KLOCKREN

2011-10-23, 23:44
Medlem
Citat:
Det var ju du som tog upp versen jag antog att du kunde ge lite djupare förklaringar kring den så jag kan förstå va du vill belysa?

Jag har INTE skrivit versen.
Jag läser och tolkar den precis som alla andra. Slutsatsen blir annorlunda men det är en annan sak!
Vad tycker du?
2011-10-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WipeAwayYourTears
Jag tog inte upp något om Gud när det kom till denna aspekten, utan om människans instinkt och hur du agerar automatisk när du känner dig hotad. Detta är dumt att förneka, då pekar du fingret åt alla psykologer, det är inte så smart kanske. Att skydda sig betyder inte att döda, utan att dämpa hotet. Hmm, bra. Då förstår du nu, antar jag.

Jag har många gånger tänkt be dig att ta av patronbältet du har runt halsen. Först nu ser jag att det är en randig halsduk. Tänk vad ett par terminalglasögon kan göra!
2011-10-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WipeAwayYourTears
Inte rätt tråd att diskutera hadither kanske, öppna en ny tråd och vi tar det där

Du kan absolut diskutera hadither här. Shoot....men inga tjyvtricks som suicidal blastings nu....
2011-10-24, 00:19
Medlem
Daos avatar
Citat:

Ha ha ha ha.... Lycka till!!!

Alla försök att förklara olika utdrag ur koranen är av vissa bannlysta, eftersom det så tydligt visar att det leder till riktningar som de inte vill att andra skall se!
2011-10-24, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Ha ha ha ha.... Lycka till!!!

Alla försök att förklara olika utdrag ur koranen är av vissa bannlysta, eftersom det så tydligt visar att det leder till riktningar som de inte vill att andra skall se!

Varför kan inte du komma med det rätta nu
Du kan inte....är det så enkelt?
2011-10-24, 00:27
Medlem
Daos avatar
Citat:
Varför kan inte du komma med det rätta nu
Du kan inte....är det så enkelt?

Rätta vad?

Jag har till skillnad från dig aldrig hänvisat till en "rätt tolkning", bara att din tolkning inte är hållbar, och att det finns flera.

Jag bemötte detta ditt utdrag, med att visa vad det stod i en annan översättning (=tolkning), och även till en fotnot där skriflärda förklarade att det du hade i din text inte liksom hade stöd i koranen. Utifrån detta har du seda inte kommit med någonting...

Så jag väntar mer på din förklaring, varför just DIN text inte stämmer med MIN text, och varför skriftlärda hävdar att det som står i din text inte ens förekommer i koranen. Gissar att jag får vänta färgäves igen, och istället få höra hur "dum" jag är...
2011-10-24, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Rätta vad?

Jag har till skillnad från dig aldrig hänvisat till en "rätt tolkning", bara att din tolkning inte är hållbar, och att det finns flera.

Jag bemötte detta ditt utdrag, med att visa vad det stod i en annan översättning (=tolkning), och även till en fotnot där skriflärda förklarade att det du hade i din text inte liksom hade stöd i koranen. Utifrån detta har du seda inte kommit med någonting...

Så jag väntar mer på din förklaring, varför just DIN text inte stämmer med MIN text, och varför skriftlärda hävdar att det som står i din text inte ens förekommer i koranen. Gissar att jag får vänta färgäves igen, och istället få höra hur "dum" jag är...

Jag har aldrig NÅGONSIN översatt någon koranvers! De verser jag använder har översatts av andra. Tänk att dessa stackars satar har missat poängen till den grad att de talar om helt skilda saker! Vad kan det bero på, felaktiga översättningar eller helt enkelt bara översättningar?
Hoppa inte på mig, jag har aldrig översatt en enda koranvers!
2011-10-24, 01:13
Medlem
Daos avatar
Citat:
Jag har aldrig NÅGONSIN översatt någon koranvers! De verser jag använder har översatts av andra. Tänk att dessa stackars satar har missat poängen till den grad att de talar om helt skilda saker! Vad kan det bero på, felaktiga översättningar eller helt enkelt bara översättningar?
Hoppa inte på mig, jag har aldrig översatt en enda koranvers!

Alla översättningar innebär tolkningar. Att sedan dra vissa rader ur sitt sammanhang, och inte andra, innebär OCKSÅ att man väljer en tolkning. Att DESSUTOM vara oerhört ointresserad att källkritisk studera texten i sitt sammanhang, betyder också att man gör ett val - en tolkning.

Ja, det finns MÅNGA översättningar av koranen, och INGEN är korrekt. Det är därför viktigt att dels ta del av flera översättningar, och dels att ta del av hur resonemanget går bland bland utövare och forskare, de senare med stora kunskaper om kontext och liknande.

DÅ först kan man säga att man studerar koranen. Att bara läsa en enstaka översättning från pärm till pärm ger liksom ingenting hållbart.

Det blir som att tro att genom att bara stirrar på en vägg lär sig om hur ett hus är konstruerat!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in